اپل غرامت «باتریگیت» را پرداخت میکند
شرکت اپل سرانجام به شاکیان پرونده «باتریگیت» آیفون که در سال ۲۰۱۷ تشکیل شده بود، غرامت پرداخت میکند.
ماجرای شکایت «باتریگیت» آیفون چیست؟
در سال ۲۰۱۷، یک توسعهدهنده نشان داد که برخی از بهروزرسانیهای آیاواس ۱۰ توسط اپل، عملکرد گوشیهای قدیمی مانند آیفون ۶ اس و آیفون ۷ را کند میکند.
اپل ابتدا به شفافیت پیرامون دلیل این کندی معترف شد و توضیح داد که این اقدام، برای جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی گوشیها در نتیجهی کاهش عمر باتری صورت گرفته بود. این تصمیم به معنای حفظ استقرار باتری و جلوگیری از مشکلاتی مانند خاموشی ناگهانی گوشیها بود. با این حال، این اعلان با واکنشها و اظهارات قانونی مختلفی همراه شد که نشاندهنده ابهامات در استراتژی و اطلاعرسانی اپل بود. چندین پرونده قضایی مطرح گشت که ادعا میکردند، اقدامات این شرکت باعث شده است تا کاربران مجبور به خرید گوشی جدید شوند.
آغاز پرداخت غرامت توسط اپل
در پی توافقنامه ۲۰۰ میلیون دلاری اپل در سال ۲۰۲۰ برای پایان دادن به شکایت جمعی در ایالات متحده در مورد ماجرای باتریگیت آیفون، سرانجام پرداختها شرکتکنندگان به صورت رسمی آغاز شده است. این توافقنامه، عملاً فعالیتهای حقوقی مربوط به تلاش اپل برای حفظ ثبات مدلهای قدیمی آیفون را خاتمه داد.
با توجه به این توافقنامه، صاحبان گوشیهای آیفون با مدلهای مشمول قادر به دریافت مبالغ پرداختی میباشند؛ مبلغی که بسته به تعداد ادعاهای ارسال شده توسط افراد مختلف تعیین میشود. گوشیهای مشمول عبارت بودند از آیفون ۶، آیفون ۶ پلاس، آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اس پلاس، آیفون ۷، آیفون ۷ پلاس و آیفون SE اصلی. اپل بر اساس این توافق پرداخت حداقل ۳۱۰ میلیون دلار و حداکثر ۵۰۰ میلیون دلار را بر عهده دارد.