حذف کاغذبازی در مسیر ارائه خدمات دولتی
بدون شک همه ما برای یک بار هم که شده در تله کاغذبازی ادارات و سازمانها گرفتار شدهایم. حتی اگر قصد بزرگنمایی هم نداشته باشیم میتوانیم روند کاغذبازی را برای اربابرجوع یک کابوس بدانیم چراکه برای انجام یک کار ساده روزها و حتی ماهها باید در رفت و آمد باشد و در انتها با کلی خواهش و تمنا کار خود را به سرانجام برساند. در چنین شرایطی حذف کاغذبازی میتواند یک خبر خوب برای مردم و یا کارمندان در ادارات و سازمانهای مختلف باشد.
اخیرا عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه کاغذ باید از مسیر خدمات دولتی حذف شود، گفته است:
امسال قرار است غیر از اینکه صد درصد خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه شود، یک پنجم این خدمات باید به شکل کاملاً هوشمند باشد یعنی مردم بدون مراجعه حضوری و ارائه مدرک، خدمت را درخواست کنند و این خدمت به آنها ارائه شود. همچنین در حوزه خدمات هوشمند تمام استعلامات بین دستگاهی باید تا آذر ماه برخط شوند. باید کاغذ از مسیر خدمات دولتی حذف شود و همه خدمات باید آنی و برخط شود. در این مسیر حتماً مطالبهگری رسانه، به ویژه رسانه ملی حتماً میتواند گرهگشا باشد و با همراهی دستگاههای نظارتی حتماً امسال را میتوانیم به یک سال خوب و تاریخی در ارائه خدمات فناورانه به مردم عزیز تبدیل کنیم.
اول مشکل اینترنت را برطرف کنید
حذف کاغذ از مسیر خدمات دولتی در حالی مطرح میشود که ما با چالشهایی از قبیل کندی و یا قطعی اینترنت روبهرو هستیم و این مسئله میتواند انجام خدمات برخط و آنی را به چالش بکشاند. بنابراین به نظر میرسد که در ابتدا باید دستاندازها بر سر راه برخط شدن ارائه خدمات دولتی از بین برود و بعد به سراغ حذف کاغذ و هوشمند کردن ارائه خدمات برویم چراکه درصورت کند بودن اینترنت، تمایل به انجام شدن کارها به شکل آنلاین کمتر خواهد شد و ممکن است روند دریافت خدمات همچنان نیازمند زمان طولانی باشد.