home_header
GSM-logo
خانهاخبار
آینده از آن اپل ویژن پرو نیست!

آینده از آن اپل ویژن پرو نیست!

واکنش‌ها به تازه‌ترین محصول رونمایی شده از سوی اپل می‌تواند یک هشدار برای این شرکت باشد؛ آیا اپل دیگر نمی‌تواند موجی از نوآوری به راه بیندازد؟
۲۳ خرداد ۱۴۰۲

تبلیغات

home_header

«من قمار باز نیستم اما حاضرم بر سر هرچیزی شرط ببندم که پروژه اپل ویژن پرو شکست خواهد خورد»؛ کیت نیبز، نویسنده ارشد وبسایت Wired یادداشت خود را با این جمله آغاز می‌کند.

او که تجربه نوشتن در رینگر و گیزموندو را هم دارد، در این یادداشت می‌نویسد: هیچ شکی وجود ندارد زمانی که هدست واقعیت ترکیبی 3499 دلاری اپل به فروش گذاشته شود، طرفداران سرسخت اپل و علاقه‌مندان به فناوری واقعیت ترکیبی یا شاید بعضی گیمرها ساعاتی طولانی روبه‌روی فروشگاه‌های اپل صف خواهند کشید و مشتاقانه در صف خواهند ایستاد تا از اولین کسانی باشند که این محصول در اختیارشان قرار می‌گیرد.

اما در مورد بقیه از جمله ما چطور؟ معلوم است که این اتفاق نخواهد افتاد. مضحک نباشید؛ اپل ویژن پرو واقعا یک گجت «انقلابی» نیست و اهمیتی هم ندارد که چهره تیم کوک تا چه اندازه مصمم و مطمئن بود زمانی که این گجت را یک محصول «انقلابی» توصیف می‌کرد. توسعه این محصول یک اشتباه نادر از سوی اپل و نشانه‌ای از این بود که این شرکت دیگر توانایی تبدیل نوآوری‌های صنعت فناوری به محصولاتی که کاربران احساس کنند استفاده از آن‌ها یک ضرورت است، ندارد. آیا واقعا اپل چشم‌اندازی از آینده دارد؟

همکارم لارن گود این هفته پس از رونمایی از اپل ویژن پرو در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان اپل نوشت: «هر محصول موفق اپل که طی دو دهه گذشته از آن رونمایی شد، به مرور زمان در زندگی روزمره ما ناپدید شده است. آیفون‌ها به درون جیب‌هایمان رفته، آیپدها در درون کیف‌هایمان قرار گرفته، اپل واچ‌ها روی مچ دستمان بسته شده و ایرپادها به آسانی در گوش‌هایمان قرار دارد. اما اپل ویژن پرو از این نظر دقیقا در نقطه مقابل تمام محصولات اپل قرار دارد؛ نه تنها محو شدن آن در زندگی روزمره بعید به نظر می‌رسد، بلکه روی صورت قرار می‌گیرد و چشم‌ها را به عنوان یکی از اجزای اساسی تجربه زندگی و تعامل انسانی پنهان می‌کند. باید اعتراف کرد این گزاره درباره تمام هدست‌های واقعیت افزوده دیگر نیز صدق می‌کند.

خواندن این نقد، من را به یک مخالف سرسخت ویژن پرو تبدیل کرد و این واقعیت را نمایان ساخت که هدست اپل صرف نظر از مشخصات فنی آن، بیش از آن که مجرایی به دنیای تازه باشد، مانعی میان انسان و جهان پیرامون است.

image

اگرچه اپل آن را یک محصول کاملا متمایز می‌داند اما ویژن پرو آخرین نمونه از مجموعه هدست‌هایی است که برای ارائه تکنولوژی واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی به مردم طراحی شده است. پیشینیان این محصول شامل متا کوئست پرو، هولولنز مایکروسافت، مجیک لیپ 2 و گوگل گلس همگی سرنوشت غم‌انگیزی داشتند و این واقعیتی است اپل ویژن پرو هم نمی‌تواند از آن فرار کند. چرا که هر هدست واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده این مشکل را پیش روی خود خواهد داشت و مشکل اساسا کل ماهیت هدست واقعیت افزوده / واقعیت مجازی است.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد انسان‌ها نمی‌خواهند زمان زیادی از روز خود را صرف استفاده از این دستگاه کنند. دلایل مطرح شده برای این مسأله هم قابل توجه است؛ گروهی به دلایل زیبایی شناختی تمایلی به استفاده از ویژن پرو در ساعات طولانی روز ندارند، گروه دیگری محدود شدن فعالیت‌های روزانه را عامل این عدم تمایل عنوان می‌کنند و برخی دیگر استفاده از آن را ورود به یک «اتاق انزوا» می‌دانند که نمی‌توان تمام روز آن را همراه داشت.

حتی خوشبین ترین تحلیلگران هم زمانی که می‌خواهند استدلال کنند که چرا ویژن پرو ممکن است یک محصول موفق باشد می‌گویند اپل در حوزه سخت افزار بسیار خوب تر از آن است که شکست بخورد. کوین رز، خبرنگار نیویورک تایمز می‌نویسد: «شاید واقعا بازار فقط به اپل نیاز دارد و چیزی جز آن را نمی‌پذیرد.»

یک مسأله این است که اپل سابقه غیرقابل انکاری در تبدیل گجت‌های خاص به یک وسیله ضروری در زندگی روزمره دارد.

من ایرپاد پرو دارم و در حالی که این گجت به گوش‌هایم آسیب می‌رساند روزانه دست کم 5 ساعت از آن استفاده می‌کنم. حتی گاهی آن‌ها را اشتباها به ماشین لباس‌شویی می‌اندازم و واقعا هدفون‌های سیمی قدیمی هیچ مشکلی نداشتند. یا در مورد آی‌پد باید گفت به جز والدینی که همراه کودکان خردسالشان سوار هواپیما می‌شوند، هیچکس در این دنیا واقعا به آیپد نیاز ندارد اما به هرحال آن‌ها محبوب هستند و تعداد زیادی از مردم از آی‌پد استفاده می‌کنند.

موضوع این است که اپل دیگر آن شرکت سابق نیست. از خودتان بپرسید آخرین محصول اپل که توانست یک تغییر کلی در رفتار عمومی نسبت به یک گجت ایجاد کند چه زمانی عرضه شد؟ مطمئنا از زمانی که جانی آیو، نائب رئیس ارشد بخش طراحی صنعتی در اپل از این شرکت رفت دیگر چنین اتفاقی نیفتاد. راستش را بخواهید شاید بتوان گفت ایرپاد که در سال 2016 عرضه شد، آخرین محصول موفق در این زمینه است. هفت سال از زمان رونمایی ایرپاد می‌گذرد و دوره‌ای که اپل در برابر شرکت‌های دیگر بدون رقیب به نظر می‌رسید به سر رسیده است.

یک دلیل مشخص وجود دارد که چرا کارمندان خود اپل درباره آینده ویژن پرو تردید دارند: اول اینکه ابتدا باید کاربران را از نظر مفهومی قانع کرد که به چنین ابزاری نیاز دارند و از سوی دیگر در زمینه کاربردی و عملی هم ضعف‌هایی مطرح است که می‌تواند تأثیرگذار باشد. از جمله اینکه این هدست واقعیت ترکیب از نظر وزن و اندازه و همچنین نوع باتری برای کاربران سختی‌هایی ایجاد می‌کند. اگر اپل می‌توانست راهی پیدا کند که یک هدست واقعیت ترکیبی با ظاهر و وزن مشابه عینک‌های عادی بسازد، شاید ممکن بود موفق شود بازار را در اختیار بگیرد و به مخاطب بقبولاند که این گجت برای زندگی روزمره ضروری است.

قسمت مضحک ماجرا اینجاست که خود اپل هم به این نقص‌ها به ویژه نقص ظاهری آگاه است. چنانچه مارک گورمن، خبرنگار بلومبرگ اشاره کرده، اپل تصمیم گرفت هیچ تصویری از تیم کوک یا سایر کارکنان ارشد اپل در حالی که از ویژن پرو استفاده می‌کنند منتشر نکند. به نوشته گورمن، آن‌ها نگران بودند که تصاویر تیم کوک یا سایر مدیران به میم تبدیل شود و این تنها دلیل اجتناب اپل از انتشار تصاویر بود.


تبلیغات

home_header

نظرات (2 نظر)

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

حسین

۱۴۰۲/۳/۲۴
خیلی تحلیل جالب و متفاوتی بود ... احست به نگارنده برای انتخاب این مقاله

نیما

۱۴۰۲/۳/۲۳
بشدت صحبتای قشنگی کرد و اشاره درستی به زود از چشم افتادن این محصول داشت بخاطر حجم و وزن زیادش و بهم خوردن زیبایی ظاهری

پیشنهاد سردبیر

home_header