خانهاخبار
٪۷۰ ترافیک پستی مربوط به کالاهای تجارت الکترونیک است

٪۷۰ ترافیک پستی مربوط به کالاهای تجارت الکترونیک است

محمد رضا قادری: کسانی که با خدمات تجارت الکترونیک کار می‌کنند، با خدمات به‌روز شرکت پست آشنا هستند و می‌دانند که امروز پست به عنوان سکوی تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند.
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

به نقل از ایرنا دبیر علمی نخستین نمایشگاه صنعت پست ایران گفت که اکنون بیش از ۷۰ درصد از ترافیک پستی را کالاهای تجارت الکترونیک تشکیل می‌دهند و کار اصلی پست، خدمت‌ رسانی به تجارت الکترونیک است. محمدر ضا قادری، دبیر علمی نخستین نمایشگاه صنعت پست ایران درباره برگزاری این رویداد در خرداد ۱۴۰۲ گفت که شرکت ملی پست ایران به عنوان اصلی‌ترین بازیگر حوزه پستی تصمیم دارد که برای نخستین‌ بار کل زنجیره خدمات پستی کشور را در قالب یک نمایشگاه در کنار یکدیگر جمع کند. این زنجیره از تامین‌ کنندگان لوازم و مواد مصرفی خدمات پستی، تولید کنندگان تجهیزات برای ارائه خدمات و تولید کنندگان نرم‌ افزار و زیرساخت‌های ارتباطی و... تشکیل شده است. قادری تاکید کرد که امروزه خدمات پستی به عنوان زیرساخت و سکوی تجارت الکترونیک در دنیا شناخته می‌شود. از این رو بخش مهمی از نمایشگاه را به ارائه‌ دهندگان خدمات لجستیک تجارت الکترونیک اختصاص می‌دهیم. وی ادامه داد که صنعت پست به بلوغ خوبی در کشور رسیده و قصد داریم در نمایشگاه صنعت پست، این پیشرفت‌ها را برای عموم مردم به نمایش بگذاریم.

image

دبیر علمی نمایشگاه صنعت پست تاکید کرد که در یک سال و نیم گذشته چهار رویداد و نمایشگاه داشتیم؛ ابتدا استارتاپ پست را همزمان با افتتاح مرکز نوآوری پست و در قالب همایشی دو روزه و در مهرماه ۱۴۰۰ برگزار کردیم. سپس در اردیبهشت ۱۴۰۱ ایده بازار پست را با حضور ۴۰ شرکت و در قالب رویدادی یک روزه برگزار کردیم. در مهر ماه ۱۴۰۱ و هم زمان با روز جهانی پست، رویداد سه روزه اینوتکس پست را در کیش داشتیم که حدود ۵۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند این‌بار اما کل زنجیره خدمات پستی در قالب یک نمایشگاه پیش روی مخاطبان و مردم قرار می‌گیرد.

قادری تاکید کرد که در گذشته شیوه ارسال نامه و آدرس‌ نویسی روی پاکت را برای ما آموزش می‌دادند؛ اما امروز ما به دانش‌ آموزان و دانشجویان یاد می‌دهیم که چطور می‌توانند با استفاده از خدمات پستی یک فروشگاه اینترنتی راه‌ اندازی کنند یا یک شغل خانگی برای خودشان داشته باشند. یا اگر کسب‌ و‌ کاری دارند، بتوانند با استفاده از خدمات پستی آن را به صورت آنلاین و اینترنتی ارائه دهند. دبیر علمی نمایشگاه صنعت پست گفت که کسانی که با خدمات تجارت الکترونیک کار می‌کنند، با خدمات به‌ روز شرکت پست آشنا هستند و می‌دانند که امروز پست به عنوان سکوی تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند. اما تصور دیگران این است که هنوز رسالت پست رساندن نامه است و هنوز آن ذهنیت را از پست دارند. دبیر علمی نمایشگاه صنعت پست با اشاره به سرانه پستی کشورمان گفت که ما در شرکت ملی پست ایران سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مرسوله داریم که سرانه متوسط برای هر ایرانی حدود ۳ بسته در سال است. دبیر علمی نمایشگاه صنعت پست با اشاره به پدیده‌ خود پستچی‌گری در کشور گفت که در کشورهای پیش‌ رو پدیده‌ای به نام خود پستچی‌گری نداریم. شما در طول سال چند بار برای خرید بیرون می‌روید؟ یا برای تحویل کالایی خودتان وارد عمل می‌شوید و با خودروی شخصی خودتان آن کالا را به مقصد می‌رسانید؟ وی ادامه داد که وقتی سوخت این‌قدر ارزان است که حتی مردم هم سوبسید می‌گیرند، خب طبیعی است که خودشان خود پستچی‌گری می‌کنند. چنین اتفاقی در کشورهای پیشرفته اصلا رخ نمی‌دهد؛ علتش هم این است که سوخت آن‌قدر گران است که اصلا به‌صرفه نیست که برای جا به‌ جایی یک بسته خاص با ماشینِ شخصی وارد عمل شوند. همین پدیده خود پستچی‌گری موجب ایجاد ترافیک و آلودگی و ترددهای بسیاری می‌شود. قادری گفت که اگر مردم ما با فرهنگ پست و خدمات پستی آشنا شوند و بتوانند به بهترین شکل از این خدمات استفاده کنند؛ بخش زیادی از ترافیک، آلودگی و ترددهای درون شهر کاهش خواهد یافت.