خانهاخبار
تجمع اعتراضی کارکنان گوگل در پایتخت انگلیس

تجمع اعتراضی کارکنان گوگل در پایتخت انگلیس

کارکنان معترض گوگل از این شرکت می‌خواهند به مطالبات آن‌ها توجه کرده و برخوردی مبتنی بر احترام با آن‌ها داشته باشد.
۱۶ فروردین ۱۴۰۲

صدها نفر از کارکنان گوگل در لندن روز سه‌شنبه 4 آوریل در اعتراض به تعدیل نیرو و نارضایتی از سیاست‌های گوگل در قبال کارکنانش دست از کار کشیدند.

ژانویه 2023، شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) اعلام کرد که 12 هزار نفر از کارکنان خود را در سراسر جهان اخراج می‌کند. بر اساس برآوردهای اولیه اخراج این تعداد از کارکنان به منزله کاهش 6 درصدی نیروی کار جهانی گوگل است.

تعدیل گسترده نیروی کار در گوگل در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی در امریکا نیز در ماه‌های اخیر دست به اقدام مشابهی زده‌اند. به گزارش وبسایت جمع‌آوری داده Layoffs.fyi، تنها از ابتدای سال 2023 میلادی بیش از 290 هزار نفر از کسانی که در شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی کار می‌کردند، اخراج شده‌اند.

image

 

یکی از اتحادیه‌های کارگری که می‌گوید شمار زیادی از کارکنان گوگل در بریتانیا از اعضای این اتحادیه به شمار می‌روند اعلام کرده است که شرکت گوگل نگرانی‌های کارکنان خود را نادیده می‌گیرد و توجهی به این نگرانی‌ها ندارد.

مت والی عضو ارشد اتحادیه کارگری Unite می‌گوید: «خواسته اعضای اتحادیه روشن است؛ تنها کافی است که گوگل به توصیه خود مبنی بر اینکه نباید شیطانی رفتار کرد گوش کند.» او می‌افزاید: «کارکنان معترض گوگل و اعضای اتحادیه تا زمانی که کارکنان اجازه رسمی عضویت در اتحادیه‌های کارگری و اجازه اخذ مشاوره حقوقی را دریافت نکنند و گوگل رفتاری مبتنی بر احترام با آن‌ها نداشته باشد، از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نخواهند کرد.»

به گزارش رویترز، یکی از کارکنان گوگل حاضر در تظاهرات که دلیل تبعات احتمالی مایل به افشای نامش نیست گفته است که در ماه‌های گذشته مذاکرات «خسته‌کننده» میان کارکنان و مدیران انجام شده و این مذاکرات نتیجه‌ای در پی نداشته است. به گفته او، کارکنان که از شنیده شدن صدای خود ناامید شده بودند تصمیم به برپایی این اعتراضات گرفتند.

ماه گذشته، کارکنان گوگل در شهر زوریخ سوئیس نیز در اقدامی مشابه تجمعی اعتراضی برپا کرده بودند. یکی از سخنگویان گوگل در پاسخ به رسانه‌ها اعلام کرده است که با توجه به تصمیم این شرکت برای کاهش 6 درصدی نیروی کار گوگل می‌داند که کارکنانش دوره «چالش برانگیزی» را سپری می‌کنند.

بر اساس آمارها گوگل حدود 5 هزار کارمند در بریتانیا دارد.