خانهاخبار
چهار محصولی که ممکن است در WWDC امسال ببینیم

چهار محصولی که ممکن است در WWDC امسال ببینیم

اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان هرسال خود معمولا سیستم عامل‌های جدیدش را معرفی می‌کند، اما این شرکت سابقه زیادی در معرفی سخت‌افزارهای جدید در این مراسم دارد و ما امروز می‌خواهیم ببینیم امسال احتمال می‌رود چه محصولاتی در این رویداد رونمایی شوند.
۱۲ فروردین ۱۴۰۲

تبلیغات

home_header

اپل اخیرا تاریخ رسمی سی و چهارمین کنفرانس سالانه توسعه دهندگان در سراسر جهان را اعلام کرد. رویداد اصلی سالانه WWDC قرار است از روز دوشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) برگزار شود. در مراسم اصلی قرار است که اپل از نسخه‌های جدید سیستم عامل‌های مک، آیفون، آیپد، اپل واچ و تلویزیون خود رونمایی کند، اما در برخی از این رویدادها در سال‌های گذشته، شاهد بوده‌ایم که اپل از سخت افزارهایی پرده برداشته است.

image

 

شایعات امسال حاکی از وجود حداقل ۳ دستگاه جدید است که قرار است در اواسط سال رونمایی شوند و احتمال دارد اپل رویداد WWDC 2023 رابرای معرفی آنها انتخاب کرده باشد.

مک بوک ایر ۱۵ اینچی

گزارش‌های متعددی از تحلیلگران معتبر درباره مک بوک ایر با صفحه نمایش بزرگتر ۱۵٫۵ اینچی منتشر شده که گفته شده حداکثر تا تابستان امسال عرضه می‌شود. مک بوک ایر ۱۵ اینچی مذکور در کنار نسخه جدید مک بوک ۱۳٫۶ اینچی فروخته خواهد شد و به مشتریانی که به دنبال یک مک بوک با صفحه نمایش بزگتر، اما ارزان‌تر و سبکتر هستند، گزینه‌ای غیر از مک بوک پرو را ارایه می‌دهد.

image

 

مک بوک ایر ۱۵٫۵ اینچی فقط کمی بزرگتر از مک بوک پرو قدیمی ۱۵٫۴ اینچی خواهد بود و اندازه آن بین مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک بوک پرو خواهد بود. انتظار می‌رود که مک بوک ایر ۱۵٫۵ اینچی شبیه به نسخه کوچکتر ۱۳٫۶ اینچی باشد که سال گذشته معرفی شد و اپل هیچ تغییر قابل توجهی در طراحی آن ندهد.

هنوز مشخص نیست که این محصول از چه تراشه‌ای استفاده خواهد کرد، زیرا زمان‌بندی آن کمی عجیب است. برای اپل استفاده از تراشه‌های M2 که اولین بار سال گذشته عرضه شد، کمی دیر شده است، اما از طرف دیگر معرفی تراشه M3 نیز زود است. مینگ چی کو تحلیلگر معتبر اپل گفته که مدل‌های جدید مک بوک ایر از تراشه‌های M2 و M2 Pro استفاده خواهند کرد، در حالی که 9to5Mac گفته است اپل برای این سری از تراشه‌های جدید M3 استفاده خواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مک بوک ایر ۱۵ اینچی، روی لینک خبر اخیر ما کلیک کنید.

مک پرو

مک پرو آخرین دستگاه مک است که اپل برای حذف تمام تراشه‌های اینتل باید آن را به تراشه‌های سیلیکونی خود به روز کند. وقتی اولین تراشه سیلیکونی اپل در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، اپل گفته که تکمیل این انتقال چند سال به طول می‌انجامد و به نظر می‌رسد که دیگر اکنون در سال ۲۰۲۳ زمان آن رسیده است.

image

 

ما در سال ۲۰۲۳ منتظر یک مک پرو جدید هستیم که البته طراحی مشابه مدل قبلی را خواهد داشت. همان قاب فولادی ضد زنگ و محفظه آلومینیومی با دسترسی آسان به اجزای داخلی که در مک پرو ۲۰۱۹ دیده بودیم.

انتظار می‌رود که تراشه مک پرو جدید «M2 Ultra» با حداکثر تعداد ۲۴ هسته و پردازنده گرافیکی تا ۷۶ هسته با پشتیبانی از ۱۹۲ گیگابایت رم باشد.

در حال حاضر تراشه‌های سیلیکونی اپل از نظر ارتقا محدود هستند که می‌تواند روی مک پرو نیز تاثر بگذارد. مک‌های سیلیکونی اپل رم قابل ارتقا توسط کاربر ندارند، زیرا حافظه به مادربورد متصل است و همین امر در مورد پردازنده نیز صدق می‌کند. مک پرو ممکن است گرافیک یا رم قابل ارتقا توسط کاربر را نداشته باشد، مگر اینکه اپل نوعی بروزرسانی پیش‌بینی نشده در نحوه ساخت یا پیاده‌سازی تراشه‌های اختصاصی خود برای این دستگاه انجام دهد.

شایعات حاکی از آن هستند که مک پرو در نیمه اول سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شود و اپل در گذشته این سابقه را دارد که از WWDC برای رونمایی از مک‌های خود استفاده کند؛ بنابراین معرفی نسل جدید مک پرو در کنفرانس توسعه دهندگان امسال امری کاملا محتمل است.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی‌های احتمالی این محصول به لینک مقاله ما در این مورد مراجعه کنید.

مک استودیو

اپل مک استودیو را در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) معرفی کرد و این دستگاه چیزی میان مک مینی و مک پرو بود. مک استودیو از تراشه‌های M1 Max  و M1 Ultra استفاده می‌کند و طبق انتظارات باید بروزرسانی شود، اما سرنوشت مک استودیو با وجود یک مک پرو جدید در هاله‌ای از ابهام است.

image

 

نسخه به روز شده مک استودیو قاعدتا باید از تراشه‌های M2 Max و M2 Ultra استفاده کند، همان چیپ‌هایی که برای مک پرو شایعه شده است. مشخص نیست که اگر هر دو از فن‌آوری تراشه یکسانی بهره ببرند، اپل چگونه مک استودیو و مک پرو را متمایز خواهد کرد، برای همین است که احتمال می‌رود مک استودیو با تراشه‌های سری M2 رونمایی نشوند.

از طرف دیگر در حال حاضر هیچ شایعه‌ای در خصوص مک استودیو جدیدی وجود ندارد، و همین موضوع به احتمال لغو رونمایی مک استودیو جدید دامن می‌زند. در هر صورت درست است با وجود تمامی این موارد، معرفی مک استویو جدید امری ناممکن نیست، هرچند که احتمال آن کم است.

هدست واقعیت ترکیبی

اپل بارها رونمایی از هدست AR/VR خود را به تعویق انداخته است، اما در نهایت می‌توانیم شاهد نمایش آن در WWDC امسال باشیم. در ماه فوریه (بهمن) مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ گفت که این دستگاه در کنفرانس توسعه دهندگان خرداد ماه ۱۴۰۲ معرفی خواهد شد، اما عرضه آن به اواخر سال موکول می‌شود، ولی همچنان احتمال تغییر برنامه برای این محصول از طرف اپل وجود دارد.

image

 

هفته گذشته مینگ چی کو گفت که اپل تولید انبوه این هدست را به عقب انداخته است که می‌تواند به این معنی باشد که در WWDC امسال معرفی نمی‌شود. به گفته کو اپل در مورد اینکه آیا این محصول قادر به ایجاد یک تحول دیگر به مانند آیفون خواهد بود یا خیر، خیلی خوش‌بین نیست و باعث عدم اطمینان در مورد معرفی آن در کنفرانس خرداد ماه شده است.

از طرفی تاخیر در تولید انبوه لزوما به معنی تاخیر در رونمایی نیست، زیرا شایعات همیشه نشان داده‌اند که برنامه اپل این است که هدست را خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شود به نمایش بگذارد، اما هدست واقعیت ترکیبی به قدری در طول این چند سال تعویق در رونمایی داشته، که اصلا بعید نیست بار دیگر این اتفاق رخ دهد.

از نظر شایعات این محصول بسیار شبیه به نسل اول اپل واچ است. این یک دستگاه گران قیمت با عملکرد محدود و جذابیت برای افراد خاصی است، که اپل قرار است در نسخه‌های بعدی این هدست کاری کند که کاربران بیشتری به آن روی آورند.

شایعه شده است که اولین نسخه هدست واقعیت ترکیبی قیمیت حدود ۳۰۰ دلار دارد و اپل انتظار فروش بالای را از آن ندارد. کارمندان این شرکت درباره کاربرد محدود دستگاه ابراز نگرانی کرده‌اند و به نظر نمی‌رسد اپل برنامه خاصی برای فروش آن داشته باشد. اپل به شدت بر روی ارتباطات و توسعه آواتار تمرکز کرده است، اما اینکه آیا این موضوع مورد توجه استفاده کنندگان خواهد بود یا خیر، چیزی است که زمان نشان خواهد داد.

شایعات حاکی از آن است که این هدست دارای فن‌آوری پیشرفته‌ای با نمایشگرهای 4K میکرو اولد و بیش از ده‌ها دوربین برای ردیابی همه موارد از حالات صورت گرفته تا حرکات دست خواهد بود، اما نکات منفی نیز مانند نیاز به استفاده از بسته باتری خارجی برای تغذیه دستگاه وجود دارد که کمی ناامید کننده است.

باتری داخلی برای هدست بسیار سنگین می شده، بنابراین اپل یک بسته باتری خارجی را طراحی کرده که تقریبا دو ساعت پاسخ‌گوی کارکرد هدست خواهد بود. گفته می‌شود که اپل قصد دارد یک طراحی راحت و سبک وزن را با یک گیره براق و منحنی با پشتی مشبک و یک نوار قابل تنظیم برای اندازه‌های سر مختلف ارایه دهد.

بر اساس گزارش‌ها برخی از کارمندان اپل نگران این محصول هستند و این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا این دستگاه «راه حلی برای جستجوی مشکل» است که با نقشه راهی مشابه محصولات دیگر اپل هدایت نمی‌شود.

برای دانستن جزییات بیشتر در مورد هدست واقعیت AR/VR اپل به مطلب اخیر مرتبط ما مراجعه کنید.

نرم افزاهای جدید

در WWDC امسال اپل قرار است tvOS 17، watchOS 10، iPadOS 17، iOS 17 و macOS 14 را معرفی کند. به علاوه اگر شاهد رونمایی از هدست واقعیت ترکیبی این شرکت نیز باشیم، می‌توانیم اولین نسخه از سیستم عامل آن را که گفته شده نام «xrOS» روی آن گذاشته شده، ببینیم، نرم افزاری که برای اجرا بر روی هدست اپل طراحی شده است.

image

 

از میان این برورسانی‌ها iOS 17 همیشه بیشترین جذابیت را برای کاربران داشته و به طور عمومی تناه نرم افزاری است که قبل از راه‌اندازی دربازه آن زیاد می‌شنویم. نسخه امسال این سیستم عامل ظاهرا با هدف افزودن برخی ویژگی‌های درخواستی کاربران همراه خواهد بود، اما هنوز هیچ اطلاعاتی در این خصوص به بیرون درز نکرده است.

در iOS 16 هیچ ارتقا قابل توجهی را شاهد نبودیم، اما به نظر می‌رسد که iOS 17 می‌تواند بهبودهای مفیدی برای این سیستم عامل به ارمغان آورد. انتظار می‌رود iOS 17 از هدست AR/VR، بروزرسانی‌های اصلی کارپلی و نصب برنامه خارج از اپ استور در کشورهای اروپایی پشتیبانی کند.

تاریخ و اطلاعات مربوط به WWDC امسال

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان از دوشنبه ۵ ژوئن آغاز می‌شود و تا جمعه ۹ ژوئن ادامه خواهد داشت. برای افرادی که توسعه دهنده نیستند، این فقط روز اول مراسم است که جذابیت دارد زیرا برنامه‌های دیگر اپل در روزهای بعدی، به طور تخصصی مختص توسعه دهندگان است.

رویداد اصلی احتمالا از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی (۲۰:۳۰ به وقت ایران) آغاز می شود و به صورت زنده از وب سایت اپل، اپل تی وی و یوتیوب پخش خواهد شد.

به مانند تمامی رویدادها، شما می‌توانید با پوشش زنده این مراسم در سایت جی اس ام همراه باشید.