خانهاخبار
مک بوک ایر امروز ۱۵ ساله شد

مک بوک ایر امروز ۱۵ ساله شد

۱۵ سال پیش در چنین روزی، اپل از نازک‌ترین نوت بوک دنیا رونمایی کرد.
۲۵ دی ۱۴۰۱

امروز پانزدهمین سالگرد نوت بوکی است که استیو جابز آن را در نمایشگاه Macworld 2008 در سانفرانسیسکو از یک پاکت نامه درآورد. اپل در آن زمان مک بوک ایر را به عنوان «نازک‌ترین نوت بوک جهان» معرفی کرد.

image

 

جابز در ژانویه ۲۰۰۸ (دی ۱۳۸۶) در یک بیانیه مطبوعاتی که مک بوک ایر را معرفی می‌کرد، گفت: «ما نزک‌ترین نوت بوک جهان را ساخته‌ایم، بدون اینکه یک صفحه با اندازه کامل یا صفحه نمایش ۱۳ اینچی را قربانی کنیم. وقتی برای اولین بار مک بوک ایر را می‌بینید، باورش سخت است که یک نوت بوک با کارایی بالا با صفحه کلید و صفحه نمایش کامل باشد، اما واقعیت این است که می‌بینید».

مک بوک ایر اصلی ۱۳ اینچی بر روس بدنه خود دارای یک پرت USB، جک هدفون و یک پورت Micro-DVI برای اتصال یک نمایشگر خارجی بود. این اولین نوت بوک اپل با ترک پد چند لمسی، بدون درایو CD/DVD و گزینه ارتقا SSD بود. قیمت آن از ۱۷۹۹ دلار در آمریکا با پردازنده ۱٫۶ گیگاهرتزی اینتل Core 2 Duo، رم ۲ گیگابایتی و حافظه ذخیره سازی ۸۰ گیگ شروع می‌شد.

اپل یک مک بوک ایر کاملا بازطراحی شده با تراشه M2 را در جولای سال گذشته (تیر ۱۴۰۱) عرضه کرد و همچنان به فروش نسخه قدیمی‌تر با تراشه M1 ادامه می‌دهد. با توجه به کارایی تراشه‌های سیلیکونی اپل،  مک بوک ایر دیگر مجهز به فن نیست. در حالی که اندازه مک بوک ایر اصلی در نازک‌ترین نقطه ۰٫۱۶ اینچ و ۰٫۷۶ اینچ در ضخیم‌ترین نقطه است، جدیدترین مک بوک ایر طراحی تخت با ضخامت یکنواخت ۰٫۴۴ اینچ دارد.

شایعات حاکی از آن است که یک مک بوک ایر بزرگتر ۱۵ اینچی در سال جاری عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود این نوت بوک سال آینده با نمایشگر اولد بروزرسانی شود.