خانهاخبار
ارزش بازار اپل به زیر ۲ تریلیون دلار سقوط کرد

ارزش بازار اپل به زیر ۲ تریلیون دلار سقوط کرد

پس از سقوط ارزش سهام اپل، حالا برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ شاهد آن هستیم که ارزش اپل به زیر ۲ تریلیون دلار رسیده است.
۱۵ دی ۱۴۰۱

سهام اپل حدود ۴ درصد کاهش یافت و در نتیجه ارزش این شرکت برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ به زیر ۲ تریلیون دلار سقوط کرد. سهام اپل در پایین‌ترین قیمت خود از ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) قرار گرفته است زیرا نگرانی‌ها در مورد محدودیت‌های عرضه آیفون در چین و کاهش تقاضا برای محصولات آن افزایش یافته است که دلیل آن هم افزایش مداوم تورم و رکود در حال وقوع عنوان شده است.

در حالی که بازار سهام رکود گسترده‌ای را تجربه کرده است، فاینانشال تایمز گزارش داده که اپل نسبت به برخی دیگر از همتایان خود عملکرد بهتری داشته است و ۲۷ درصد از ارزش خود را در ۱۲ ماه گذشته از دست داده است، در حالی که در مقابل، Nasdaq Composite در کل ضرر ۳۳ درصدی داشته که رقم بزرگتری است.  اپل ۱۴ فصل متوالی رشد را گزارش کرده است، اما تخمین زده می‌شود که این شرکت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ حدود ۱ درصد کاهش درآمد داشته باشد.

image

 

شریک تولید اپل فاکسکان، به دلیل اعتراضات مربوط به کرونا در محل کار و کمبود نیروی کار در چند ماه گذشته با محدودیت‌های تولید آیفون مواجه شده است که منجر به تاخیر در ارسال آیفون ۱۴ پرو مکس شده است. با این حال فاکسکان گفته که کارخانه اصلی آیفون آن در ژنگژو چین با ۹۰ درصد از حداکثر ظرفیت خود تا ۳۰ دسامبر (۹ دی) در حال کار بوده است، که نشان از بهبود این وضعیت دارد.

Nikkei Asia روز دوشنبه گزارش داد که اپل به چندین تامین کننده اطلاع داده است که به دلیل کاهش تقاضا قطعات کمتری برای اپل واچ، ایرپادز و مک بوک در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ تولید کنند. بر اساس تحقیقات این هفته جف پو تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری هنگ کنگی Haitong International Securities، محموله‌های همه این محصولات و آیفون‌ها در سال ۲۰۲۳ به نسبت سال به سال کاهش داشته است.

اپل برای مدت کوتاهی در ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) به یک شرکت ۳ تریلیون دلاری تبدیل شد، این دقیقا پس از همه‌گیری کرونا بود که باعث افزایش تقاضا برای محصولاتش در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شد. در آن دوره زمانی محصولات اپل با تقاضای زیادی روبرو شدند، زیرا افراد بیشتری از خانه کار می‌کردند، تحصیل می‌کردند و یا با دیگران ارتباط برقرار می‌کردند.