خانهاخبار
هرآنچه که از مک پرو جدید با تراشه اختصاصی اپل می‌دانیم

هرآنچه که از مک پرو جدید با تراشه اختصاصی اپل می‌دانیم

با معرفی مک استودیو و تراشه جدید M2، اپل چشم‌انداز خوبی از آنچه در مک پرو جدید با تراشه اختصاصی سری M قرار است ببینیم، در اختیار ما قرار داد که در این مطلب به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.
۲۸ مرداد ۱۴۰۱

تبلیغات

home_header

به لطف گزارش‌های مختلف و عرضه مک استودیو در اوایل سال جاری میلادی، تصویر واضح‌تری از آنچه در اواخر سال جاری از پیکربندی‌های مختلف مک پرو اپل با تراشه اختصاصی سری M  این شرکت انتظار داریم، وجود دارد.

مک پرو یکی از آخرین مدل‌های مک مبتنی بر پردازنده‌های اینتل است که هنوز با این پردازنده به فروش می‌رسد و تنها خط تولید باقی مانده بدون گزینه‌های تراشه سری M اپل است. اکنون بیش از دو سال است که گفته شده اپل در حال کار روی یک مدل کاملا جدید از مک پرو است که بالاخره با تراشه اختصاصی خود این شرکت برای کاربران حرفه‌ای قرار است عرضه شود. اپل در رویداد Peek Performance خود در اوایل امسال اشاره‌ای غیرمستقیم به مک پرو جدید داشت و گفت: «این برای یک روز دیگر است».

پیش از این گزارش‌هایی در مورد یک مدل کوچک‌تر مک پرو که جایگاهی مابین مک مینی و مک پرو داشته باشد وجود داشت. دانستن اینکه از خط تولید مک پرو رده بالای اپل چه انتظاراتی باید داشت بسیار دشوار بود، اما اکنون مشخص شده است که بسیاری از این شایعات در واقع مربوط به مک استودیو بوده است، اما خوشبختانه این موضوع باعث شد که تا حدودی بتوان انتظارات از نسل بعدی مک پرو را دانست.

image

 

گزارش‌های متعدد مارگ گورمن از بلومبرگ درباره گزینه‌ها و مشخصات تراشه‌های اختصاصی اپل برای مک پرو، تصویر نسبتا ساده‌ای از انتظارات از پرچم‌دار جدید مک ارائه می‌کند. به گفته گورمن کاربران طبق گزارش‌ها می‌توانند مک پرو جدید را با گزینه‌های تراشه «M2 Ultra» و «M2 Extreme» پیکربندی کنند. مشخصات احتمالی این دو مدل به شرح زیر است:

مک پرو با تراشه M2 Ultra

  • پردازنده ۲۰ هسته‌ای با ۱۶ هسته کارآمد و ۴ هسته کم مصرف
  • پردازنده گرافیکی تا ۶۴ هسته
  • موتور عصبی ۳۲ هسته‌ای
  • گزینه‌های رم یکپارچه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی

مک پرو با تراشه M2 Extreme

  • پردازنده ۴۰ هسته‌ای با ۳۲ هسته کارآمد و ۸ هسته کم مصرف
  • پردازنده گرافیکی تا ۱۲۸ هسته
  • موتور عصبی ۶۴ هسته‌ای
  • حداقل شروع رم از ۱۲۸ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت به صورت یکپارچه

در حال حاضر M1 Ultra قدرتمندترین تراشه اختصاصی اپل است که دارای یک پردازنده ۲۰ هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی ۶۴ هسته‌ای با موتور عصبی ۳۲ هسته‌ای است. M2 Extreme که بالاتر از مدل Ultra در سری M قرار می‌گیرد، احتمالا از این مشخصات پیشی می‌گیرد تا به تراشه برتر اختصاصی اپل تبدیل شود که مختص مک پرو ساخته شده باشد.

براساس شایعات M2 Extreme از گزینه پردازنده Xeon W اینتل با ۲۸ هسته ارائه شده در مک پرو فعلی، بسیار قدرتمندتر خواهد بود. مشخصات شناخته شده M2 Extreme به طور موثر قابلیت‌های M1 Ultra موجود در مک استودیو را دو برابر می‌کند، اما اگر مبتنی بر فرآیند ساخت پیشرفته‌تر ۵ نانومتری M2 فعلی باشد، احتمالا طیف وسیعی ار پیشرفت‌های دیگر مانند کارایی و سرعت را نیز در این تراشه شاهد خواهیم بود.

تراشه M2 نسبت به تراشه M1 دارای ۱۸ درصد سرعت بیشتر، ۳۵ درصد گرافیک قوی‌تر، ۴۰ درصد موتور عصبی کارآمدتر و ۵۰ درصد پهنای باند حافظه بیشتر است، که به نظر می‌رسد عملکرد مشابهی را در تراشه M2 Ultra نسبت به M1 Ultra شاهد باشیم.

image

 

تراشه‌های خانواده M1 از سیستم واضحی برای افزایش گزینه‌های حافظه یکپارچه پیروی می‌کنند، به طوری که مدل M1 گزینه‌های ۸ و ۱۶ گیگابایت رم، M1 Pro گزینه‌های ۱۶ و ۳۲ گیگابایت رم، M1 Max گزینه‌های ۳۲ و ۶۴ گیگابایت رم، و M1 Ultra گزینه‌های ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی رم را ارائه می‌دهند. به این ترتیب بسیار محتمل به نظر می‌رسد که تراشه جدید مدل Extreme بالاتر از مدل Ultra گزینه‌های حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی را به ارمغان آورد. به علاوه تراشه جدید M2 گزینه رم ۲۴ گیگابایتی را به این سری اضافه کرده است، بنابراین این امکان وجود دارد که اپل بتواند حتی با مک پرو جدید، حافظه رم یکپارچه ۱۹۲ و ۳۸۴ گیگابایتی را نیز ارائه دهد.

مک پرو در حال حاضر از ۵۹۹۹ دلار شروع می‌شود و قیمت آن تا بیش از ۵۲۰۰۰ دلار در پیکربندی سفارشی شده امکان‌پذیر است. مدل پایه مک پرو با تراشه اختصاصی اپل با M2 Ultra احتمالا قیمت بیشتری نسبت به مک استودیو پیشرفته با تراشه M1 Ultra خواهد داشت که از ۳۹۹۹ دلار شروع می شود. بنابراین به نظر می‌رسد که مدل پایه مک پرو جدید همچنان با قیمتی مشابه مدل فعلی شروع به کار کند، اما در حال حاضر اطلاعات بیشتری در مورد قیمت آن وجود ندارد.

فراتر از مشخصات اولیه آن، در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد طراحی، پورت‌ها و ماژولار بودن یا نبودن این دستگاه موجود است. انتظار می‌رود اپل مک پرو جدید را در اواخر سال جاری میلادی معرفی کند و پس از آن می‌توان یک نسخه پرو از نمایشگر استودیو این شرکت را با پنل mini-LED و پشتیبانی از ویژگی پرو موشن در اوایل سال ۲۰۲۳ شاهد بود.

به نظر شما اپل چه ویژگی‌های دیگری را ممکن است به مک پرو با تراشه اختصاصی خود اضافه کند؟