طبق گزارشی جدید اپل قصد همکاری با فیسبوک را داشت
کمپانیهای اپل و فیسبوک در یک بازه زمانی ارتباط بسیار خوبی را با یکدیگر داشتند. به نقل از گزارشی جدید که توسط وال استریت ژورنال منتشر شده، این دو شرکت قصد داشتند بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ با یکدیگر به همکاری بپردازند. ایده همکاری میان این دو برند نیز متعلق به اپل بود، زیرا طبق گفته برخی منابع به نظر میرسید که این شرکت بخشی از درآمد فیسبوک را به دست میآورد. همچنین این رسانه میگوید که اپل قصد داشت کسبوکارهایی را با شراکت فیسبوک توسعه دهد.

اپل و فیسبوک قصد فروش اشتراک نسخه بدون آگهی سایت شبکههای اجتماعی را داشتند
یکی از جوانب احتمالی این همکاری که مورد بحث قرار گرفت، نسخه ویژه بدون تبلیغات فیسبوک بود که از طریق اپ استور به کاربران iOS ارائه میشد. از آنجایی که این همکاری یک سرویس اشتراکی بود، تقسیم درآمد نیز به گونهای بود که فیسبوک درآمد را جمعآوری کرده و اپل ۱۵ تا ۳۰ درصد از آن را به عنوان حق کمیسیون خود دریافت کند. اما وقتی دو شرکت مانند اپل و فیسبوک که تمرکز زیادی بر درآمد دارند به پای میز مذاکره میروند، روند توافقات برای کسب درآمد بیشتر بسیار سخت میشود.
این گزارش ادعا میکند که هر دو شرکت بر سر درآمد پستهای تقویت شده اختلاف داشتند. همانطور که میدانید، نویسندگان برای نمایش پستهای خود به کاربران بیشتر میتوانند با پرداخت هزینهای این پستها را تقویت کنند. فیسبوک نیز مدعی بود که اپل حق دریافت کمیسیون از درآمد کسب شده توسط این پستها را نخواهد داشت. از آنجایی که بسیاری از کسبوکارهای کوچک برای نشان داده شدن محتوای خود به مشتریان بالقوه حاضر به پرداخت پول هستند، فیسبوک مدعی بود که اپل هیچ حقی از این درآمد ندارد.
اما از سوی دیگر، اپل این درآمد را ناشی از اشتراک بدون تبلیغات میدانست و قصد داشت که ۳۰ درصد از این درآمد را تصاحب کند. پس از اینکه این دو شرکت نتوانستند توافقی را با یکدیگر حاصل کنند، در نهایت تصمیم گرفتند به مذاکرات خاتمه دهند. در زمانی که این مذاکرات به پایان رسید، فیسبوک مشغول انجام تغییراتی برای افزایش حریم خصوصی در سایت خود بود. اما مارک زاکربرگ، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل این شرکت، تصمیم گرفت تا از ایجاد تغییراتی که به نفع حریم خصوصی کاربران بوده خودداری کند تا همچنان بتواند تجارت تبلیغات هدفمند فیسبوک را حفظ کند.
در سال ۲۰۲۰، اپل از ویژگی ردیابی شفافیت برنامه (ATT) رونمایی کرد. این موضوع منجر به اتمام تمام روابط دوستانه این شرکت با فیسبوک شد. این قابلیت به کاربران آیفون و آیپد اجازه میداد تا از ردیابی شدن توسط برنامهها و وبسایتهای مختلف به منظور ارائه تبلیغات هدفمند برای محصولات در امان باشند. پس از این عمل، مارک زاکربرگ به قدری ناراحت شد که در تمام روزنامههای بزرگ شهری، تبلیغاتی تمام صفحه مبنی بر دفاع فیسبوک از مشاغل کوچک در برابر اپل چاپ کرده و هزینه گزافی برای آن پرداخت کرد.
به نقل از اطلاعات وبسایت Insider Intelligence، تنها ۳۷ درصد از کاربران آیفون و آیپد ادامه ردیابی را انتخاب کردند. این به آن معنا است که ویژگی ATT، باعث کاهش تعداد بالقوه کاربران iOS و iPadOS که تبلیغات هدفمند را مشاهده میکردند شد. لازم به ذکر است که این ویژگی در آپریل ۲۰۲۱ (مصادف با فروردین ۱۴۰۰) در iOS 14.5 و iPadOS 14.5 بین کاربران آیفون و آیپد منتشر شد. گزارش وال استریت ژورنال نیز با استناد بر گزارشی از شرکت مدیریت داده Lotame میگوید که این کار اپل باعث شد تا شرکتهای فیسبوک، توییتر، اسنپچت و یوتیوب مجموعا ۱۷.۸ میلیارد دلار درآمد را از دست بدهند.
اپل و متا در جبهه متفاوت در رابطه با حریم خصوصی کاربران حرکت میکردند
همانطور که سرمایهگذاران متوجه این موضوع شدند، ارزش بازار متا (نام جدید شرکت فیسبوک) طی سال گذشته با کاهش ۶۰۰ میلیارد دلاری مواجه شده است. همچنین این شرکت در ماه گذشته اولین کاهش سالانه خود را در درآمد سه ماهه گزارش کرد.
همچنین در حالی که اپل مشغول تبلیغ حریم خصوصی و امنیت بالای آیفون بود، فیسبوک با رسواییهایی مانند کمبریج آنالیتیکا مواجه شد. این اتفاق باعث شد اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون از کاربران فیسبوک بدون اجازه توسط شرکت مشاوره سیاسی کمبریج آنالیتیکا استفاده شود. شرکت که توسط استیو بانن، معاون ترامپ مدیریت میشد. طبق گزارشها، این دادهها در طول انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده به کمپین تبلیغای ترامپ فروخته شد و برای تعیین مناطقی که نیاز به هزینه تبلیغاتی داشتند به کار رفت.
همچنین یکی از سخنگویان متا در طی یک سخنرانی گفت:
در طول ۵ سال گذشته تغییرات قابل توجهی برای محافظت از دادههای کاربران ایجاد شده و در عین حال، به کسبوکارها در هر اندازهای اجازه رشد داده شده است. تصمیماتی که ما میگیریم، توسط شرکت دیگری بر ما دیکته نمیشود. بلکه تعهد ما به افرادی که از سرویسهای متا استفاده میکنند تعیینکننده این تصمیمات است. محصولات ما و اعتقاد ما مبنی بر حفظ حریم خصوصی و شخصیسازی در تضاد نیستند.
اما اگر دقیقتر بنگریم، آیا ادعای فیسبوک مبنی بر محافظت از دادههای کاربران با وجود استفاده از دادههای آنها برای تبلیغات هدفمند منطقی به نظر میرسد؟
همچنین داستان میان دو شرکت متا (فیسبوک سابق) و اپل وجود داشته که در یک بازه زمانی قصد داشتند نقطه مشترکی را برای شروع همکاری خود پیدا کنند. اما این دو برند در دو جبهه متفاوت بودند. زیرا اپل تصمیم داشت حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران خود را بهبود ببخشد، اما از سمت دیگر، فیسبوک قصد داشت دادههای شخصی کاربران را برای ارائه تبلیغات هدفمند استخراج کند. با توجه به این تفاسیر، حاصل نشدن توافق میان اپل و فیسبوک چیز عجیبی به نظر نمیرسد.
برچسبها: