GSM-logo
خانهاخبار
فروش تبلت‌ها و کروم بوک‌ها در سه‌ماهه اول سال 2022 با کاهش قابل توجهی مواجه شده است

فروش تبلت‌ها و کروم بوک‌ها در سه‌ماهه اول سال 2022 با کاهش قابل توجهی مواجه شده است

عرضه تبلت‌ و کروم بوک برخلاف دو سال گذشته روند نزولی به خود گرفته است و بازار آن افت پیدا کرده است.
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

تبلیغات

home_header

سال‌های 2020 و 2021 دوران طلایی برای تبلت‌ و کروم بوک‌ها بوده است چرا که به دلیل شیوع پاندمی کرونا، آموزش مجازی و دورکاری اکثریت کاربران بازار این محصولات رشد بسیار خوبی پیدا کرد. حالا اما به نظر می‌رسد با پایدار شدن اوضاع پاندمی، فروش تبلت‌ها هم رو به کاهش گذاشته است.

براساس جدیدترین گزارش از طرف موسسه تحقیقاتی IDC، عرضه و فروش جهانی تبلت و کروم بوک‌ها در سه‌ماهه اول سال 2022 برابر با 38.4 میلیون دستگاه بوده است که در مقایسه با سال پیش حدود 3.9 درصد کاهش داشته است. در سال 2021، حدود 40 میلیون دستگاه تبلت روانه بازار شده است و در سال 2022 عرضه تبلت به حدود 38.5 میلیون دستگاه رسیده است.

image

 البته باید اشاره کرد که همچنان فروش تبلت‌ها در مقایسه با شرایط بازار قبل از پاندمی اوضاع بهتری دارد و فقط سرعت رشد آن افت پیدا کرده است. به علاوه، به نظر می‌رسد مشتریایی که در سال‌های 2020 و 2021 حجم بالایی از تبلت‌ها را خریداری کرده‌اند تمایلی به خرید دوباره تبلت ندارند.

از آن سو، کروم بوک‌ها نیز شرایط به مراتب بدتری از تبلت‌ها دارند و با کاهش عرضه و فروش 61 درصدی در سه‌ماهه اول سال میلادی جاری مواجه شده‌اند که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال پیش مقدای عجیب به نظر می‌رسد. در این راستا، در سه‌ماهه اول سال 2021 حدود 13 میلیون کروم بوک به فروش رفته است در حالی که در سال 2022 این آمار 5 میلیون دستگاه رسیده است.

image

 

شایان ذکر است که علی‌رغم کاهش عرضه تبلت‌ها در اکثر بازارهای جهانی، بازار آسیا و اقیانوسیه به غیر از ژاپن و چین به دلیل سرمایه‌گذاری گسترده در آموزش مجازی رشد خوبی را شاهد بوده است. همچنین طبق لیست IDC، نام برند‌های آشنا گوشی‌های هوشمند مانند ریلمی، اوپو و شیائومی نیز در بین دیگر برندها قرار گرفته است که نشاندهنده استراتژی موفق آن‌ها برای ورود به بازار تبلت‌هاست. البته باید اشاره کرد که تبلت‌های عرضه شده توسط آن‌ها هنوز به حدی نرسیده است که بتواند تاثیری در بازار داشته باشد.

image

همانطور که انتظار می‌رفت، بازار تبلت‌ها در اختیار غول فناوری آمریکایی یعنی اپل است که در سه‌ماهه اول سال 2022 حدود 31.5 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است و حدود 12 میلیون دستگاه را به فروش رسانده است ولی از آن سو، رشد سالانه اپل حدود 4.6 درصد کاهش داشته است. رتبه دوم لیست IDC نیز متعلق به سامسونگ با سهمی برابر با 21.1 درصد است. فروش تبلت‌های سامسونگ نیز در سه‌ماهه اول سال 2022 حدود 8.1 میلیون دستگاه بوده است.

در نهایت باید اشاره کرد که بازار کروم بوک‌ها نیز در اختیار برند چینی لنوو با سهم 23.2 درصدی و عرضه 1.2 میلیون دستگاه در سه‌ماهه دوم سال میلادی جاری بوده است.