گوگل امنیت فروشگاه اپلیکیشن خود را بالاتر میبرد
گوگل امروز در راهی مشابه اپل قدم گذاشته و نسخهای از برچسبهای حریم خصوصی را برای برنامههای خود راهاندازی کرده، که هدف از آن ارائه اطلاعات بیشتر به کاربران گوگل پلی درباره دادههایی است که آن برنامه از آنها جمعآوری میکند.
بخش «ایمنی داده» گوگل برای اولین بار در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) معرفی شد که توسعهدهندگان را ملزم میکرد اطلاعاتی درباره نحوه جمعآوری، اشتراک گذاری، و ایمن سازی دادههای کاربران توسط برنامههایشان ارائه دهند. توسعه دهندگان در این طرح باید دادههای زیر را ارائه دهند:
- اینکه آیا توسعه دهنده دادهها را جمعآوری می کند یا خیر، اگر جمعآوری میکند هدف از آن چیست
- اینکه آیا توسعه دهنده دادهها را با اشخاص یا شرکتهای شخص ثالث به اشتراک می گذارد یا خیر
- مشخص کردن روشهای امنیتی برنامه، مانند رمزگذاری دادههای در حال انتقال و اینکه آیا کاربران میتوانند درخواست حذف دادهها را داشته باشند یا نمیتوانند
- اینکه آیا آن برنامه واجد شرایط تعهد به پیروی از خط مشی و قوانین مربوط به خانواده گوگل پلی برای محافظت بیشتر از کودکان در این فروشگاه هست یا خیر
- اینکه آیا توسعه دهنده رویههای امنیتی خود را در برابر یک استاندارد امنیتی جهانی (به طور خاص MASVS) تایید کرده است یا خیر
کابران میتوانند تعیین کنند که آیا آن برنامه برای عملکرد بهتر اجازه دسترسی به دادههای آنها را دارد یا اینکه آنها نمیخواهند آن برنامه دادههای آنها را جمعآوری کند و این گزینه اختیاری را خاموش کنند.
گوگل میگوید که اطلاعات ایمنی دادهها از امروز در دسترس خواهد بود و همه توسعه دهندگان باید این بخش را برای برنامههای خود تا ۲۰ جولای (۲۹ تیر) تکمیل کنند. با این حرکت به نظر میرسد که گوگل نشان داده که مصمم است تا امنیت فروشگاه خود را بالاتر ببرد. امنیت، کلمهای که تقریبا هر شخصی موافق است که در گوگل و محصولاتش کمتر یافت میشود!