FTC بر سر میزان جریمه فیسبوک اختلافنظر دارد
فیسبوک ماه گذشته در گزارش درآمدهای سهماهه نخست سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که مبلغی در حدود ۳ میلیارد دلار را به عنوان جریمه در نظر گرفته است. این جریمه که چیزی در حدود ۳ تا ۵ میلیارد دلار پیشبینی میشود به زودی از سوی کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) به خاطر رسوایی کمبریج آنالیتیکا علیه فیسبوک صادر خواهد شد. در خلال این ماجرا اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی بدون رضایت آنها به این شرکت مشاورهای فروخته شد. این اتفاق ناقض توافقی بود که FTC و فیسبوک از سال ۲۰۱۱ با یکدیگر داشتند. در آن توافق ذکر شده بود که فیسبوک نمیتواند بدون کسب مجوز از سوی کاربران، اطلاعات آنها را در اختیار سایرین قرار دهد.
حالا به گزارش نیویورک تایمز، مسئله این است که FTC نمیداند با چه شدتی باید با فیسبوک برخورد کند. این نشریه به نقل از سه منبع آگاه خود میگوید چند ماه پیش ۵ تن از اعضای این کمیسیون موافق اعمال جریمهای تاریخی علیه این شبکه اجتماعی بودند تا بر اهمیت این اتفاق تاکید کنند. ولی حالا به نظر میرسد که اعضای این کمیسیون دچار اختلافنظر شدهاند و نمیتوانند با یکدیگر بر سر تعیین مبلغ جریمه به توافق برسند.
علاوه بر این، دو منبع ناشناس میگویند اعضای این کمیسیون در بحث نحوه برخورد با مارک زاکربرگ، همبنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک، نیز دچار تردید و دودستگی هستند. سوال این است که چه نوع مجازاتی باید برای او در نظر گرفته شود و او چقدر در قبال این اتفاقات مسئول است. فیسبوک میگوید زاکربرگ را نباید به خاطر رفتار ۳۵ هزار کارمند این شرکت مقصر دانست.

سناتور ران وایدن در این باره میگوید:
این تصمیم از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که همه شرکتهای بزرگ به تماشا نشستهاند تا ببینند رویکردهای قانونی در قبال این مسائل در آینده چگونه خواهد بود.
گفته میشود که FTC در شرف حصول تصمیمی جمعی است و آن را ظرف چند روز آینده اعلام خواهد کرد. این جریمه بزرگترین جریمهای خواهد بود که تاکنون از طرف کمیسیون ارتباطات فدرال علیه یک شرکت تکنولوژی صادر شده است. FTC در سال ۲۰۱۲ گوگل را ۲۲.۵ میلیون دلار جریمه کرده بود. در آن واقعه، اعضای این کمیسیون متوجه شده بودند که گوگل به نحوی توانسته تنظیمات حریم خصوصی مرورگر سافاری اپل را زیر پا بگذارد. این اتفاق به آنها اجازه میداد فعالیت کاربران را در اینترنت ردیابی کنند.
اگر این جریمه در بالاترین حد خود، یعنی ۵ میلیارد دلار، باشد، این شرکت یک سوم درآمد خود در سهماهه نخست سال را از دست خواهد داد. از آن سو، اگر به مجموع درآمد فیسبوک در سال ۲۰۱۸ که ۵۵.۸ میلیارد دلار بود توجه کنیم، متوجه میشویم که این مبلغ حدود ۹ درصد آن را تشکیل میدهد و اصلا رقم کمی نیست.