آیا شیائومی جایگاه فعلی خود را از دست میدهد؟
مهمترین چالشی که شیائومی با آن روبرو است، از دست دادن یکی از مدیران اجرایی با سابقه خود است و از طرفی دیگر نیز، همایش سالانه موبایل (MWC) را که در شهر بارسلونا برگزار میشود، از دست دادند. آیا اتفاقات اشاره شده را میتوان به عنوان باتلاقی دانست و به نظر شما، شیائومی توانایی خارج شدن از این مخمصه را دارد؟
زمانی که اولین محصول شیائومی در سال ۲۰۱۱ عرضه شد، لقب تولید کننده دیوایسهای ارزان قیمت روی این شرکت گذاشته شد و آنها قصد داشتند تا با برندهای بزرگ مانند اپل و سامسونگ به رقابت بپردازند و از سویی دیگر، زمانی که کمپانی شیائومی تأسیس شد، طراحی و تولید تلفنهای هوشمند مانند امروز، امری آسان و ارزان قیمت نبود.
نتیجه این موارد، وجود تلفنهای هوشمند با مشخصات سختافزاری مناسب و قیمتی معادل یک تلفن هوشمند میان رده است که باعث شده محصولات شیائومی، تقریبا تنها انتخاب کاربران در این دسته به حساب آید. این شرکت چینی در اولین سال فروش، با درآمد ۸ میلیارد یوآن؛ معادل ۱.۱ میلیارد دلار روبرو شد.
با دستیابی سریع به این میزان از موفقیت و به دلیل شباهت غیر طبیعی و زیرکانه محصولات شیائومی به تلفنهای هوشمند دیگر برندها، ناچارا دیوایسهای تولیدی این شرکت با محصولات شرکت اپل مقایسه میشد. چاپلوسی و تملق شیائومی نسبت به اهالی کوپرتینو پایان ناپذیر بوده و همچنان نیز ادامه دارد.
اما تقلید از دیگران، نمیتواند مدت زیادی شما را در اوج نگه دارد. جدایی هوگو بارا؛ کسی که ضامن ورود محصولات شیائومی به بازار اروپا و آمریکا به حساب میآمد و از سال ۲۰۱۳ با این کمپانی همکاری داشته است، مطمئنا ضربه سنگینی بر پیکر شیائومی وارد خواهد کرد.
با افزایش روزافزون تلفنهای هوشمند، ادامه دادن موفقیتها و درخشش در این عرصه کار سختی به نظر می آید. در سال ۲۰۱۳، درآمد شیائومی به ۴.۵ میلیارد دلار رسید که بعد از کاهش مالیات، تنها ۵۶ میلیون باقی ماند. با توجه به این اعداد و ارقام و کاهش درخواست برای محصولات شیائومی، آینده مبهمی در انتظار این شرکت خواهد بود.
در سال ۲۰۱۴، شیائومی یک رشد ۱۳۵ درصدی در زمینه درآمد را به خود دید. به طوری که رکورد دریافتی ۱۰.۸ میلیارد دلاری را برای خود به ثبت رساند که نمیتواند دلیل خوبی برای شکست خوردن این شرکت به حساب آید. اما سقوط آزاد از ۱۳۵ درصد به حدودا ۲ درصد در سال ۲۰۱۵، یک زنگ خطر بزرگ برای شیائومی و مسئولان این کمپانی است. اما مسلما این کاهش درآمد تنها برای چینیها نبوده و سایر تولید کنندگان نیز با این مشکل مواجه شدهاند.
آقای Lei Jun مدیر عامل شیائومی در مورد آینده این شرکت میگوید:
شیائومی نام شرکتی است که قصد دارد تا خلاقیت را برای همگان به ارمغان آورد. ما همواره تمرکز خود را بر روی تولید محصولات با کیفیت معطوف کردهایم تا به این وسیله و همزمان با ورود به دنیای جدیدی از محصولات، ارتباط میان افراد را آسانتر کنیم. اما این موضوع تنها به تلفنهای هوشمند، تبلت، تلویزیون و روترها محدود نمیشود. ما روی استارتاپهایی سرمایهگذاری کردهایم که از یک اکوسیستم خاص پیروی میکنند. حاصل این کار، تولید محصولاتی مانند پاوربانک، گجتهای پوشیدنی و دستگاه تصفیه آب و هواست که در فروشگاه Mi.com به فروش میرسند. به این ترتیب، ما محصولاتی را تولید میکنیم که در زندگی روزمره خود، قادر هستید از آنها استفاده نمایید و این تنها به تلفنهای هوشمند محدود نمیشود.
برچسبها: