نمایشگاه CES 2016 مملو از گجتهای پوشیدنی خواهد بود
آیا تاکنون دلتان خواسته که لباسی بپوشید که تماشاچیان را به یاد تابلوهای سازمان بورس بیاندازد؟ جالب است بدانید هماکنون روپوشهای زنانهای تولید شدهاند که به شما این امکان را میدهد که طرح و نوشتار دلخواه خود را به روی آن ترسیم کنید و یا حتی به وسیله یک جوهر مخصوص، رنگ لباس را بر اساس وضعیت آب و هوا تغییر دهید.
بله؛ به دنیای جدید مد و پوشاک خوش آمدید!
در واقع اوایل سال جدید میلادی، در نمایشگاه سالانه FashionWare که همراه با CES برگزار میشود، چندین نمونه از پوشاکی که ذکر کردیم را به معرض نمایش عموم گذاشتند. البته این لباسها بیشتر شبیه طرحهای مفهومی هستند تا هر چیز دیگری، اما در هر حال آنها به طرز کنایهواری تکنولوژی و مد را بدون هیچ واهمهای با یکدیگر ترکیب کردهاند. اما به نظر شما طراحان میتوانند مردم را به پوشیدن لباسهایی که آنها را به شکل ۱) مضحک، ۲) کاریکاتور شخصیتهای فیلمهای علمی تخیلی و ۳) هر دو گزینه درمیآورد، ترغیب کنند؟
آقای رابین راسکین، مدیر عامل کمپانی Living in Digital Times که این نمایش مد دیجیتالی را برای ششمین سال متوالی در CES برگزار نموده، معتقد است که این کمپانی هم اکنون بارها از دوران استفاده از الیاف اسپندکس عبور کرده است. روزگاری بود که طراحان برای تولید لباسهایی با ظاهر مربوط به آینده از اینگونه الیاف چسبناک و کششی استفاده میکردند. اما الان انتخابها برای این موضوع بسیار بیشتر از قبل شده: سنسورها، چراغهای LED، نمایشگر، ساعت، حلقه، هدبند و غیره و غیره.
زمانی که حرف از استفاده به روز از تکنولوژی میشود، کمتر کسی به سراغ لباسهای هوشمند و گجتهای پوشیدنی میرود. در واقع این افتخار نصیب تلفنهای هوشمند شده؛ مخصوصا محصولاتی که از بدنه فلزی و طراحی حرفهای برخوردارند. اما این موضوع در حال تغییر است.
به طور مثال نگاهی به آیفون داشته باشید. این محصول در طی سالهای گذشته به خوبی توانسته از منظر کلاس کاری و مد روز در دل کاربران خود جا باز کند ولی به نظر میرسد این دیوایس نیز بیش از حد عادی شده است. در کنار این دستگاه، تلفنهای هوشمند مبتنی بر اندرویدِ گوگل و تولیدی دیگر کمپانیهای سازنده نیز توانستهاند پا به پای اپل در همین زمینه پیش بروند.
فارغ از هر دلیلی که دارد، تلفنهای هوشمند همه جا هستند ولی دیگر نمیتوان از آنها به عنوان سمبل مد و پوشش یاد کرد. راسکین در این رابطه میگوید: "خواه ناخواه شما و دیگر افراد در حال تغییر نگرش خود در رابطه با تلفنهای همراه هستید. اکنون شما به این دستگاهها طوری مینگرید که گویی در درون خود شما دفن شدهاند." البته برای رد این ادعا باید به این موضوع اشاره کنیم که دنیای مد درواقع به دنبال چیزهای دیگری است: لباسهای هوشمند ترکیبی از تیشرت، کفش و دستبندهای سلامتی هستند.
مد و پوشش روز در سالهای اخیر به طرز فزایندهای مورد توجه مردم قرار گرفته است ولی در طی همین سالها فاصله بین دو دنیای پوشاک و تکنولوژی روز به روز در حال کوچکتر شدن است. در مقایسه با سال گذشته باید بگویم طبق آنچه که موسسه Consumer Technology Association اشاره کرده، در نمایشگاه CES امسال نسبت به سال گذشته محل استقرار ابزارهای هوشمند پوشیدنی چهار برابر شده و به رقم ۹۴۰۰ فوت مربع رسیده است. تعداد غرفهداران این نوع فنآوری هم با افزایش سه برابری همراه بود و به رقم ۴۱ عدد دست یافته است که در این آمار کمپانیهایی که در حوزه سلامتی و بدنسازی فعال هستند، مثل Fitbit حضور ندارند. همچنین CES امسال در واقع اولین نمایشگاه بزرگی است که پس از معرفی ساعت اپل در آوریل گذشته، برگزار میشود و باعث شده خواه ناخواه رقبای بسیاری را به این رویداد جذب کند.
خانم آماندا پارکز، رئیس فنآوری و پژوهش کمپانی Manufacture New York که در زمینه کمک به استارتآپهای نوظهور مرتبط با مد و پوشاک فعال است، در رابطه با این موضوع میگوید: "ما به طور سخت و جدی در تلاشیم تا گجتهای پوشیدنی را با پوشاک و مد روز ترکیب کنیم و آن را پیش ببریم."
جیمز مارتین از CNET نوشته که غولهای سیلیکون ولی مثل اپل، به سرعت و بطور افزایندهای در حال همکاری متقابل با برندهای معروف مد، مثل بوتیک فرانسوی Hermes هستند. در واقع این موضوع به صورت مشترک در بین تمامی کمپانیهای بزرگ تکنولوژی انجام میشود. گوگل به وسیله اندروید ویر برای گجتهای پوشیدنی با ساعتسازیهای سنتی مثل Tag Heuer و Fossil وارد همکاری شده است. اینتل نیز طبق آنچه که گفته شده با کمپانی Chromat برای تولید پوشاک زنانه نیز همکاری خود را آغاز کرده است.
اما خانم پارکز که دانشآموخته MIT در رابطه با فنآوریهای پوشیدنی در سال ۲۰۰۲ است، تحقیقات خود را در این رابطه آغاز کرده و معتقد است که صنعت پوشاک به هیچعنوان علاقهای به نفوذ بیش از حد تکنولوژی نخواهد داشت. در مقابل افرادی همچون راسکین و دانا کاران –یکی از طراحان برجسته لباس- خلاف این موضوع را عنوان میکنند.
جبهه نبرد این حوزه با آنچه که در مورد صنعت فنآوری دیدیم بسیار متفاوت عمل خواهد کرد. برخلاف جنگ تلفنهای هوشمند، برنده یا بازنده این نبرد شرکتهایی مثل اپل یا گوگل نخواهند بود.
در مقابل هدف " تنوع زیبایی شناسی" که پارکز به آن اشاره میکند، به طور کلی در میان تمامی اهالی دنیای مد و پوشاک خواهد بود. این یعنی تعداد بیشماری از طراحان و تولیدکنندگان میتوانند لباسها و لوازم تزئینی هوشمند برای تمام اقشار جامعه و همه انواع سلایق تولید کنند. اما به قول خانم پاکز شما به هیچ عنوان قسمتی از لباس یک دختر ۱۴ ساله را در تن پیرمرد ۷۰ ساله نخواهید دید.
البته باید به این نکته اشاره کنیم که بازار جدید این حوزه به تازگی آغاز به کار کرده و لباسها و محصولات پوشیدنی هوشمند خواهند توانست به موفقیتهایی نیز دست یابند. اما مطمئنا افرادی مثل خانم پاکز هیچ علاقهای به ایجاد جهانی با لباسهای چشمکزن و وحشتناک نخواهند داشت.
تصور شما در رابطه با این فناوری چیست؟ آیا روزی خواهد رسید که ما از لغت "لباس هوشمند" نیز همانند واژه "تلفن همراه هوشمند" استفاده کنیم؟
منبع: Cnet
پوشش خبری CES 2016 را میتوانید در صفحه اختصاصی اخبار نمایشگاه CES 2016 در وبسایت جیاسام مشاهده کنید.