یکی از مشکلاتی که کاربران آیفون و ایرانسل احتمالا امشب با آن مواجه میشوند کار نکردن LTE پس از بهروز کردن دستگاهشان به iOS 9 است. متاسفانه اپل برای اپراتورهای مخابراتی این محدودیت را ایجاد کرده که باید نخست برای استفاده از LTE در آیفون تایید شوند. برای دریافت اطالاعات بیشتر درباره این مشکل در ادامه با جیاسام همراه باشید.
همانطور که احتمالا میدانید، امشب ساعت ۹:۳۰ نهمین نسخه iOS برای آیفون ۴اس به بعد و آیپد ۲ به بعد عرضه میشود. به آن دسته از کاربرانی که از LTE ایرانسل روی آیدیوایس خود استفاده میکنند توصیه میکنیم فعلا دستگاهشان را به نهمین نسخه iOS بهروز نکنند، زیرا با این بهروزرسانی، LTE ایرانسل دیگر فعال نمیشود.
این مشکل به این دلیل است که هویت ایرانسل برای اپل تاییدشده نیست. از همین رو بود که در iOS های قبلی نیز وقتی قصد داشتید LTE را فعال کنید، با پیغام زیر روبرو میشدید که به شما میگوید: «شبکه مخابراتی شما برای استفاده از LTE روی آیفون توسط اپراتورتان تایید نشده است. از همین رو عمر باتری، تماسها، پیامکها، پیامهای صوتی و حجم اینترنت ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.»
درواقع این مشکل در iOS 8 هم وجود داشت، اما چون در نسخه هشتم iOS اپل تایید شدن شبکه مخابراتی را اجباری نکرده بود و به ابلاغ همین پیام بسنده میکرد، کاربران ایرانسل میتوانستند به LTE متصل شوند. در iOS 9 اما چون مصرف باتری و دیتا برای اپل اهمیت خاصی دارد، تایید شدن LTE از طرف اپراتور الزامی است و از همین رو کاربران آیفون در iOS 9 از LTE بیبهره خواهند بود. در حالت عادی اپراتورهایی که استفادهشان از LTE برای اپل تایید شده بود دیگر برای فعال کردن LTE پیغام بالا را دریافت نمیکردند.
البته خوشبختانه این مشکل احتمالا بهزودی رفع میشود، زیرا، آنطور که در جیاسام از منبعی موثق شنیدهایم، ایرانسل در حال مذاکره با اپل برای رفع این مشکل است. اما تا زمانی که مشکل حل شود، کاربران میتوانند از اینترنت 3G یا 2G ایرانسل روی آیفون خود استفاده کنند.