خانهمقاله‌ها
تکنیک‌های کاربردی برای استفاده بهتر از آیفون در خودرو

تکنیک‌های کاربردی برای استفاده بهتر از آیفون در خودرو

اگر قصد دارید مانند یک کاربر حرفه‌ای از آیفون خود در ماشین استفاده کرده و تمامی فنون را یاد بگیرید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

۲۵ مرداد ۱۴۰۳

تفاوتی نمی‌کند که به تازگی یک آیفون خریداری کرده‌اید یا مدت هاست از این محصول استفاده می‌کنید؛ مطمئنا این گوشی هوشمند از پتناسیل زیادی برخوردار است که شما از تمامی آن‌ها باخبر نیستید. مخصوصا هنگامی که در خودرو و مشغول رانندگی هستید. در ادامه این مطلب، قصد داریم با تکنیک‌های مختلفی آشنا شویم که هنگامی که درون ماشین قرار گرفتید، به شما کمک خواهد کرد تا بهتر و کاربردی‌تر نسبت به قبل از آیفون خود استفاده کنید.

استفاده از کارپلی اپل

رابط کاربری کارپلی اپل

اگر خودروی شما از سیستم کارپلی پشتیبانی می‌کند، شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلف (مانند مپس اپل، Google Maps، ویز، موزیک، Messages، Phone، تلگرام و اسپاتیفای) روی سیستم پخش خودرو استفاده کنید و به این ترتیب، دیگر نیازی نیست که حواس خود را به نمایشگر کوچک گوشی هوشمندتان معطوف کنید.

اما به خاطر داشته باشید که برخی اپلیکیشن‌ها مانند Messages و واتساپ، تمام امکاناتی که از طریق گوشی هوشمند در دسترس هستند را از این طریق در اختیار شما نمی‌گذارند.

شما با رفتن به مسیر Settings> General> CarPlay> Select Your Car> Customize می‌توانید با اپلیکیشن‌هایی که از سیستم کارپلی پشتیبانی می‌کنند، آشنا شوید. همچنین می‌توانید از این قسمت اپلیکیشن‌های مختلف را اضافه یا حذف کنید.

سیستم کارپلی اپل از دو بخش با سیم و بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. سیستم بی‌سیم روی خودروهای قدیمی پشتیبانی نمی‌شود، اما با مراجعه به فروشگاه‌های نرم‌افزاری، می‌توانید با روش‌های نه چندان گران قیمت برای تبدیل حالت Wired به بی‌سیم اقدام کنید.

اتصال به سیستم پخش از طریق بلوتوث

در دنیای امروزی، تقریبا سیستم پخش اکثر خودروها به قابلیت بلوتوث مجهز شده است و به این ترتیب شما می‌توانید به راحتی آیفون خود را از این طریق به آن متصل کرده و اقدام به پخش موزیک یا پادکست کنید

همچنین بسته به خودرویی که از آن استفاده می‌کنید، امکان سینک کردن مخاطبین نیز در برخی ماشین‌ها فراهم شده است و به این ترتیب، می‌توانید به سادگی با افراد دلخواه مکالمه برقرار کنید. همچنین اگر شخصی با شما تماس بگیرد، نام او روی صفحه سیستم پخش خودرو نمایش داده خواهد شد و به این ترتیب بدون نیاز به خیره به نمایشگر کوچک گوشی‌های هوشمند برای مشاهده نام مخاطب، می‌توانید از این موضوع اطلاع پیدا کنید.

اگر آیفون شما با سیستم بلوتوث خودرو هماهنگ نیست، به مسیر Settings> Bluetooth رفته و روی آيکون i روبروی نام دیوایس ضربه زده و از قسمت Device Type گزینه Car Stereo را انتخاب کنید.

اگر سیستم پخش خودروی شما از قابلیت بلوتوث پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از لوازم جانبی دیگر برای اضافه کردن این ویژگی استفاده کنید یا اگر به جک ۳.۵ میلی‌متری مجهز است، از دانگل‌های مربوطه برای استفاده از این قابلیت استفاده کنید.

استفاده از سیری

شما حین رانندگی، می‌توانید از سیری برای برقراری تماس، مسیریابی، خواندن پیام‌ها یا پخش موزیک استفاده کنید.

زمانی که آیفون شما از طریق کارپلی به سیستم پخش متصل شده است، اگر روی فرمان علامت دستیار صوتی دیده می‌شود، می‌توانید از آن برای فعال کردن سیری استفاده کنید.

کنترل موزیک توسط دیگر سرنشینان

رابط کاربری اپل موزیک

اگر از سرویس اپل موزیک استفاده می‌کنید، می‌توانید امکان کنترل موزیک در حال پخش را به دیگران بدهید. آن‌ها می‌توانند آهنگ‌های دلخواه خود را به پلی‌لیست در حال پخش اضافه کرده، موزیک در حال پخش را متوقف کرده یا آن را به سمت ترک بعدی هدایت کنند. برای انجام تمامی این کارها، آن‌ها می‌توانند از آیفون خود استفاده کرده و احتیاجی به فعال بودن اشتراک اپل موزیک روی دیوایس آن‌ها نیست.

به همین سادگی، آن‌ها می‌توانند موزیک در حال پخش را کنترل کرده و شما می‌توانید با خیال راحت، روی مسیر و حالت رانندگی خود تمرکز کنید.

پخش یا توقف پخش خودکار موزیک هنگام ورود یا خارج شدن از خودرو

با لطف اپلیکیشن Shortcuts، شما می‌توانید حالتی را تنظیم کنید که به محض ورود به خودرو، موزیک‌های دلخواه شما از طریق اسپیکرهای خودرو پخش شده و به محض خاموش کردن ماشین، این روند متوقف شود.

باز شدن درب پارکینگ

اگر درب پارکینگ منزل شما هوشمند است، می‌توانید آن را به سیستم HomeKit متصل کرده و به همین سادگی و با استفاده از سیری، درب پارکینگ را باز و بسته کنید.

استفاده از آیفون به عنوان کلید خودرو

به کمک قابلیت Car Key اپل، شما می‌توانید کارهایی مانند باز و بسته کردن قفل درب خودرو را از طریق آیفون یا اپل واچ خود انجام دهید. شما حتی می‌توانید این امکان را از طریق اپلیکیشن Messages با دیگران به اشتراک گذاشته و اجازه استفاده از خودرو را به افراد خانواده یا دوستان خود بدهید. در حالی که این ویژگی شدیدا جذاب به نظر می‌رسد، اما بد نیست بدانید تعداد خودروهایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، بسیار محدود است.

این موضوع را در ذهن داشته باشید که با وجود عدم پشتیبانی خودرو از قابلیت Car Key اپل، ممکن است کمپانی سازنده خودرو از طریق اپلیکیشن اختصاصی خود، چنین امکاناتی را در اختیار شما گذاشته باشد. به عنوان مثال با وجود عدم پشتیبانی خودروهای تسلا از قابلیت Car Key، اما امکان باز و بسته کردن قفل درب از طریق آیفون برای کاربران فراهم شده است.

اشتراک گذاری زمان رسیدن به مقصد با دیگران

شما با استفاده از اپلیکیشن Maps اپل، می‌توانید زمان تقریبی رسیدن به مقصد را با دوستان یا اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارید. به این ترتیب آن‌ها به صورت لحظه‌ای می‌توانند از این موضوع خبردار شده و دیگر به صورت مکرر، با شما تماس نخواهند گرفت.

اشتراک گذاری زمان رسیدن به مقصد با دیگران

استفاده از حالت Focus

شما می‌توانید حالتی را تنظیم کنید که آیفون شما هنگام ورود به خودرو و در حین رانندگی، این موضوع را تشخیص داده و تماس‌های ناشناس یا نوتیفیکیشن‌های دریافتی، دیگر حواس شما را پرت نکند و به این ترتیب رانندگی امنی را تجربه خواهید کرد. آیفون شما در چنین شرایطی، می‌تواند به صورت خودکار پیامی برای فرد مورد نظر ارسال کرده و به آن‌ها گوشزد کند که مشغول رانندگی هستید!

اطلاع از محل پارک کردن خودرو

اطلاع از محل پارک کردن خودرو

آیفون شما قادر است به آسانی، محل پارک خودرو روی نقشه را نشانه گذاری کرده و شما می‌توانید حتی تصویری از این محل را به آن اضافه کنید. به این ترتیب در صورت نیاز، می‌توانید به آسانی محل پارک خودروی خود را پیدا کنید.

اتصال ایرتگ به سوییچ خودرو

اگر بسیاری از مواقع سوییچ خودرو را در فضاها و مکان‌های دیگر جا می‌گذارید، می‌توانید یک ایرتگ خریداری کرده و آن را به سوییچ متصل کنید. به این ترتیب هر زمان تصور کردید سوییچ خودرو را گم کرده‌اید، تنها کافی است اپلیکیشن Find My را باز کرده و به دنبال آن بگردید.

شما همچنین می‌توانید ایرتگ را درون یکی از حفره‌های غیر قابل دسترس خودرو قرار داده و هر زمان که اراده کردید، محل آن روی نقشه را مشاهده کنید.

نمایش محل سوییچ و خودرو روی نقشه

اضافه کردن گواهی‌نامه، کارت شناسایی و سایر موارد به آیفون

برخی ایالات کشور آمریکا به شما اجازه می‌دهند تا مدارکی مانند گواهی‌نامه یا کارت شناسایی را به اپلیکیشن Wallet اپل اضافه کنید.

اضافه کردن کارت بانکی به اپلیکیشن ولت

در غیر این صورت می‌توانید این مدارک را اسکن کرده و در اپلیکیشن‌هایی مانند Files یا Notes نگهداری کنید. البته برخی مکان‌ها ممکن است حالت فیزیکی مدارک را از شما بخواهند، اما همراه داشتن نسخه اسکن شده در بسیاری از موارد به کمک شما خواهد آمد.

هشدار تجاوز از سرعت

برخی خودروها به صورت پیش‌فرض با تجاوز از سرعت در نظر گرفت هشده، یک صدای هشدار از خود ساطع می‌کنند. اما اگر بخواهید روی سرعت دیگری به شما هشدار داده شود، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مانند Speedometer روی آیفون خود استفاده کنید.

استفاده از اپلیکیشن‌های ردیابی مسافت پیموده شده

اگر فاصله منزل تا محل کار شما زیاد بوده و مجبور به طی کردن مسافت زیادی هستید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های ردیابی مسافرت پیموده شده استفاده کنید. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به MileIQ اشاره کرد.

رابط کاربری اپلیکیشن MileIQ

استفاده از آیفون به عنوان دوربین ثبت وقایع

اپلیکیشن‌هایی مانند Dash Cam می‌توانند با ثبت ساعت و سرعتی که با آن مشغول به رانندگی هستید، از رانندگی شما نیز فیلم‌برداری کنند. برخی اپلیکیشن‌ها همچنین قادر هستند به کمک GPS، مسیر پیموده شده توسط شما را نیز روی نقشه به نمایش بگذارند. به این ترتیب اگر در حین رانندگی خطری شما را تهدید کرد، می‌توانید از فیلم ضبط شده در صورت نیاز استفاده کنید.

قرار دادن آيفون یا آیپد قدیمی درون خودرو برای مسیریابی

اگر یک آیفون یا آیپد قدیمی دارید، می‌توانید آن را درون خودرو قرار داده و از آن به عنوان مسیریاب استفاده کنید. به این ترتیب دیگر نگران شارژ باتری دیوایس اصلی خود نخواهید بود. همچنین اگر خدایی نکرده خودروی شما دزدیده شود، می‌توانید از این طریق آن را روی نقشه ردیابی کنید.

اپلیکیشن اختصاصی خودروی خود را نصب کنید!

اگر از خودرویی استفاده می‌کنید که سازنده آن یک اپلیکیشن اختصاصی را نیز توسعه داده است، حتما آن را روی آيفون خود نصب کنید. چرا که از این طریق بسیاری از امکانات آن آنلاک شده و تا حدودی نیز راحتی شما بیش از پیش تضمین خواهد شد.

به عنوان مثال اپلیکیشن Tesla اجازه می‌دهد تا میزان شارژ خودرو را مشاهده کنید، سیستم تهویه را روشین یا خاموش کنید، چراغ ماشین را از دور روشن کرده و به این ترتیب محل خودرو در یک فضای کاملا تاریک را به راحتی پیدا کنید یا حتی مکان خودرو را روی نقشه به صورت واضح ببینید.

برچسب‌ها: