خانهمقاله‌ها
چگونه از گوشی خود در گرمای تابستان محافظت کنیم؟ راهکار‌های تضمینی

چگونه از گوشی خود در گرمای تابستان محافظت کنیم؟ راهکار‌های تضمینی

گرما می‌تواند به باتری و سایر اجزای داخلی گوشی هوشمند آسیب برساند و عملکرد آن را مختل کند. در این مقاله، راهکارهایی برای محافظت گوشی از گرمای تابستان ارائه می‌شود. 
 

۱۴۰۳/۴/۴

محافظت از گوشی هوشمند در برابر گرمای بیش از حد تابستان

محافظت از گوشی هوشمند در برابر گرمای بیش از حد

در روزهای داغ و آفتابی تابستان، داغ‌شدن بیش از حد گوشی‌های هوشمند می‌تواند برای برخی از کاربران به یک مشکل جدی تبدیل شود. این گرما باعث می‌شود که گوشی به ‌اندازه‌ای داغ شود که نگه داشتن آن در دست دشوار باشد و گاهی اوقات عملکرد آن را مختل کرده و حتی به طور دائمی به دستگاه آسیب برساند. در چنین شرایطی، گرفتن عکس، مسیریابی و یا برقراری تماس و ارسال پیام با دوستان و خانواده به سختی انجام می‌شود.

با این حال، با رعایت اقدامات احتیاطی ساده می‌توانید از گرم شدن بیش از حد گوشی خود جلوگیری کرده و عمر مفید آن را افزایش دهید. در ادامه به نکاتی برای محافظت از گوشی هوشمند شما در برابر گرمای شدید در ماه‌های گرم سال اشاره می‌کنیم.

محدوده دمای ایمن گوشی هوشمند خود را بشناسید

محدوده دمای ایمن گوشی هوشمند خود را بشناسید

بر اساس گفته‌ی اکثر تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند، استفاده از تلفن همراه در دماهای حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد (۹۵ درجه فارنهایت) به طور کلی ایمن است. به عنوان مثال، اپل توصیه می‌کند از آیفون و آیپد در محدوده‌ی دمایی بین ۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد (۳۲ تا ۹۵ درجه فارنهایت) استفاده کنید.

با این حال، این محدوده دما برای نگهداری دستگاه‌ها، بالاتر است. شما می‌توانید گوشی هوشمند خود را در دمای بین منفی ۲۰ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد (۴ تا ۱۱۳ درجه فارنهایت) به طور ایمن نگهداری کنید.

محدوده‌ی دمای ایمن دستگاه خود را بررسی کنید. اگر دمای محیط از اعداد توصیه شده فراتر رفت، بهتر است تا رسیدن به محیطی خنک‌تر، دستگاه خود را خاموش کنید.

گوشی هوشمند خود را در خودرو گرم رها نکنید

جلوگیری از داغ‌شدن گوشی در گرمای تابستان

طبق گفته‌ی انجمن پیشرفت‌های مهندسی خودرو (Advances in Automobile Engineering)، دمای داخل یک خودروی پارک‌شده می‌تواند چندین درجه بالاتر از دمای محیط اطراف آن منطقه افزایش یابد.

در چنین مواقعی، برای جلوگیری از آسیب احتمالی گرما به تلفن همراه خود، سعی کنید آن را با خود همراه داشته باشید. اگر از دمای محیط منطقه خود نگران هستید، می‌توانید آن را روی حالت هواپیما قرار دهید یا خاموش کنید.

هشدارهای مربوط به دما را جدی بگیرید

محافظت از گوشی از گرمای بیش از حد

بسیاری از گوشی‌های هوشمند در صورت داغ‌شدن بیش از حد، به شما هشدار می‌دهند. اگر آیفون شما صفحه‌ی هشدار دما را نمایش می‌دهد، بنابر توصیه‌ی اپل آن را خاموش کرده و به محیطی خنک‌تر منتقل کنید.

به گفته‌ی کمپانی سامسونگ، گوشی‌های سری گلکسی نیز هنگام انجام فرآیند خنک‌سازی، صفحه‌ای را به نمایش در می‌آورند. بنابراین، هنگامی که این هشدارها را مشاهده می‌کنید، سعی کنید از گوشی خود استفاده نکنید یا آن را شارژ ننمایید و چند دقیقه به آن فرصت دهید تا به دمای مناسب برسد.

از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید دوری کنید

روش جلوگیری از داغ‌شدن گوشی در گرمای تابستان

اگر بیشتر روز را در معرض تابش مستقیم آفتاب هستید، حتما از گوشی خود در برابر اشعه‌ی شدید خورشید محافظت کنید. سازندگان گوشی‌های هوشمند مانند اپل توصیه می‌کنند برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد، گوشی خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

در صورت داغ شدن بیش از حد، ممکن است گوشی شما تا رسیدن به دمای مناسب‌تر به حالت خواب برود. بسیاری از گوشی‌های مدرن دارای اقدامات ایمنی داخلی برای محافظت از خود در برابر آسیب ناشی از گرمای بیش از حد هستند. بنابراین، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، به این هشدارها توجه کنید و تا خنک شدن گوشی، آن را در جای خنک و دور از نور خورشید قرار دهید.

تنظیمات گوشی خود را کنترل کنید

رفع داغ‌شدن گوشی موبایل

نحوه‌ی استفاده از گوشی شما نیز ممکن است باعث داغ شدن آن شود. اجرای همزمان چندین برنامه، انجام بازی‌های با گرافیک بالا و حتی ضبط ویدیو می‌تواند باعث گرم شدن کمی گوشی شود.

برای خنک کردن سریع گوشی، می‌توانید حالت هواپیما را فعال کرده و روشنایی صفحه را کاهش دهید تا مصرف انرژی گوشی شما پایین بیاید. همچنین، فعال کردن حالت صرفه‌جویی در باتری (Battery Saver) یا حالت مصرف پایین (Low Power Mode) در گوشی هوشمند شما می‌تواند تا حد زیادی از داغ شدن بیش از حد گوشی در ماه‌های تابستان جلوگیری کند.

قاب گوشی خود را بردارید

قاب گوشی برای محافظت از آن در برابر ضربه و شکستگی طراحی شده است، اما اگر در معرض نور مستقیم خورشید از تلفن خود استفاده می‌کنید، می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد آن شود.

بیشتر قاب‌های گوشی از پلاستیک و سایر مواد عایق ساخته شده‌اند که از خروج گرما جلوگیری می‌کند. اگر احساس کردید گوشی شما بیش از حد داغ می‌شود، کافیست قاب را بردارید تا به خنک شدن آن کمک کنید. البته در این مدت باید مراقب باشید که گوشی از دست‌تان نیفتد.

نکته‌ی مهم: فراموش نکنید که منافذ گوشی خود را تمیز کنید! این منافذ برای کمک به دفع گرما طراحی شده‌اند، بنابراین  تمیز نگه داشتن آن‌ها از گرد و غبار بسیار مهم است.

به اجبار گوشی را خنک نکنید

محافظت از گوشی در گرمای تابستان

برخلاف باور عموم، بسیاری از ترفندهای رایج برای خنک‌کردن گوشی هوشمند (مانند استفاده از سشوار)، نه تنها کمکی نمی‌کنند، بلکه حتی ممکن است به دستگاه شما آسیب بزنند.

قرار دادن گوشی در یخچال یا فریزر، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. سرد شدن سریع گوشی‌های هوشمند می‌تواند باعث ایجاد تراکم (condensation) در داخل دستگاه شود و در نتیجه به آن آسیب برساند و همچنین ممکن است باعث ابطال گارانتی شود.

بنابراین، به خاطر داشته باشید که در این مورد، راه‌حل موثر، خنک کردن تدریجی و با ثبات است.

سخن نهایی

با وجود افزایش دما در فصل تابستان، همچنان می‌توان از داغ شدن بیش از حد گوشی هوشمند در گرم‌ترین روزهای سال جلوگیری کرد. 

هرچند محافظت از دستگاه‌ها در برابر گرمای شدید کمی زمان و تلاش می‌برد، اما با رعایت چند نکته‌ی ساده، گوشی شما حتی در گرم‌ترین روزها به سلامت کار خواهد کرد.

سوالات متداول 

محدوده دمای ایمن برای استفاده از گوشی هوشمند چیست؟

اکثر تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند، استفاده از تلفن همراه در دماهای حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد را به طور کلی ایمن می‌دانند. با این حال، برای نگهداری دستگاه‌ها، این محدوده دما بالاتر است. شما می‌توانید گوشی هوشمند خود را در دمای بین منفی ۲۰ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد به طور ایمن نگهداری کنید.

در صورت مشاهده‌ی هشدارهای مربوط به دما در گوشی هوشمند چه باید کرد؟

اگر گوشی شما به دلیل گرم شدن بیش از حد، هشدار می‌دهد، آن را خاموش کرده و به محیطی خنک‌تر منتقل کنید. از استفاده از گوشی یا شارژ آن تا زمانی که به دمای مناسب برسد، خودداری کنید.

چه تنظیماتی در گوشی می‌توان برای خنک نگه داشتن آن انجام داد؟

حالت هواپیما را فعال کنید. روشنایی صفحه را کاهش دهید. حالت صرفه‌جویی در باتری یا حالت مصرف پایین را فعال کنید. برنامه‌های پرمصرف را ببندید. از بازی‌های با گرافیک بالا خودداری کنید.

آیا برداشتن قاب گوشی در هنگام گرم شدن آن کمک می‌کند؟

بله، برداشتن قاب گوشی می‌تواند به خروج گرما از آن کمک کند. با این حال، در این مدت باید مراقب باشید که گوشی از دست‌تان نیفتد.

چه روش‌هایی برای خنک کردن اجباری گوشی مضر هستند؟

قرار دادن گوشی در یخچال یا فریزر، استفاده از سشوار و غوطه‌ور کردن گوشی در آب. 

در صورت داغ شدن بیش از حد گوشی، چه باید کرد؟

گوشی را خاموش کنید. آن را به محیطی خنک و دور از نور خورشید منتقل کنید. از استفاده از گوشی یا شارژ آن تا زمانی که به دمای مناسب برسد، خودداری کنید. اگر گوشی روشن نمی‌شود یا به طور غیرطبیعی عمل می‌کند، به تعمیرات گوشی مراجعه کنید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)