خانهمقاله‌ها
هوش مصنوعی چگونه محصولات اپل را دگرگون می‌کند!

هوش مصنوعی چگونه محصولات اپل را دگرگون می‌کند!

در این مطلب قصد داریم با مزیت‌های اضافه شدن هوش مصنوعی به دیوایس‌های اپل آشنا شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

۱۴۰۳/۳/۳۰

هرآنچه که باید درباره هوش مصنوعی اپل بدانید

اگر از آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس، یا آیپد یا مک‌های مجهز به پردازنده سری M استفاده می‌کنید، شما جزو خوش‌شانس‌ترین افراد روی کره زمین خواهید بود. چرا که شانس استفاده از هوش مصنوعی اپل یا همان Apple Intelligence را خواهید داشت. این ویژگی در فصل پاییز سال جاری میلادی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و در ادامه قصد داریم ببینیم محصولات اپل به کمک هوش مصنوعی، دچار چه تغییراتی خواهند شد.

هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) چیست؟

Apple Intelligence در واقع LLM (Large Language Model) اپل در حوزه هوش مصنوعی به حساب می‌آید. این گزینه شباهت زیادی به گزینه‌های فعلی مانند ChatGPT یا Gemini گوگل دارد، اما به عنوان یک تفاوت بزرگ، باید به اجرای انحصاری آن روی محصولات اپل اشاره کرد. زمانی که این ویژگی در دسترس قرار گیرد، اغلب محصولات اپل امکان استفاده از آن را خواهند داشت.

هوش مصنوعی اپل

همان طور که اشاره شد، هوش مصنوعی اپل در فصل پاییز و همزمان با ارائه نسخه عمومی و رسمی آی او اس ۱۸، آیپد او اس ۱۸ و مک او اس سکویا در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

سیری هوشمندتر خواهد شد!

در بطن هوش مصنوعی اپل، شاهد نسخه بهبود یافته سیری، دستیار هوشمند کوپرتینویی‌ها خواهیم بود. اپل قول داده است که سیستم هوش مصنوعی باعث می‌شود سیری طبیعی‌تر از قبل به نظر رسیده و هنگام رسیدگی به درخواست‌های شما، پاسخ‌های شخصی‌تر و نرمال‌تری را ارائه کند.

نسخه بهبود یافته Siri قادر خواهد بود تا حرف‌ها و دستورات شما را بهتر درک کرده و در نتیجه واکنش‌های بهتری از خود نشان دهد. درک سیری از شرح حال فعلی و اتفاقاتی که در حال انجام است، بسیار بهتر از قبل بوده و به این ترتیب شما می‌توانید در لحظه و حین انجام کارهای خود، از خدمات آن استفاده کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید وضعیت آب و هوای یک منطقه را جویا شده و سپس بدون اشاره مجدد به لوکیشن یاد شده، دستوری در همین حوزه به سیری بدهید.

سیری

همچنین شما می‌توانید دستورهای پیچیده‌ای را به سیری داده و دستیار هوشمند اپل، درک بهتر و دقیق‌تری از آن‌ها خواهد داشت. به عنوان مثال می‌توانید درخواست کنید تصاویر یک شخص که در محلی خاصی گرفته شده را برای شما فراهم کرده، آن‌ها را ویرایش کرده و در نهایت این تصاویر را برای یکی از مخاطبین شما ارسال کند. این دستورات به ترتیب توسط سیری درک شده و انجام خواهد شد.

قابلیتی جدید با نام type-to-Siri به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت قرار داشتن در مکانی که امکان صحبت کردن فراهم نیست، بتوانید به کمک تایپ کردن دستورهای دلخواه با دستیار هوشمند اپل ارتباط گرفته و انتظار انجام این دستورات را داشته باشید. این موضوع نه تنها باعث می‌شود تا بدون هیچ صدایی با سیری در ارتباط باشید، بلکه دستیار هوشمند اپل را به چیزی مانند ChatGPT تبدیل خواهد کرد.

سیری همچنین قادر به درک تمامی اتفاقاتی که روی صفحه هوم آيفون شما می‌افتد، خواهد بود. به این ترتیب شما می‌توانید هر دستوری مبنی بر این اتفاقات را به سیری بدهید. به عنوان مثال اگر مشغول دریافت اطلاعات یکی از مخاطبین هستید، می‌توانید در لحظه از سیری بخواهید تا این اطلاعات را به مشخصات مخاطب نظر اضافه کند.

در آیفون، شما شاهد ظاهر جدیدی برای سیری خواهید بود. به جای حبابی که در نسخه‌های پیشین هنگام ارتباط با Siri روی صفحه ظاهر می‌شد، حالا با فعال کردن سیری شاهد هاله روشنی در اطراف نمایشگر خواهید بود که جلوه زیباتری به این دستیار هوشمند می‌بخشد. اما روی مک، این موضوع دچار هیچ تغییری نشده و همچنان ضمن ارتباط با سیری، شاهد یک پنجره کوچک در سمت چپ و بالای تصویر خواهیم بود.

اپل در رویداد WWDC این موضوع را نیز یادآور شد که در طول گذشت زمان، سیری بسیار هوشمندتر خواهد شد. لذا با ارائه آپدیت‌های جدید برای آی او اس، آیپد او اس و مک او اس، می‌توانید انتظار تغییرات بیشتری را نیز داشته باشید.

هوش مصنوعی اپل با زبان شما سخن خواهد گفت!

Apple Intelligence به شما اجازه می‌دهد تا با همان لحنی که مد نظرتان است، در کل محیط سیستم عامل، فارغ از دیوایسی که مشغول به کار با آن هستید، با دستگاه یا اپلیکیشنی که با آن کار می‌کنید، در تعامل باشید. اپل به شما این امکان را می‌دهد تا لحن مد نظر خود را برای بازنویسی مقالات انتخاب کنید و به این ترتیب به سادگی، می‌توانید یک متن اداری را به یک متن دوستانه تبدیل کنید و اگر از این اتفاق راضی نبودید، هر زمان که اراده کردید، با یک کلیک می‌توانید آن را به حالت اصلی خود بازگردانید.

قابلیت Context-aware به شما این امکان را می‌دهد تا پاسخ‌های خودکار بسته به نوع محتوا و پیامی که دریافت کرده‌اید، در اختیار داشته و با یک بار لمس صفحه، این پاسخ را برای مخاطب خود ارسال کنید. این اتفاق در قسمت Quick Type رخ داده و باعث می‌شود تا سرعت ارتباط شما با افراد دیگر افزایش پیدا کرده و در زمان نیز صرفه‌جویی کنید.

در کنار بازنویسی و پاسخ، شما به ابزاری با عنوان proofreading tool دسترسی خواهید داشت که غلط‌های نگارشی و گرامر را کنترل خواهد کرد. شما می‌توانید به صورت تک تک این ایرادات را کنترل کرده یا با یک کلیک، تمامی ایرادات گرفته شده را برطرف کنید. دقیقا مانند یک معجزه!

اکوسیستم اپل

هوش مصنوعی اپل قادر است تا تمام بدنه متن را پردازش و آنالیز کرده و تصمیمات دقیق و درستی را بر این اساس بگیرد. بر این اساس شما در اپلیکیشن‌هایی مانند Mail می توانید ایمیل‌های مهم را در بالاترین قسمت مشاهده کنید و البته خلاصه‌ای از متن ایمیل نیز در ابتدای آن ارائه خواهد شد تا در کمترین زمان ممکن، بتوانید به حداکثر اطلاعات مد نظر خودتان دسترسی داشته باشید.

شما همچنین می‌توانید فایل‌های صوتی در اپلیکیشن Notes یا هنگام ضبط تماس در اپلیکیشن Phone را به صورت متن تحویل بگیرید!

به عنوان آخرین گزینه، باید به سامان‌دهی نوتیفیکیشن‌ها بر اساس اهمیت آن‌ها اشاره کرد. به این ترتیب شما تنها نوتیفیکیشن‌های مهم را روی صفحه مشاهده خواهید کرد و باقی موارد، در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

پردازش تصویر و ساخت ایموجی‌های اختصاصی

به عنوان یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی اپل، می‌توان به امکان ساخت ایموجی اختصاصی یا Genmoji اشاره کرد. این قابلیت که مختصر شده عبارت Generative Emoji است، می‌تواند ایموجی‌های دلخواه شما را برای‌تان طراحی کند. به این ترتیب می‌توانید آن‌ها را در قالب ری‌اکشن، استیکر یا یک ایموجی جدید برای مخاطب خود ارسال کنید. اپل همچنان امکان ساخت ایموجی بر اساس ظاهر مخاطبین را نیز در دسترس کاربران قرار داده است.

genmoji

به عنوان قابلیت دیگر در این زمینه، باید به Image Playground اشاره کرد که عملکردی مانند DAAL-E یا Midgourney خواهد داشت. این ویژگی به عنوان یک اپلیکیشن جدید ارائه خواهد شد که به کمک آن، شما می‌توانید تصاویر دلخواه خود را به کمک هوش مصنوعی بسازید.

به این ترتیب شما می‌توانید با بردن نام عوامل دلخواه، آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و تصویر دلخواه خود را از هوش مصنوعی اپل تحویل بگیرید. این تصویر در قالب سه حالت تصویرسازی، اسکچ یا انیمیشن در اختیار شما قرار می‌گیرد. تمامی روند پردازش تصویر به صورت اختصاصی روی دیوایس شما اتفاق افتاده و هیچ کس، حتی مهندسان اپل به این اطلاعات دسترسی نخواهند داشت!

یکی از زیرمجموعه‌های این قابلیت با نام Image Wand روی اپلیکیشن‌های دیگر در دسترس خواهد بود. با انتخاب این ابزار روی اپلیکیشنی مانند Notes می‌توانید یک تصویر از متنی که در فایل نوت شما ذخیره شده، تحویل بگیرید که به صورت کامل توسط هوش مصنوعی طراحی شده است.

Apple Intelligence همچنین امکان ویرایش تصاویر به کمک دستورات شما را به اپلیکیشن Photos خواهد آورد. به عنوان مثال شما می‌توانید به کمک دستورات خود،‌ محیط یک تصویر را گرم کرده یا حتی به کمک ابزار clean-up، گزینه‌های مزاحم را از درون تصویر حذف کنید.

هوش مصنوعی اپل

اپل همچنین ساخت کلیپ‌های یادگاری از تصاویر در اپلیکیشن Photos را بهبود بخشیده است. به این ترتیب به جای انتخاب تصاویر به صورت دستی، می‌توانید این وظیفه را به هوش مصنوعی اپل بسپارید تا بهترین تصاویر شما را شناسایی کرده و یک کلیپ زیبا از آن برای شما طراحی کند.

دستور دادن به اپلیکیشن‌های مختلف!

به عنوان یکی از تفاوت‌های Apple Intelligence و ChatGPT، می‌توان به امکان استفاده از دستورات مختلف در اپلیکیشن‌ها اشاره کرد. این ویژگی، قابلیتی است که تنها دارندگان پلتفرم‌های مختلف می‌توانند آن را در اختیار کاربران خود قرار دهند و به نظر می‌رسد که اپل وقت را تلف نکرده و این امکان فوق‌العاده جذاب را به آی او اس، آیپد او اس و مک او اس آورده است.

اپل در خلال رویداد WWDC 2024، برخی از این دستورات را به نمایش گذاشت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. ساخت یک فولدر جدید با عنوان New
  2. برگرداندن دوربین به سلفی یا دوربین‌های پشت
  3. بستن تب‌های مرورگر سافاری
  4. پیدا کردن تصاویر دلخواه و اعمال افکت‌های مختلف روی تصویر
  5. اضافه کردن آیتم‌های مختلف به اپلیکیشن Notes
  6. پخش موزیک
wwdc 2024

باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؛ اما طبق چیزهایی که اپل در رویداد WWDC 2024 بر زبان آورد، باید منتظر اتفاقات جذابی باشیم. خوشبختانه گستره دستورات قبال اجرا به قدری زیاد است که می‌تواند هر شخصی را بر سر ذوق آورد.

اطلاعات و هویت شخصی، همه چیز است!

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های Apple Intelligence و سرویس‌هایی مانند ChatGPT، وجود محصولی مانند آیفون، آیپد یا دستگاهی مبتنی بر مک او اس به عنوان قلب تپنده داستان است. دیوایسی که مشغول به استفاده از آن هستید، در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد شما می‌داند که از جمله آن‌ها می‌توان به افرادی که مشغول به ارتباط با آن‌ها هستید، زمان ترک محل کار یا مکان‌هایی که از اغلب از آن‌ها بازدید می‌کنید اشاره کرد.

با تحلیل و بررسی این موارد، عملیات مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار شخصی و کاربردی‌تر خواهد بود. اگر آیفون شما بداند که رئیس‌تان کیست، چه زمانی قصد ارتباط با او را دارید و لحن صحبت‌های شما چگونه است، می‌تواند در هنگام پاسخ یا دریافت ایمیل شدیدا به شما کمک کند.

wwdc 2024

جستجو کردن، جایی است که هوش مصنوعی به شدت به شما کمک خواهد کرد. به کمک Apple Intelligence  شما می‌توانید از سیری بخواهید لینکی که اخیرا در قالب یک ایمیل از یک شخص دریافت کرده‌اید را برای شما بازخوانی کند. همچنین می‌توانید به اطلاعاتی مانند آدرس یا محل ملاقات خود با یک شخص که آن را فراموش کرده‌اید نیز از این طریق دسترسی داشته باشید.

به این ترتیب سیری می‌تواند به تمام اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال می‌توان به محتوای ایمیل‌ها، فایل‌هایی که اخیرا ذخیره کرده‌اید، عنوان پیام‌های رد و بدل شده با دیگران، ریمایندرهایی که فراموش کرده‌اید، لینک‌هایی که با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید، ملاقات‌های پیش رو در اپلیکیشن Calendar یا اطلاعات کارت‌های اضافه شده به اپلیکیشن Wallet اشاره کرد.

حریم شخصی، نقطه امن سرویس‌های اپل

یکی دیگر از مزیت‌های هوش مصنوعی اپل، تأکید همیشگی این کمپانی روی حریم شخصی کاربران است. این شرکت آمریکایی همواره حریم شخصی کاربران را در رأس امور خود قرار داده و این گزینه در هوش مصنوعی نیز به شدت رعایت شده است. به این صورت که اغلب درخواست‌ها و دستورات  شما به صورت مستقیم روی آیفون، آیپد یا دستگاه مبتنی بر مک او اس اتفاق افتاده و اثری از آن‌ها در دنیای اینترنت پیدا نخواهد شد. لذا حتی مهندسان یا تیم مدیریت اپل نیز به این گونه موارد دسترسی نخواهند داشت.

برای انجام وظایفی که نیاز به تبادل با دنیای اینترنت خواهند داشت، اپل شبکه‌ای با عنوان Private Cloud Computer را طراحی کرده است که تنها اطلاعات مورد نیاز به سرورهای اپل، آن هم به صورت مقطعی فرستاده خواهد شد. این اطلاعات به هیچ عنوان ذخیره نشده و به این ترتیب، هیچ گاه در دسترس شخصی دیگر قرار نخواهد گرفت. این سرورها به صورت اختصاصی توسط مهندسان اپل و بر پایه پردازنده‌های اپل سیلیکون طراحی شده‌اند.

wwdc 2024

باید منتظر بمانیم و ببینیم تا چه حد دستورات ما روی گوشی باقی مانده و کدام یک نیز به سرورهای اپل ارسال خواهند شد. از آن جا که دیوایس‌های الکترونیکی رفته رفته پرقدرت‌تر از قبل می‌شوند، لذا می‌توان انتظار داشت که بسیاری از این وظایف به صورت آفلاین و روی خود گوشی انجام شوند.

چت جی پی تی همگام‌سازی شده

سیری همچنین از دریچه‌ای به دنیای چت‌جی‌پی‌تی نیز برخوردار است و طبق اعلام اپل، اواخر سال جاری می‌توانیم انتظار این همکاری را داشته باشیم. بر اساس اعلام کوپرتینویی‌ها، نیازی به لاگین کردن برای استفاده از ChatGPT نخواهید داشت، اما اگر کاربر پریمیوم این سرویس باشید،‌ می‌توانید با لاگین کردن از خدمات آن استفاده کنید.

هر زمان که سیری تشخیص دهد امکان ارائه اطلاعات بیشتر از طریق چت جی پی تی میسر است، به شما پیشنهاد استفاده از آن را می‌دهد و در صورت موافقت، درخواست شما به این سرویس ارسال خواهد شد. شما همچنین می‌توانید از GPT 4o به عنوان ابزار نوشتن مطالب و مقالات نیز استفاده کنید.

تمام کاربرانی که امکان استفاده از Apple Intelligence را داشته باشند، می‌توانند به صورت رایگان از چت جی پی تی استفاده کنند.

کدام محصولات با Apple Intelligence سازگار خواهند بود؟

متأسفانه برای استفاده از هوش مصنوعی اپل باید یک دیوایس مدرن داشته باشید. اپل محصولات پشتیبانی شده را به صورت زیر محدود کرده است:

  • آیفون ۱۵ پرو
  • آیفون ۱۵ پرو مکس
  • آیپدهای مجهز به تراشه سری M
  • مک‌های مجهز به تراشه سری M
اپل سیلیکون

برچسب‌ها:

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)