عملکرد مالی و پرداخت در دیجیکالا چطور با الگوریتمهای هوشمند مدیریت میشود؟
در هر فروشگاه آنلاین تعداد زیادی محصول وجود دارد که هر کدام دارای قیمت منحصربهفردی است. در بیشتر خردهفروشیهای آنلاین نیز محصولات توسط فروشندگان مختلف تامین میشود و این سایتها به سمت مارکتپلیس شدن میروند. در نتیجه ثبت و قیمتگذاری محصولات توسط فروشندگان انجام میگیرد. از طرفی جلب رضایت مشتریان همواره در گرو این قیمتگذاریهاست.
وجود حجم بالا از محصولات و قیمتگذاریهای متنوع، نیازمند نظارتی دقیق و مستمر است تا منافع مشتریان و فروشندگان به بهترین شکل حفظ شود. قطعا نظارت دستی و مجزا روی هر کدام از این تعداد کالا غیر ممکن است. استفاده از تکنولوژیهای جدید و هوش مصنوعی در این راستا باعث ایجاد الگوریتمهای نظارتی کاربردی شده است که به بهبود عملکرد فروشگاههای آنلاین در خدماترسانی به مشتریانشان کمک خواهد کرد.
دیجیکالا به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران، بیش از 2 میلیون تنوع محصول دارد. روزانه 3 هزار کالا به این به این فروشگاه اضافه میشود و در حدود 300 هزار سفارش در طول روز برای محصولات مختلف ثبت میشود. همانطور که گفته شد تغییر قیمت و نظارت بر روی این حجم از محصولات به صورت دستی کاملا دور از ذهن به نظر میرسد. اما دیجیکالا چگونه این بخشها را مدیریت میکند؟
دیجیکالا توانسته با توسعه و به روزسانی زیرساختهای خود در زمینههای مختلف و استفاده از هوشمصنوعی و الگوریتمهای هوشمند به خصوص در قسمتهای مالی و پرداخت آنلاین، باعث بهبود و رضایت مشتریان از زمان جستجوی محصول مورد نظر تا پرداخت وجه شود.
این شرکت در بخشهای زیر از الگوریتمهای هوشمند فناوری مالی و پرداخت آنلاین استفاده میکند:
- امنیت پروفایل تشخیص هویت
- الگوریتم هوشمند قیمتگذاری (Pricing Algorithm)
- کیف پول الکترونیک E-Wallet))
- پلتفرم اعطای اعتبار و خرید قسطی
- داشبورد هوشمند (Smart Dashboard )
- درگاه پرداخت هوشمند (Smart IPG)
در ادامه نگاهی به این بخشها وعملکردشان خواهیم انداخت.
- امنیت پروفایل تشخیص هویت
با توجه به گزارش سال 98 دیجیکالا، 36.1% از کاربران، خرید آنلاین خود را از طریق اپلیکیشن موبایل انجام میدهند. این اعداد برای کامپیوتر 31.5% و موبایلوب 32.4% است. این موضوع نشان میدهد که کاربران از ابزارهای مختلفی برای خریدهای آنلاین استفاده میکنند. دو نکته مهم از اعداد و ارقام میتوان متوجه شد که:
- رابط کاربری: این موضوع برای جذب کاربران بسیار اهمیت دارد، زیرا مستقیما با آن ارتباط و تعامل دارند. یک رابط کاربری بهینه، کاربران را بهتر سازماندهی میکند و باعث میشود که با سهولت بیشتری با وب سایت یا اپلیکیشن تعامل داشته باشند. کاری که دیجیکالا در انجام آن موفق بوده است.
- امنیت اطلاعات پروفایل: کاربران باید اطمینان حاصل کنند که، اطلاعات وارده در هنگام ثبت نام کاملا محرمانه باقی میمانند و در هر زمان که مایل باشند میتوانند آنها را اصلاح، تغییر و یا حذف کنند. درضمن یکپارچگی تمامی پلفترمها این امکان را میدهد که با ثبت نام در یک پلتفرم مثلا اپلیکیشن، با همان اطلاعات بتوانند در پلتفرمها دیگر نیز به پروفایل خود دسترسی داشته باشند.
- الگوریتم هوشمند قیمت گذاری (Pricing Algorithm)
همانطور که گفته شد قیمتگذاری و نظارت بر تغییرات قیمتها به صورت دستی امکانپذیر نیست. از طرفی رعایت حقوق مشتریان و حفظ منافع فروشندگان نیز از اولیتهای فروشگاههای آنلاین است. از این رو استفاده از الگوریتمهای قیمتگذاری بسیار مهم است. دیجیکالا 3 روش برای قیمتگذاری در این الگوریتمها استفاده میکند:
- کالاهایی که دارای قیمت مصرفکننده هستند.
قیمت فروش این کالا دقیقا همان قیمت درج شده روی آنهاست. تیمی مستقیما نظارت بر قیمت این کالاها را بر عهده دارند. تقریبا 2.8% کالاهای دیجیکالا به اینصورت به فروش میرسد.
- قیمتهای متغیر
بعضی از محصولات به دلیل تغییرات قیمت ارز ممکن است مرتبا تغییر کنند، از این رو باید قیمتگذاری این بخش توسط اصناف، اتحادیهها و صاحبان برند تعیین میشود و در الگوریتمها لحاظ میگردد.
- قیمتگذاری رقابتی
96.6% کالاهای ارائه شده در دیجیکالا به صورت قیمتهای رقابتی ارائه میشوند. به دلیل اینکه این قیمتها توسط خود فروشندگان ارائه میگردد، و ممکن است یک محصول توسط چند فروشنده به فروش برسد، قیمتها شدیدا رقابتی هستند.
دیجیکالا با این روش توانسته است، فضایی ایجاد کند تا مشتریان بتوانند با کیفیتترین کالاها را با کمترین قیمت ممکن از بهترین فروشندگان خریداری کنند. از طرفی فروشندگان همواره در تلاش هستند که با ارائه خدمات مناسب امتیاز خود را بالا ببرند تا بتوانند از خدمات ویژه دیجیکالا نیز بهرمند شوند.
قیمتگذاری نامناسب یکی از دلایل رد کالاها در دیجیکالاست؛ به طوری که روزانه حدود 60 هزار کالا به این دلیل رد میشوند.
اضافه شدن بخش « بایباکس » این رقابت قیمتی را نیز داغتر میکند، زیرا در این بخش دیجیکالا فروشنده منتخب خود را پیشنهاد مینماید. در صورت خرید کاربران از این قسمت خرید از فروشگاه صاحب «بایباکس» صورت میگیرد.
نکته قابل توجه این است که همیشه فروشنده درون «بایباکس » محصول را به کمترین قیمت نمیفروشد. از دلایل رسیدن به این جایگاه میتوان به سرعت ارسال محصول، رضایت مشتریان و... اشاره کرد.
1. کیف پول الکترونیک E-Wallet))
کیف پول الکترونیکی با نام «دیجیپی» یکی از جدیدترین اپلیکیشنهای ارائه شده توسط شرکت دیجیکالا است، که کاربر با افزودن اعتبار به آن میتواند انواع عملیات پرداخت الکترونیکی خود را انجام دهد. از جمله مزایای این بخش داشتن سرعت بالا در انجام کارها، امنیت در پرداخت، عدم نیاز به کارت بانکی و امکان جابهجایی اعتبار به کیف پول دوستان نام برد.
2. پلتفرم اعطای اعتبار و خرید قسطی
تنوع محصولات و خدمات دیجیکالا بسیار گسترده است. یکی از جذابترین و جدیدترین این خدمات امکان پرداخت قسطی تا سقف 200 میلیون ریال است. این روش خرید توسط دیجیپی و با ضمانت پرداخت لیزینگ پارسیان صورت میگیرد. کابر میتواند با ثبتنام غیر حضوری و ارسال چک در مدت زمان کوتاه، اعتبار خود را دریافت و در دیجیکالا استفاده کند.
3. داشبورد هوشمند (Smart Dashboard )
داشبورد هوشمند قابلیت ویژه است که به مشتریان امکان ثبت چند سفارش همزمان را میدهد. علاوه بر این مشتریان میتوانند سفارشات خود را مدیریت کرده و زمان و روزهای تحویل هر کدام را به صورت مجزا تعیین کنند.
مشتریان با هر خرید ازدیجیکالا امتیازی در باشگاه دیجیکلاب کسب میکنند و از این امتیاز در خریدهای بعدی برای گرفتن تخفیف بیشتر، میتوانند استفاده کنند. البته استفاده از کدهای تخفیف و کارتهای هدیه نیز انتخاب خوبی برای کاهش مبلغ نهایی پرداختی است.
4. درگاه پرداخت هوشمند (Smart IPG)
همانطور که گفته شد روزانه 300 هزار تراکنش از طریق درگاههای پرداخت دیجیکالا صورت میگیرد. استفاده از درگاه پرداخت هوشمند Smart IPG)) این قابلیت را ایجاد میکند که در هر لحظه بهترین درگاه برای انجام درخواست مشتری انتخاب شود. این درگاه پرداخت هوشمند عملیات پرداختها را ایمن، ساده و سریع انجام میدهد، تا مشتریان با خیال راحت اقدام به خرید کنند.
کلام آخر
همانطور که دیدیم استفاده از الگوریتمهای هوشمند باعث افزایش سرعت، بهبود خدمات،کمک به مشتریان در انتخابهایی سادهتر و باکیفیتتر و ... میشود. همین امر باعث شده دیجیکالا با توسعه زیرساختهای خود و استفاده بهینه از الگوریتمهای هوشمند در زمینههای مختلف به خوبی از این فرصت در جلب رضایت مشتریان استفاده کند.
در گزارش سال 98 دیجیکالا نیز « یکی از اولویتهای دیجیکالا به حداقل رساندن نارضایتیها و بهبود تجربه خوشایند خرید مشتریان با تمرکز بر این دلایل است.»
استفاده از این الگوریتمهای هوشمند در فروشگاهها آنلاین که تعداد محصول زیادی را ارائه میدهند و جامعه مخاطبین متنوعی دارند بسیار ضروری است. زیرا نظارت و مدیریت این محصولات به صورت دستی امکانپذیر نیست و این فروشگاهها همواره برای افزایش سهم خود از این بازار باید بتوانند که مشتریان خود را راضی نگه دارند.