خانهاخبار
۷ تغییر بزرگ دوربین در آیفون ۱۶ پرو

۷ تغییر بزرگ دوربین در آیفون ۱۶ پرو

سخت‌افزار دوربین مدل‌های آیفون 16 پرو از جمله بخش‌هایی است که بزرگ‌ترین ارتقاها را به همراه خواهد داشت.  

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

سری آیفون 16 در راه است و طرفداران اپل، منتظر ویژگی‌های خارق‌العاده سری جدیدی هستند. نمایشگر بزرگ‌تر و دکمه اختصاصی عکاسی (کپچر باتن) از قابلیت‌های جدیدی هستند که به‌لطف سخت‌افزار ارتقا یافته، می‌توانند عکاسی با این گوشی‌های هوشمند را دگرگون کنند. 

مدل‌های آیفون 16 پرو قابلیت‌های منحصربه‌فردی در عکاسی خواهند داشت که حداقل این هفت ویژگی، جذاب‌ترین آن‌ها هستند.

دوربین فوق‌عریض ارتقا یافته

مدل‌های آیفون 16 پرو، هر دو دارای دوربین 48 مگاپیکسلی فوق‌عریض ارتقایافته خواهند بود که نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به دوربین فعلی 12 مگاپیکسلی در آیفون 15 پرو است. 

با این تغییر، آیفون 16 پرو قادر خواهد بود در اکثر موقعیت‌های عکاسی مخصوصا در محیط‌های کم‌نور عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. علاوه‌بر آن، تصاویر جزئیات بیشتری خواهد داشت و می‌تواند رنگ‌های بهبودیافته‌تری را ارائه دهد.

iPhone 16 Pro camera

ضبط ویدیو فضایی یا همان Spatial video recording با دوربین 48 مگاپیکسلی آیفون 16 پرو می‌تواند پیشرفت چشم‌گیری را به‌‌دنبال داشته باشد. برای ضبط ویدیو در این حالت، نیاز به استفاده ترکیبی از لنزهای اصلی و فوق‌عریض دارد و لنز 48 مگاپیکسلی فوق‌عریض آیفون 16 پرو اجازه می‌دهد تا ویدیوهای فضایی را با کیفیت 4K ضبط کنید. در حال حاضر، آیفون 15 پرو می‌تواند ویدیوهایی فضایی را تنها با کیفیت 1080p ضبط کند.  

دوربین فوق‌عریض ارتقایافته می‌تواند تصویربرداری در حالت ماکرو را هم بهبود ببخشد که این مورد، کیفیت عکاسی از سوژه‌های نزدیک را افزایش می‌دهد.

ارتقا کیفیت فیلم‌برداری

براساس تازه‌ترین شایعات منتشر شده، مدل‌های آیفون 16 پرو برای اولین بار از فیلم‌برداری 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی خواهند کرد. در حال حاضر، آیفون 15 تنها می‌تواند ویدیوهای 4K را با سرعت 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. و این یعنی ویدیوهای آیفون 16 پرو، روان‌تر از همیشه خواهند بود.

اپل همچنین قابلیت فیلم‌برداری 8K را در آیفون 16 پرو آزمایش کرده، اما مشخص نیست که آیا این قابلیت در آیفون‌های امسال خواهد بود یا خیر.

زوم اپتیکال گسترده

در حال حاضر، آیفون 15 پرومکس دارای دوربین با طراحی جدید تتاپریسم است که امکان زوم اپتیکال 5 برابری و زوم دیجیتال 25 برابری را فراهم می‌کند. با این حال، اپل استفاده از دوربین تتاپریسم را به آیفون 16 پرو نیز گسترش داده و حالا هم آیفون 16 پرومکس و هم آیفون 16 پرو این قابلیت را خواهند داشت.

در مورد دیگر قابلیت‌های زوم سری آیفون 16 پرو موارد زیادی مطرح شده که به‌دلیل معتبرنبودن منابع، باید تا زمان رونمایی منتظر بمانیم.

پوشش ضدانعکاس

انعکاس نور داخل لنز و روشن شدن قسمت‌های داخلی آن، مشکلی بود که کاربران آیفون هنگام عکاسی در محیط روشن با آن دست‌وپنچه نرم می‌کردند. این یک مشکل سخت‌افزاری است که اکثر دوربین‌های موجود در بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما بالاخره طبق گزارش‌ها، اپل برای آیفون 16 پرو راه‌حلی در دست دارد.

iPhone 16 Pro

فناوری جدید پوشش لنز با استفاده از رسوب لایه اتمی (ALD)، راه‌حلی است که اپل در حال آزمایش آن بوده و انتظار می‌رود این پوشش ضدانعکاس را روی لنزهای دوربین آیفون 16 پرو استفاده کند تا اثرات بازتاب‌های داخلی به حداقل برسد.

دوربین اصلی ارتقایافته

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تصویربرداری آیفون 16 پرو را در نور کم ارتقا دهد، استفاده از سنسور جدید سونی برای دوربین اصلی است. 

جدیدترین فناوری طراحی سنسور سونی، دیودهای عکاسی و ترانزیستورهای پیکسلی را که معمولا در لایه ترکیب می‌شوند را از هم جدا می‌کند.

این تکنولوژی به دیودها اجازه می‌دهد نوری را که جذب کرده‌اند، به همان اندازه کلی پیکسل گسترش دهند. سونی ادعا می‌کند که این سنسورها دو برابر بیشتر از سنسورهای معمولی نور را جذب می‌کند.

جذب نور و حذف نویز بیشتر به‌معنای عکاسی باکیفیت است که سونی با سنسور جدید، همه آن‌ها را فراهم کرده است.

البته برخی شایعات اشاره می‌کنند که سنسور پیشرفته سونی تنها در مدل آیفون 16 پرومکس استفاده خواهد شد که البته این فعلا در حد یک شایعه است. 

دکمه اختصاصی عکاسی ( Capture Button)

اپل همچنین دکمه جدیدی را برای هر چهار مدل آیفون 16 در نظر گرفته که به‌طور تخصصی می‌تواند برای یک عکاس حرفه‌ای مناسب باشد.

این دکمه یا همان کپچر باتن در سمت راست گوشی قرار خواهد گرفت و کاربران می‌توانند از آن برای بازکردن نرم‌افزار دوربین، تنظیم کنترل‌های خاصی مانند زوم یا نوردهی و در نهایت عکاسی استفاده کنند.

iPhone 16 Pro capture button

براساس گزارش‌ها، دکمه اختصاصی عکاسی دارای طراحی فیزیکی با امکان داخل و خارج شدن خواهد بود که سطح خازنی آن نیز به کاربران این امکان را خواهد داد تا برای زوم، تنظیم نوردهی و موارد دیگر، تنها انگشت خود را روی آن بکشند. همچنین این دکمه از نرم‌افزارهای شخص‌ثالث نیز پشتیبانی خواهد کرد.

پشتیبانی از فرمت عکاسی JPEG-XL

در نهایت، ظاهرا قرار است سری آیفون 16 پرو از فرمت عکاسی JPEG-XL پشتیبانی کند. این فرمت، امکان فشرده‌سازی تصاویر بدون افت کیفیت را فراهم کرده و یعنی با آیفون 16 پرو می‌‎توانیم تصاویر باکیفیت و حجیم را بی‌دغدغه به فایل‌های کوچک‌تر تبدیل کنیم. 

فرمت عکاسی JPEG-XL همچنین از طیف رنگی گسترده با محدوده داینامیکی بالا یا همان HDR نیز پشتیبانی می‌کند. 

در آیفون 16 پرو، پشتیبانی از JPEG-XL در کنار فرمت‌های موجود از جمله JPEG، HEIF، HEIF Max و ProRaw Max در دسترس خواهد بود.

برچسب‌ها: