خانهاخبار
رقیب اسنپدراگون ۸ نسل سه از راه رسید:‌ دایمنسیتی ۹۳۰۰ با هشت هسته اصلی و پردازشی!

رقیب اسنپدراگون ۸ نسل سه از راه رسید:‌ دایمنسیتی ۹۳۰۰ با هشت هسته اصلی و پردازشی!

مدیاتک امروز از تراشه پرچمدار خود رونمایی کرد. این پردازنده تا ۳۳ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند و تا ۴۰ درصد عملکرد پردازشی بهتری دارد.
۱۶ آبان ۱۴۰۲

تنها دو هفته پس از معرفی تراشه پرچمدار کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل سه، مدیاتک امروز از رقیب این سخت‌افزار موسوم به دایمنسیتی ۹۳۰۰ رونمایی کرد تا رقابت بین این دو تراشه قدرتمند به طور رسمی آغاز شود. مطابق انتظار، دایمنسیتی ۹۳۰۰ قرار است تا یک سال آینده به عنوان قلب تپنده گوشی‌های پرچمدار در اختیار کاربران قرار بگیرد.

image

برای پیروزی در رقابت با کوالکام، مدیاتک توجه ویژه‌ای بر عملکرد پردازشی دایمنسیتی ۹۳۰۰ داشته و از کانفیگ بی‌سابقه‌ای برای هسته‌های این تراشه بهره برده است. در واقع، سخت‌افزار غول تراشه‌سازی تایوانی برای اولین بار در تراشه پرچمدار خود از هیچ هسته کم مصرفی استفاده نکرده و دایمنسیتی ۹۳۰۰ را فقط به هسته‌های «بزرگ‌» (اصلی و پردازشی) مجهز کرده است.

طبق اعلام رسمی مدیاتک، دایمنسیتی ۹۳۰۰ از یک هسته کورتکس X4 با فرکانس ۳٫۲۵ گیگاهرتز، سه هسته کورتکس X4 با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته پردازشی کورتکس A720 با فرکانس نسبتا پایین ۲٫۰ گیگاهرتزی برخوردار است. برای مقایسه، اسنپدراگون ۸ نسل سه از یک هسته کورتکس X4، پنج هسته کورتکس A720 و دو هسته کورتکس A520‌ بهره می‌برد.

image

با توجه به نبود هیچ هسته کم مصرفی، برخی از پیرامون مسئله مصرف انرژی و تولید حرارت دایمنسیتی ۹۳۰۰ نگرانی بوده‌اند. حالا اما مدیاتک ادعا کرده که تاشه قدرتمند این برند در مقایسه با تراشه نسل قبلی یعنی مدیاتک ۹۲۰۰ تا ۳۳ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. از سوی دیگر، عملکرد پردازنده مرکزی نیز تا ۴۰ درصد بهبود داشته است.

متاسفانه در حال حاضر مقایسه جامعی بین دایمنسیتی ۹۳۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل سه در دسترس قرار نگرفته است. با این وجود، گزارش شده که تراشه مدیاتک در تست چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ امتیاز بالای ۷۶۰۰ را کسب کرده در حالی که نماینده کوالکام در همین آزمون امتیاز ۷۵۰۱ را به خود اختصاص داده است.

image

مدیاتک باور دارد که استفاده‌ از هسته‌های اصلی و پردازشی برای پردازش‌های سبک نیز کاربرد دارد. در این راستا، هسته‌های بزرگ علی‌رغم آن که انرژی زیادی مصرف می‌کنند قادر هستند که پردازش‌ها را سریع‌تر انجام دهند و مصرف کلی تراشه را کاهش دهند. تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ به پردازنده گرافیکی بهبودیافته Immortalis G720 مجهز شده که از ۱۲ هسته بهره می‌برد. این پردازنده گرافیکی از قابلیت ری‌تریسینگ (رهگیری پرتو) مبتنی بر سخت‌افزار پشتیبانی می‌کند و تا ۴۶ درصد از قوی‌تر از پردازنده گرافیکی نسل قبلی شده است.

خوشبختانه دایمنسیتی ۹۳۰۰ از نظر عملکرد هوش مصنوعی نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته و از پردازنده APU 790 برخوردار شده است که باعث بهبود قابلیت‌ها و ویژگی‌های هوش مصنوعی می‌شود.

image

تراشه پرچمدار مدیاتک از نمایشگر با رزولوشن تصویر WQHD و نرخ نوسازی ۱۸۰ هرتزی و یا نمایشگر 4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. به لطف پردازشگر سیگنال تصاویر Imagiq 900، این تراشه از دوربین تا ۳۲۰ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند و قادر است با رزولوشن 4K شصت فریم بر ثانیه نیز به فیلمبرداری بپردازد.

در بخش اتصالات، دایمنسیتی ۹۳۰۰ با وای‌فای ۷، شبکه mmWave، شبکه sub-6GHz و بلوتوث نسخه ۵٫۴ همراه می‌شود. برای عملکرد هرچه بهتر، تراشه مدیاتک با حافظه رم LPDDR5t و UFS 4.0 سازگار است. مدیاتک تایید کرده که اولین گوشی‌های مجهز به دایمنسیتی ۹۳۰۰ در ماه نوامبر عرضه می‌شوند. به علاوه، ویوو نیز اخیرا اعلام کرد که پرچمدار جدید این برند موسوم به ویوو X100 نیز با تراشه پرچمدار مدیاتک روانه بازار می‌شود.