GSM-logo
خانهاخبار
رونمایی غیر رسمی از فینیکس؛ نخستین سوپراسپرت ایرانی

رونمایی غیر رسمی از فینیکس؛ نخستین سوپراسپرت ایرانی

کمپانی سیروان موتورز، به شکل غیر رسمی از سوپراسپرت دست ساز خود، به نام فینیکس رونمایی کرد که نخستین خودروی اسپرت تماما ایرانی محسوب می‌شود.
۳۰ شهریور ۱۳۹۶

تبلیغات

home_header

احتمالا نام سیروان موتورز حداقل برای یک بار به گوش شما خورده باشد و اطلاعات مختصری هم راجع به آن داشته باشید. سیروان موتور یک کمپانی ایرانی است که نخستین بار در سال 1389 و با هدف ورود به دنیای فناوری و تکنولوژی‌های نوین در زمینه‌ی طراحی و ساخت سوپراسپرت با پلتفرم و بدنه ی اختصاصی، ساخت ربات و ماشین‌های هوشمند و همچنین تحقیق و توسعه ی دانش فنی دستاورد انحصاری خود در تولید انرژی‌های پاک (فناوری ایرهیبرید) پا به عرصه وجود نهاد.

سیروان موتورز از سال گذشته به صورت جدی در مورد سوپر اسپرتی سخن گفت که توسط مهندسین ایرانی و با دست توانمند آنها تولید خواهد شد و فینیکس نام خواهد گرفت. اما همان طور که می‌دانید مراحل تحقیق و توسعه یک خودروی سوپر اسپرت، پیچیده و زمان‌بر هستند و به سادگی نمی‌توان با صرف زمان اندکی، محصولی چشمگیر روانه بازار کرد.

image

در این مدت، مشتاقان بسیاری منتظر دیدن چهره فینیکس بودند اما سیروان موتورز از همان ابتدا اعلام کرد که محصول خود را تا پیش از پایان سال 1396 رونمایی رسمی خواهد کرد. اما اشتیاق بسیار مردم، باعث شد که مسئولین این کمپانی، تصمیم به یک رونمایی غیر رسمی از این خودرو بگیرند و برای این کار، از ویژگی لایو (Live) اینستاگرام بهره ببرند.

بالاخره این اتفاق افتاد و نسخه اولیه از این خودرو به شکل غیر رسمی معرفی شد که هنوز مراحل ساخت آن کامل نشده بود. همچنین سیروان موتورز اعلام کرده که یک خودروی کوچک شهری به نام آماتا در دست ساخت دارد و به زودی از این خودرو هم رونمایی خواهد کرد.

فینیکس از پیشرانه‌ای بهره می‌برد که با تکنولوژی‌های خاصی ساخته شده است. این پیشرانه ترکیبی از دو انجین خواهد بود؛ یکی موتور درون سوز بنزینی که توسط شرکت AMG ساخته می‌شود و دیگری سیستم ایرهیبرید Air-Hybrid که توسط بنیان‌گذار شرکت، آقای سیروان در طی ده سال تحقیق، مطالعه و طراحی ساخته شده است که عنوان قلب تپنده ی فینیکس در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که موتور درون سوز، حجم 6.2 لیتری و 8 سیلندر دارد و در کنار قوای محرکه ایر هیبرید، قدرتی معادل 1200 اسب بخار تولید خواهند کرد. این موتور طبق معمول خودروهای سوپر اسپرت، در عقب یا به اصطلاح در وسط خودرو قرار می‌گیرد. چنین قدرت شگفت انگیزی از طریق جعبه دنده PDK ساخت پورشه به هر چهار چرخ منتقل خواهد شد.

image

جزئیات بیشتر از محصولات این کمپانی در آینده توسط سیروان موتورز اعلام خواهد شد.

سایت جی‌اس‌ام، یک گفت‌وگوی اختصاصی با مسئولین این کمپانی ترتیب داده که در ادامه شما خوانندگان را در جریان آن قرار می‌دهیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

از تاریخچه کمپانی سیروان موتورز برایمان بگویید.

در سال 89، شرکت دانش بنیان سیروان موتورز، با هدف ورود به دنیای فناوری و تکنولوژی‌های نوین در زمینه‌ی طراحی و ساخت سوپراسپرت با پلتفرم و بدنه ی اختصاصی، ساخت ربات و ماشین‌های هوشمند و همچنین تحقیق و توسعه ی دانش فنی دستاورد انحصاری خود در تولید انرژی‌های پاک (فناوری ایرهیبرید)، در اروپا به ثبت رسید. شایان ذکر است سیروان موتورز به عنوان هسته‌ی مرکزی در راس تمامی تولیدات خود قرار دارد، و محصولات تولید شده در مجموعه‌های مختلف خود را با نام و لوگوی اختصاصی مربوط به واحد تولیدکننده‌ی آن که کاملا به سیروان موتورز وابسته است، وارد بازار جهانی می‌کند، اولین محصول برای بیان توانمندی علمی شرکت سیروان موتورز، ساخت و تولید سوپراسپرت با ویژیگی‌ها و توانمندی‌های خاص نسبت به دیگر رقبا است. ما کاملا آگاه به ابزارها و امکانات محدود و همه‌ی مشکلات تولید در داخل کشور هستیم و همچنین رقابت با شرکت‌های بزرگ که چندین دهه در حال تولید خودرو هستند کاری بزرگ و بسیار دشوار است، از این رو سیروان موتورز با توجه به توانمندی علمی و فنی و برنامه‌های خاص و بلند مدت خود با هدف خدمت به مردم عزیز ایران علی‌الخصوص تغییر دیدگاه جامعه‌ی داخلی و خارجی مبنی بر عدم توانمندی ایرانی برای تولید محصول با کیفیت بر اساس معیارها و استاندارهای جهانی، پا در این عرصه نهاد. سیروان موتورز با تکیه بر افراد و طراح توانمند خود که دارای 15 سال سابقه‌ی تحقیق، مطالعه و همکاری‌های موردی (کوتاه مدت) با چندین کمپانی معروف و بزرگ خودروساز است، ساخت یکی از پیچیده‌ترین نوع طراحی خودرو را در داخل کشور پیش گرفت، با افتخار اعلام م‌ نمائیم، با توجه به تمامی محدودیت‌ها و تکیه بر دانش بومی، با رعایت اصول مهندسی مدرن، نکات و معیارهای آیرودینامیکی و حفظ بی قید و شرط کیفیت بالای محصول تولیدی خود برای رقابت در بازار جهانی، اولین پلتفرم و کانسپت سوپراسپرت ایرانی و خودروی مدرن شهری با ظاهری منحصر به فرد و طراحی شده برای سیروان موتورز با نام تجاری فینیکس (ققنوس)  و آماتا ( اصیل و بزرگوار) را در آینده‌ی نزدیک معرفی نماید.

فعالیت خود را چه زمانی و به چه شکلی آغاز کردید؟

فعالیت سیروان موتورز به دو بازه ی زمانی دارد، دوره اول سابقه ی 13 سال تحقیق ، مطالعه و همکاری‌های موردی با کمپانی‌های بزرگ و معتبر خودروسازی در دنیا بوده که پشتوانه‌ی فنی، علمی و مدیریت برند سیروان موتورز رو شکل داد، و بازه‌ی دوم از 3 سال پیش سیروان موتورز زیرساخت‌های خود را برای ساخت و تولید، آماده و رسما از 2 سال قبل فرایند طراحی و تولید را آغاز کرد.

image

آیا در مسیری که طی کردید، کمک و یا پشتیبانی از مسئولین و یا خودروسازان بزرگ کشور دریافت نمودید؟

سیروان موتورز کاملا یک شرکت خصوصی هست و هیچ ارتباطی به خودروسازان داخلی ندارد، و در طول مسیر با مشخص شدن توانمندی سیروان موتورز، حمایت مسئولین رو در حد امکان دریافت کردیم.

ایده ساخت یک ابرخودرو ایرانی از کجا به ذهنتان رسید؟

به دلیل علاقه‌مندی بسیار زیاد بنیان‌گذار شرکت به این نوع خودروها به دلیل جزئیات و پارامترهای فوق مهندسی این نوع از کلاس خودرویی، ایده ی این کار از سال 85 در ذهن ایشان بود.

با وجود همه محدودیت‌ها در ایران، چگونه توانستید کار را پیش ببرید؟

متاسفانه در کشور عزیز ما حاشیه‌های بسیار زیادی بین مردم رواج دارد که بیشتر از اینکه به اصل کار توجه کنند معمولا اکثریت به حاشیه‌ها می‌پردازند، بدیهی است که کار در این سطح با این شرایط بسیار دشوار هست، مشکلات زیادی را پست سر گذاشتیم و در پیش رو داریم، چه از نظر تحریم‌های ناجوانمردانه کشور عزیزمان و چه از نظر عدم همکاری خیلی از شرکت‌های بزرگ، مشکلات گمرکی، خرید بانکی ، محدودیت ‌های ابزاری تولید قطعه و .... اما خب همیشه با پشتکار، روابط، مشاوره، تلاش و هدفمند بودن می‌توان به مشکلات فارق آمد.

image

نام ابرخودروی شما فینیکس است؛ آیا تمام مراحل طراحی و ساخت آن در ایران و توسط مهندسین بومی انجام شده است؟

بله نام این خودروی زیبا فینیکس هست، تمامی مراحل طراحی و ساخت بدنه و مونتاژ در داخل کشور در حال انجام است که اکثریت محاسبات و طراحی‌ها بدلیل نبود نیروهای فنی با تجربه ، توسط خود بنیان‌گذار شرکت در داخل کشور انجام شد و برای تایید نهایی پیش از تولید توسط تولیدکنندگان معتبر مورد ارزیابی قرارگرفت، و با افتخار اعلام می‌کنیم، طراحی و محاسبه‌ی بدنه که از پیچیدگی‌های بسیار زیاد فنی برخوردار هست و همچنین پلتفرم ان در داخل کشور انجام شده و هیچ شرکت خارجی و یا نیروی خارجی در طراحی و محاسبه و مونتاژ آن دخیل نبوده، اما در طراحی و ساخت موتور و گیربکس که قطعا چند شرکت محدود در دنیا توان انجام آن را دارند ، از شرکت‌های معتبر آلمانی استفاده شده و همچنین برای طراحی سیستم داینامیک و تعلیق در داخل طراحی و در خارج از کشور ساخته شده است.

این نام (فینیکس) چگونه به ذهن شما خطور کرد؟

فینیکس به معنای مرغ افسانه ی سیمرغ هست، این پرنده بسیار زیبا، از دل آتش بیرون می‌آید و خودنمایی می‌کند این نام به دو دلیل توسط یکی از اعضای محترمه‌ی سابق تیم سیروان موتورز انتخاب شد، دلیل اول انتخاب این نام ، تشبیه شرایط سخت تولید و ساخت این خودرو، که از دل سختی‌ها و یا به اصطلاح از دل آتش عبور کرد تا به این مرحله برسد، و دلیل دوم صادراتی بودن این خودرو و عدم تلفظ صحیح این نام در خارج از کشور، معنای انگلیسی آن رو برای راحتی در تلفظ نام این خودرو انتخاب کردیم.

از فینیکس بگویید؛ طراحی این خودرو به چه شکلی صورت پذیرفت؟

طراحی این خودرو در طی شش ماه توسط بنیان‌گذار شرکت صورت گرفت، برای طراحی این خودرو از شاهین الهام گرفته شده که سریعترین پرنده ی شکاری جهان در زمان شیرجه است و همچنین این پرنده در ایران باستان نماد تعالی و سرافرازی بوده، و در طراحی آن سعی شده از اصول مهندسی مدرن استفاده شود. با توجه به خطوط بدنه‌ی فینیکس، و تست آن در نرم افزارهای شبیه سازی، از ضریب آیرودینامکی خوبی نسبت به دیگر رقبای خود برخوردار است. ابعاد اتاق نسبتا بزرگتر از دیگر سوپرکارها است و همین موضوع سبب راحتی بیشتر سرنشین و دید بهتر آن و سهولت در سوار و پیاده شدن، خواهد شد.

 خودرو تهاجمی و عضلانی طراحی شده تا شکوه و عظمت خاصی به آن ببخشد. در طراحی فینیکس سعی شده از خطوط ساده در آن استفاده شود. خطوط اغراق آمیز، و البته تمامی خطوط بدنه و یا به اصطلاح ( کاراکترلاین) طوری طراحی شده‌اند تا بهترین تاثیر در جریان هوا (Laminar flow) را روی بدنه ایجاد کنند، و همچنین ظاهر این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که جریان هوا بسیار روان بر روی مقطع فینیکس حرکت کند و از آن جدا شود و کمترین  Turbulant را ایجاد کند و همینطور در طراحی به این نکته توجه شده که بیشترین سرعت عبور جریان در زیر خودرو و بیشترین فشار جریان بر بالای خودرو باشد تا در تعادل خودرو در سرعت‌های بالا ایجاد و فرمان پذیری بهتری داشته باشد و همچنین از بیشترین نیروی DownForce  و کمترین نیروی  Drag برخوردار باشد


image

قوای محرکه فینیکس، توسط چه کسانی طراحی و توسط چه کمپانی تولید می‌شود؟

فینیکس از دو قلب تپنده بهره‌مند است ، سیستم بنزینی توسط شرکت AMG و سیستم ایرهیبرید Air-Hybrid توسط بنیان‌گذار شرکت، آقای سیروان در طی ده سال تحقیق، مطالعه و طراحی ساخته شده است که عنوان قلب تپنده ی فینیکس در نظر گرفته شده است.

پلتفرم، شاسی، سیستم تعلیق، موتور از بخش‌های مهم خودرو هستند؛ کمی درباره آنها توضیح دهید.

در طراحی فینیکس سعی شده خلاقیت و فناوری در تمامی بخش‌های آن رعایت شود. پلتفرم و شاسی فینیکس کاملا طراحی شده توسط فنی سیروان موتورز است.

در این نوع از کلاس خودرویی که به روش H-L-U ساخته می‌شوند معمولا شاسی سه تیکه در نظر گرفته می‌شود، و فینیکس نیز دارای شاسی سه تیکه، بلوک جلو و عقب از آلیاژ آلومینیوم بوده، که سبب کاهش وزن در حدود 400 کیلوگرم شده است که موجب افزایش ایمنی و شتاب بیشتر و همینطور سبب افزایش کارایی و هندلینگ آن نیز می‌شود.

در داخل ستون‌های اصلی A – pillar (ستون جلو) و B - pillar (ستون وسط) و همچنین در کف کابین از آلیاژ تیتانیوم برای افزایش ایمنی سرنشین استفاه شده و کل اتاق از الیاف با کیفیت فیبر کربن و کربن کولار ضد حریق است.

image

ظاهرا از تکنولوژی خاصی برای رنگ بدنه فینیکس استفاده می‌شود. از این تکنولوژی بگویید.

در این نوع از کلاس خودرویی معمولا از بالاترین و یا آخرین تلکنولوژی‌های روز دنیا استفاده خواهد شد. یکی از این تکنولوژی‌ها در مورد رنگ بدنه است که از فناوری نانو استفاده می‌شود و می‌توان آن را نسل جدید رنگ خودرو در نظر گرفت. از ویژگی‌های این تکنولوژی می‌توان، ضد خش و ضد لک بودن، خود تمیز شونده و کیفیت بسیار بالای رنگ نام برد.

آیا فینیکس در دو نسخه برای داخل و خارج عرضه خواهد شد؟

با توجه به سند چشم انداز خودرویی کشور و فرمایشات مقام معظم و محترم رهبری، مبنی بر اینکه تا سال 1404، ایران باید محصولی را تولید کند که بر اساس استانداردها و معیار کیفیت روز دنیا باشد، از این رو با توجه به این فرمایشات و سند چشم انداز خودرویی ایران، ما بیشتر بر بازارهای خارجی تمرکز داریم که علاوه بر درخشش نام ایران، موجب ورود ارز به داخل کشور باشیم تا به سهم خود در پیشرفت صنعت کشور کمک کوچکی در کنار دیگر بزرگان زحمتکش برای صنعت ایران داشته باشیم. و برای مدل داخلی در نظر داریم یک یا دو دستگاه در بازار داخلی عرضه کنیم. البته نه همان مدل صادراتی، بلکه نسخه‌ای با توجه به محدودیت‌های خاص خودرو در داخل کشور.

تفاوت این دو نسخه در چیست؟

در آپشن‌های فنی و رفاهی، در تکنولوژی رنگ بدنه، در فناوری‌های بکار رفته سیستم داینامیکی، در شیشه‌ها که برای مدل خارجی شیشه‌ها از فناوری نانو خواهند بود که بدون نیاز به برف پاک کن است و در نمونه‌ی داخلی از شیشه‌های معمولی استفاده خواهد شد. دیگر تفاوت‌ها در قدرت موتور و گیربکس و حجم موتور و جزئیات دیگر هستند که به‌زودی مشخصات این دو مدل را در وب سایت رسمی سیروان موتورز منتشر خواهیم کرد.

image

آیا نسخه مخصوص بازار ایران، مجوزهای لازم برای شماره گذاری را دریافت کرده است؟

برای دریافت مجوز تردد قطعا در داخل کشور استانداردهای مربوط به خود را دارد که بخشی از آن شامل استانداردهای تولید یا همان استاندارد 52 گانه است و بخش دیگر بعد از تولید این خودرو و انجام تست‌های اولیه بر روی آن است. با توجه به حمایت دولت و رهبر محترم از استعدادهای داخلی امیدواریم مشکلی در این پروسه به وجود نیاید و باید تا زمان ساخت و تکمیل نهایی صبر کرد و تمامی تلاش ما بر این است حداقل یک دستگاه از این خودرو حتی با پلاک منطقه در داخل کشور باشد که امروز شاهد حضور ماشین‌های پرقدرتی با پلاک منطقه هستیم .

قیمت این خودرو در چه محدوده‌ای قرار می‌گیرد؟

خودروهای سوپراسپرت دست ساز به دلیل کیفیت و دقت بالای ساخت و استفاده از فناوری‌ها و قطعات با کیفیت روز، قطعا قیمت بالایی خواهد داشت و در حال حاضر تا پایان پروسه ساخت قیمتی از آن را نمی‌توانیم منتشر کنیم.

آیا برای طراحی و ساخت فینیکس از کمپانی‌های مطرح دنیا کمک گرفته‌اید؟

افتخار ما این است که بیشترین سهم در طراحی این خودرو به سیروان موتورز تعلق دارد اماس در زمینه‌هایی، طبیعی است از تجربیات شرکت‌های بزرگ استفاده کرد که نه تنها بر روی قیمت تمام شده تاثیر گذار است بلکه موجب افزایش کیفیت و کاهش خطا می‌شود.

آیا فینیکس آزمون‌های ایمنی را پشت سر گذاشته است؟

تمامی آزمایش‌هایی که نیاز به ورود آن به بازار است را پشت سر خواهد گذاشت و این اطلاعات را بعد از انجام تست‌های جاده‌ای و ایمنی منتشر می‌کنیم.

آیا از موسسات معتبر در این زمینه، نمرات لازم را دریافت کرده است؟

در طراحی بدنه و روش ساخت، و کیفیت کار به صورت غیر رسمی نظرات خوب و مثبتی را دریافت کرده‌ایم. با توجه به اینکه این اولین تجربه حرفه ایی سیروان موتورز در این زمینه است، بدیهی است با کاری در چنین سطحی نباید انتظار عملکرد یک شرکتی را داشت که چندین دهه در حال تحقیق و توسعه و ساخت محصولات متعدد است، و تا پایان پروسه‌ی ساخت باید منتظر این نمرات ماند.

image

فینیکس از برترین تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌برد. با این تفاسیر آیا این خودرو قادر است با محصولات مشابه در سطح جهان رقابت کند؟

نمی‌توان کاملا گفت از برترین تکنولوژی‌ها، اما با توجه به بودجه ساخت آن سعی شده در کنار بهترین‌ها قرار گیرد و می‌توان گفت فینیکس با امتیازهای خود می‌تواند متمایز باشد و در کنار دیگر رقبای هم سطح در این کلاس قرار بگیرد.

محصولات ساخته شده توسط کمپانی‌های مطرح در دنیا در این سگمنت کم نیستند. فینیکس با کدام یک رقابت خواهد کرد؟

بله قطعا همینطور هست اما موضوعی که ما روی آن تمرکز داریم این است که تمامی شرکت‌هایی که این دسته از خودرو را تولید می‌کنند بیشتر به قدرت و جزئیات فنی و ظاهر بیرونی توجه دارند و فضای داخلی را فراموش کرده‌اند که می‌توان در قالب استاندارد طراحی داخلی و خارجی این خودروها، نسبتا فضای داخلی بهتر و راحت‌تری را داشت. ما تمامی نقاط ضعف دیگر خودروها را در این کلاس جمع آوری کرده‌ایم و تا حد امکان آن را در فینیکس تقویت کرده‌ایم که و دیگر جذابیت‌هایی برای فینیکس در نظر گرفته شده تا برای خریداران خاص این دسته از خودروها جالب باشد. اجازه دهید بعد از ساخت با توجه به کیفیت و توانایی‌های خود، فینیکس تعیین کند با کدام دسته می‌تواند مبارزه کند.

کمپانی‌های کوچکی در سطح دنیا وجود دارند که به در سال‌های اخیر به ساخت ابرخودروهای گران قیمت روی آورده‌اند؛ مانند W Motors لبنان که با محصولی به نام لایکان هایپر اسپرت به شهرت و موفقیت بسیار خوبی دست یافت. به نظر شما فینیکس می‌تواند چنین موفقیت‌هایی را برای کشور ما کسب کند؟

در داخل کشور عزیزان بسیاری زحمت کشیده‌اند و خودروهایی تولید کرده‌اند، چه در زمینه ی ساخت کامل و چه در حد یک کانسپت. بعد از رونمایی غیر رسمی از فینیکس با توجه به درخواست‌های مردم و انتشار تصاویری از فینیکس کاملا مشخص است که با چه کیفیتی و با چه هدفی وارد این عرصه شده. تمامی تلاش ما این است در کنار دیگر بزرگان کشور که برای ایران نام آور بوده‌اند ما هم سهم کوچکی در موفقیت و پیشرفت صنعت کشور عزیزمان داشته باشیم، و امیدواریم با توجه به محدودیت‌ها و حواشی بسیار زیاد، نام خوبی برای کشور کسب کنیم.

چه آپشن‌هایی برای این خودرو در نظر گرفته شده است؟

بسته طراحی ما حاکی از آپشن‌هایی است که برخی از تولید کنندگان قطعات بخاطر تحریم‌های ناجوانمردانه ، همکاری نمی‌کنند و یا بعد از قرارداد، با توجه به موضوعات سیاسی کشور عزیزمان، قرارداردها یه صورت یک جانبه فسخ می‌شوند و یا حاضر نیستند فناوری‌های خود را برای بازار داخلی در اختیار ما بگذارند. از این رو انتشار جزئیات کامل در مورد آپشن‌های خاص فینیکس را بعدا منتشر می‌کنیم که آسودگی خاطر از دریافت قطعه و سیستم‌های مورد نظر را داشته باشیم ، اما از آپشن‌های ابتدایی فینیکس می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • فناوری انحصاری ایرهیبرید Air-hybrid
  • سیستم تعلیق Double A arm multi link  که از خودروهای مسابقه ای فرمول یک  F-R-I-C-S الهام گرفته شده
  • کمک‌های الکترومغناطیسی Electromagnetic با تنظیم خودکار ارتفاع
  • سیستم کنترل پایدار لحظه‌ای  V-C-S
  • K.E.S System
  • شیشه‌ها از فناوری نانو تکنولوژی Nanoprotect AG
  • بدون آینه mirrorless
  • دیسک‌های سرامیک کربنی  فوق پیشرفته C-SI-C

تولید فینیکس به چه تعداد محدود خواهد بود؟

 در مجموع برای بازار داخلی و خارجی 100 دستگاه.

آیا سیروان موتورز یک خودروی کوچک شهری دوست‌دار محیط زیست با نام آماتا در دست ساخت دارد؟

بله، خودرویی با تعبیر و مفهوم جدیدی از وسیله ی نقلیه از نسل آینده است که می‌توان آن را مدرن‌ترین وسیله‌ی نقلیه ساخت داخل کشور نام گذاشت که سازگار با محیط زیست ECO-Life خواهد بود.

کمی از این خودرو بگویید.

آماتا برای شهرهای بزرگ و پرترافیک و آلوده طراحی شده. خودرویی دو نفره با امکانات خاص که مسافرت‌های درون شهری را برای راننده راحت می‌کند و از آلودگی زیست محیطی جلوگیری می‌کند. آماتا بسیار متفاوت طراحی شده که از امکانات خاص و فضای داخلی مدرن و زیبایی برخوردار است. فضای داخلی بزرگ و راحت، ابعاد کوچک این وسیله، نیاز داشتن به فضای کوچک پارک، دور درجا برای سهولت در مانور در ترافیک، برخی از ویژگی‌های آماتا است که به‌زودی از کانسپت ان رونمایی میکنیم.

شایان ذکر است سیستم تعلیق و فرمان آماتا بسیار مدرن و بینظیر و متفاوت است و در نوع خود، در این خودرو شاهد نسل جدیدی از فرمان خودرو هستیم و سعی کردیم بسیار متفکرانه، آینده نگرانه و با خلاقیت بالایی این خودرو طراحی و ساخته شود.

ریشه نام آماتا از کجاست؟

در ادبیات باستان ایران به معنای اصیل و بزرگوار است.

این نام چگونه انتخاب شد؟

طی فراخوان ما برای انتخاب نام آماتا، چندین نام از بین بیش از 6000 نام دریافتی انتخاب کردیم و آنها را برای رای گیری توسط مردم محترم در کانال تلگرام سیروان موتورز منتشر نمودیم، و با بیشترین رای مردم با توجه به معنای آن این نام انتخاب شد.

شاید جالب باشد بدانید این نام توسط یکی از هم میهنان عزیزمان آقای علیرضا فدایی در استان مرکزی انتخاب شد که 15 سال دارند.

طراحی این خودرو به چه شکل است؟

مدرن، متفاوت از آنچه تا کنون از خودروی دیده‌ایم، جذاب ، و مفهموم جدیدی از یک خودرو را به دنبال دارد. در طراحی این خودرو سعی شده از اشکال هندسی در ایران باستان استفاده شود که بسیار با معنا هستند.

آماتا از چه قوای محرکه‌ای استفاده می‌کند؟

به‌زودی منتشر می‌کنیم.

باتوجه به قوای محرکه، آیا آماتا آلودگی تولید می‌کند؟

بسیار کمتر از انچه که دیگر وسایل نقلیه تولید می‌کنند یا شاید بگوئیم بسیار ناچیز است نسبت به خودروهای امروزی.

آیا استاندرهای لازم زیست محیطی و ایمنی توسط این خودرو کسب شده است؟

با استانداردهای لازم در این زمینه، آماتا را در خیابان‌ها خواهیم داشت.

کشور ما نیاز مبرمی به یک خودروی پاک به ویژه برای شهرهای بزرگ و آلوده دارد. آیا این خودرو به تولید انبوه می‌رسد؟

با توجه به استقبال مردم و البته کاربری آماتا با توجه به نیاز مردم، امیدواریم که تقاضا این شرایط را فراهم کند که در تیراژ بالا برای داخل کشور تولید شود، اما قطعا برای بازار خارجی در تعداد بالا تولید خواهد شد.

و اینکه آیا می‌تواند پاسخگوی همه نیازهای مشتری ایران باشد؟

این سوال جوانب بسیار مختلفی دارد، و اساسا هیچ محصولی از هر برند در دنیا نمی‌تواند رضایت کامل مشتریان را جلب کند و یا پاسخگوی همه ی نیازهای آنها باشد، اما در حد امکانات و دید ما نسبت به آینده ی خودرو و نقاطی که برای طراحی این خودرو دیده شده، می‌تواند طرفداران زیادی را به سوی خوب جلب کند.

تولید آماتا در ایران صورت خواهد پذیرفت و یا در کشورهای خارجی هم تولیدی پیش بینی شده است؟

آماتا را می‌توان گفت کاملا ایرانی هست و با افتخار تولید آن را برای بازار داخلی و خارجی در نظر داریم و از نیروی ایرانی در داخل کشور استفاده خواهیم کرد. البته در داخل کشور اگر همکاری و حمایت‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

آماتا محصولی است که در شهرهای بزرگ کارایی بسیاری دارد. آیا این خودرو به خارج از کشور هم صادر خواهد شد؟

بله قطعا، با توجه به تغییر ساختار خودرو در جهان و تغییر مسیر به سوی خودروهای پاک، این بازار را از دست نخواهیم داد.

در چنین خودرویی، وجود آپشن‌ها و تکنولوژی‌های روز، اهمیت فراوانی دارد. برای این موضوع چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

در مورد آپشن‌ها و استفاده از تکنولوژی‌ها در هر کشوری متفاوت و با توجه به فرهنگ آن کشور تعیین می‌شود. تصور کنید خودروهای خودران بدون راننده در داخل اتوبانها و جاده‌های ما بدون راننده حرکت کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟! با این حال منتظر رونمایی آماتا باشید تا توانایی ما را از نزدیک ببینید.

با توجه به ابعاد کوچک آماتا، قابلیت حمل چند سرنشین را خواهد داشت؟

دو سرنشین.

در نهایت باید این سوال را بپرسیم که برنامه سیروان موتورز برای آینده چیست؟

هدف ما همان‌طور که در تاریخچه و اهداف به آن اشاره کردیم، ورود به ساخت وسایل نقلیه مدرن و هوشمند است و همچنین توسعه ی فناوری انحصاری موتور Air-Hybrid و ساخت خودروهای سفارشی دست ساز و ربات‌های هوشمند.

آیا قصد ساخت خودروی دیگری را هم دارید؟

فعلا خیر. تا این مرحله در سال‌های بعد بر روی توسعه ی محصولات فعلی تمرکز خواهیم داشت که با توجه به پیشرفت فناوری و تکنولوژی محصولات به روز باشند، در حد facelift (فیس لیفت) ادامه خواهیم داد.

از شما تشکر می‌کنیم و برایتان در مسیر پیش رو، آرزوی موفقیت روز افزون و پیشرفت همیشگی داریم.

سخن پایانی :

طبق اعلام مسئولان سیروان موتورز، وب سایت رسمی این شرکت در حال گذراندن آزمون‌های لازم است و به زودی با نام صحیح SirvanMotors افتتاح می‌شود و کار خود را آغاز می‌کند. جدیدترین اخبار و کامل‌ترین جزئیات از محصولات و فعالیت‌های این شرکت، در همین وب سایت اطلاع رسانی خواهد شد. اخبار تکمیلی متعاقبا از سوی این شرکت، در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

image


نظرات (28 نظر)

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

شوقی

۱۳۹۶/۷/۱۱
متاسفانه یک مدل گلی ساده نمایش داده شد و همه چیز حالت رویایی پیدا کرد. نه سالن، نه قوای محرکه و نه حتی در این مدل هم باز نشد!!! چیزی که نمایش داده شد حتی با رندرهای خود شرکت هم متفاوت بود.

Mjavad

۱۳۹۶/۷/۱۱
زنده باد ایران

محمد

۱۳۹۶/۷/۱۱
من هم موافقم
صرفا یک شوی تبلیغاتی هست
خیلی خوش بین باشیم، در نهایت یک بدنه ساخته خواهد شد، بدون پیشرانه و تجهیزات
بعدش مثل جمشید آرین از دولت و مردم درخواست پول خواهند کرد
اگر به پول رسیدن، خدا بده برکت
اگر هم به پول نرسیدن، توی فضای مجازی صاحب شهرت می‌شن و مردم بی‌سواد ازشون بوت توخالی می‌سازن

saeid

۱۳۹۶/۶/۳۱
سلام انشاالا از شما این ادمای که سر کارند و بی سوادند حمایت کنند تا حد عقل بتونیم یه شاهکار داشته باشیم وپرچم ایران تو این زمینه بالا بره ایران میتونه ولی مسئولین باید حمایت کنند
ایران و ایرانی یعنی تونستن پس تلاش کنید ایشالا درست میشه من خودم شخصا دوست دارم وحمایت میکنم فقط اطلاع رسانی درست کنید تا همه مردم ببینند وحمایت کنند

محسن

۱۳۹۶/۶/۳۱
اولین سوپر اسپرت ایرانی فربد gts و بعدش ارش af10 که توسط اقای ارش فربد طراحی و در انگلیس ساخته شده و بعدش رضوانی ساخته شد

پیشنهاد سردبیر