چرا موتورهای الکتریکی چند برابر پرقدرتتر و پربازدهتر از موتورهای درونسوز هستند؟
در حال حاضر شاهد گسترش تولید و عرضه خودروهای برقی هستیم. شاید با مقایسه خودروهای پرقدرت بنزینی موجود و خودروهای الکتریکی تازه وارد در نگاه اول به نظر بیاید که منفعت خودروهای برقی فقط در کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا باشد و هیجان رانندگی و حس قدرت در این خودروها وجود ندارد. اما به یاد داشته باشیم که عقب بودن خودروهای برقی از خودروهای بنزینی در سرعت و شتاب به دلیل عقب بودن تکنولوژی باتریها در تامین توان لازم برای آنهاست لیکن موتورهای برقی بدون شک بسیار پرقدرتتر و پربازدهتر از موتورهای درونسوز هستند.
موتورهای درونسوز علی رغم موتورهای الکتریکی بیشتر حرارت تولید میکنند تا حرکت
در موتورهای درونسوز حرکت به واسطهی کنترل محدود بر نحوه انفجار در سیلندرها بوجود میآید. سوخت بنزین در این موتورها قطعات فلزی را روی هم میلغزاند و اصطکاک مابین این فلزات با وجود اینکه در روغن غوطهورند گرمای زیادی را تولید میکند که این انرژی حرارتی خودروی شما را رو به جلو نخواهد راند حال آنکه در موتورهای الکتریکی این اصطکاکها تبدیل به فاصلههای هوایی شده که فقط از شارهای مغناطیسی پر شدهاند. شاید از حرفهایی که تا به اینجا زده شد خیلی خوشتان نیامده باشد اما خلاصه بگویم وقت آن رسیده تا باور کنیم که اکنون قدرت بیشتر، در عین مصرف کمتر، ممکن شده و این جادوی علم است. آیا میدانستید پیشرانهی بسیاری از قطارهای بین شهری و کشتیها، موتورهای الکتریکی هستند و موتورهای گازوییلی تنها برای تامین انرژی لازم برای آنها بکار میروند؟ آیا وقت آن نرسیده که موتورهای برقی را باور کنیم؟
بیشتر بخوانید:
بهترین خودروهای الکتریکی سال 2017
آینده در دست خودروهای الکتریکی خواهد بود
بگذارید با یک مثال، مساله را روشنتر کنم. سالهای زیادی بود که مردم برای مکتوب کردن مطالب از ماشینهای تحریر استفاده میکردند تا زمانی که کامپیوتر اختراع شد. کامپیوترهای اولیه بسیار کند بودند و تایپ کردن با آنها بیشتر شبیه به بازی با حروف و ارقام و نمایش آنها روی یک صفحه شیشهای صرفا برای شوق کردن از پیشرفت فناوری بود. اما دیری نگذشت که کامپیوترها و بعد از آن لبتاپها کار با ماشینهای تحریر را همچون سفر با شترهای کاروان از یادها بردند. بدون شک آنچه که باعث سریعتر شدن لبتاپها شد پیشرفت تکنولوژی در حوزه الکترونیک و ساخت پردازندههای بهتر و دیگر قطعات آن بود و حالا بسیاری از دانشمندان و مهندسین در سرتاسر دنیا در حال پیش بردن تکنولوژی در حوزه ساخت موتورهای برقی قابل استفاده در خودروهای الکتریکی هستند. موتورهای الکتریکی انواع مختلفی دارند و از دیدگاههای مختلفی دستهبندی میشوند. از جمله پرکابردترین موتورهای برقی که امروزه در خودروهای الکتریکی به کار میروند موتورهای مغناطیس دائم سنکرون (PMSM) هستند که به عنوان مثال در BMW i3 از این نوع موتور استفاده شده است، اما از آنجا که بزرگترین تولید کننده آهنربا در جهان کشور چین بوده و به سبب افزایش تقاضا در اروپا و آمریکا قیمت آهنربا را بسیار بالا برده است، حالا بسیاری از کمپانیها از جمله تسلا به دنبال بکارگیری نوع دیگری از موتورهای برقی به نام موتورهای رلوکتانسی هستند که بر اساس تغییر فاصلهی هوایی درون موتور کار میکنند. بازده موتورهای PMSM بیش از 90 درصد بوده در حالیکه بازده موتورهای درونسوز خیلی کمتر است. ابعاد این موتورها نیز به نسبت موتورهای هم توان درونسوز بسیار کمتر است و وزن کمتری دارند.
دورنمای خودروهای الکتریکی در ایران
در حال حاضر در کشور ایران نیز تحقیقات بسیار زیادی در جهت توسعه این فناوری صورت گرفته و وزارت نیرو نیز به دنبال تدابیری برای احداث مراکز شارژ سریع و فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای افزایش خودروهای برقی در ایران است.
بیشتر بخوانید: