فولکس واگن پس از 17 سال به ایران باز خواهد گشت
پس از به ثمر رسیدن برجام، مدتها خبر حضور دوباره فولکس واگن آلمانی در ایران و مونتاژ محصولات در کشور شنیده میشد اما پس از چندین ماه انتظار، این کمپانی اعلام کرد که از طریق گروه خودروسازی ماموت و با دو مدل پرطرفدار تیگوان و پاسات به ایران خواهد آمد. «سانت جنسن» مدیر پروژه بازار ایران در فولکس واگن در این رابطه گفت:
با بازگشت به ایران یک نقطه خالی در نقشه جهانی فولکس واگن پر خواهد شد. ما آخرین مدلها از محصولاتمان را با برترین ویژگیها به مشتریان ایرانی عرضه خواهیم کرد و بدین ترتیب گام دیگری در تقویت روابط بینالمللی برخواهیم داشت.
فولکس واگن اعلام کرده که کار خود را با واردات تیگوان و پاسات شروع خواهد کرد و راه اندازی خط تولید در ایران نیازمند تحقیقات و بررسیهای بیشتری است.
در همین ارتباط، مهرزاد فردوس، عضو هیئت مدیره و رئیس گروه ماموت گفت: «بازار خودروی ایران تحت تاثیر انتظار مشتریان در حال تغییر است. راحتی و آرامش، حفظ محیط زیست و کاهش آلایندهها، امنیت، مصرف بهینه سوخت و ... از نگرانیهای مردم ایران در این حوزه است. این همکاری منجر به تفکر بیشتر و تحول در صنعت خودرو، و در نتیجه حرکت در مسیر انتخاب وسایل نقلیه و راهکارهای مدرنتر در حوزهی حمل و نقل شده است.»اما دو خودروی مورد نظر فولکس واگن چه ویژگیهایی دارند؟
تیگوان
تیگوان شاسی بلند کوچک فولکس واگن است که در صورت حضور در ایران با رقبایی چون هیوندای سانتافه و تویوتا راو 4 خواهد ایستاد. تیگوان از سال 2007 تاکنون در خط تولید است و در این مدت دو بار تحت فیس لیفت قرار گرفته. تولید آن هم در کشورهای آلمان، چین و روسیه صورت میپذیرد.
تیگوان اولین شاسی بلند فولکس واگن است که بر روی پلتفرم MQB ساخته میشود اما نسخه 2016 تیگوان ابعادی برابر 4486 میلی متر طول، 1839 میلی متر عرض و 1632 میلی متر ارتفاع است و فاصله محوری هم 2681 میلی متر اعلام شده است. این خودرو در هر دو نوع دیفرانسیل جلو و چهار چرخ متحرک قابل خریداری است. موتورهای متعددی برای تیگون عرضه میشود از جمله موتور 2.0 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر با 200 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور. این نیرو از طریق جعبه دنده 6 سرعته خودکار به چرخها انتقال مییابد.
مصرف سوخت این مدل 9 لیتر در بزرگراه و 11 لیتر در شهر اعلام شده است و تیگوان با قیمت پایه 26 هزار دلار در بازارهای جهانی به فروش میرسد که احتمالا با ورود به ایران برچسب قیمت بالاتر از 220 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته خواهد شد.
قیمت پایه تیگوان در بازارهای جهانی 26 هزار دلار است و امکاناتی نظیر چراغهای جلو طرح LED، کلید چندکاره جدید با نام ۴MOTION، صفحه نمایش ۱۲٫۳ اینچی، ماساژور برای صندلیهای جلو، سقف پانوراما، سیستم نظارت و کنترل محیط اطراف، سیستم ترمز اضطراری و مانیتورینگ و همچنین سیستم کمک هشدار خروج از خطوط، هفت کیسه هوا، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک ۳ منطقه ای و سنسور کیفیت هوا از جمله ویژگیهای آن هستند. البته همه آنها در نسخه پایه وجود ندارد و برای برخی از آپشنها باید هزینه جداگانه بپردازید.
فولکسواگن هشت موتور را برای تیگوان در بازار جهانی در نظر گرفته است که شامل چهار موتور بنزینی TSI با قدرتهای ۱۲۳، ۱۴۸ ، ۱۷۸ و ۲۱۷ اسب بخار و چهار موتور دیزلی TDI با توانهای ۱۱۳، ۱۴۸، ۱۸۷ و ۲۳۷ اسب بخار میشود.
پاسات
پاسات هم مانند تیگوان با موتورهای متعددی عرضه میشود که البته موتور عرضه شده برای بازار ایران از نوع 1.8 لیتری 4 سیلندر با 170 اسب بخار قدرت و 184 نیوتن متر گشتاور است که این نیرو از طریق جعبه دنده 6 سرعته خودکار به چرخها منتقل میشود. پاسات در ایران رقبای سرسختی چون تویوتا کمری، هوندا آکورد، کیا اپتیما هیوندای سوناتا را در پیش رو خواهد داشت که همگی محبوبیت بالایی دارند.
پاسات 4767 میلی متر طول، 1832 میلی متر عرض و 1456 میلی متر عرض دارد و فاصله محوری آن هم 2791 میلی متر است و بدین ترتیب فضای بزرگی برای سرنشینان عقب فراهم میکند.
مصرف سوخت نسخه 1.8 لیتری، 6.2 لیتر به ازاری هر 100 کیلومتر در بزرگراه است. قیمت پایه در نظر گرفته شده برای پاسات بیش از 23 هزار دلار است که احتمالا با ورود به ایران شاهد قیمت بیش از 170 میلیون تومان خواهیم بود.
از جمله امکانات پاسات میتوانیم به چراغهای جلوی ذوزنقه ای با تکنولوژی LED، رینگهای آلیاژی 19 اینچی، سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید فولکس واگن و نمایشگر با 2 اندازه مختلف (بر اساس سفارش) اشاره کنیم. سیستمهای ایمنی متعددی هم برای پاسات در نظر گرفته شده است از جمله کیسههای هوای جانبی، استاندارد و زانویی، ترمز ABS، دیلایت، کنترل کشش، سیستم کمکی پارک خودرو و دوربین 360 درجه.
گفته میشود این دو محصول طی مراسمی در 16 مرداد رونمایی خواهند شد.