راهنمای خرید و قیمت روغن موتور (بهار 97)
راهنمای خرید روغن موتور
1- منظور از ویسکوزیته روغن همان غلظت روغن است.
2- هرچقدر ویسکوزیته بیشتر باشد، روغنکاری بهتر و دوام روغن (زمان تعویض) نیز بیشتر است. در روغنهای با ویسکوزیته بالا، بعد از استارت انجین، زمان بیشتری طول میکشد که روغن به تمامی اجزا برسد.
3- هرچقدر ویسکوزیته کمتر باشد، روغن در زمان کمتری (بعد از استارت) به اجزای مختلف میرسد، اما درعوض روانکنندگی آنها نیز کمتر است.
4- استاندارد مربوط به روغنها توسط انجمن مهندسین خودرو آمریکاـSociety of Automotive Engineersـ وضع شده و این استاندارد به فرم کلی SAE aW-b مشخص میشود که a عددی از مجموعه اعداد {0,5,10,15,20} و b از مجموعه اعداد {20,30,40,50,60}است. عدد a مربوط به ویسکوزیته روغن در دماهای پایین (زمستان) و عدد b مربوط به غلظت روغن در دمای کاری موتور است. هرچقدر این اعداد بزرگتر باشند به معنای ویسکوزیته کمتر است.
5-روغنهایی را که یک درجه ویسکوزیته (Single-Grade) داشته باشند، مانند SAE 30 مناسب استفاده در دماهای بالا هستند، اما زمانی که دما متغیر باشد نباید از آنها استفاده کرد زیرا در دماهای پایین موقع استارت زدن که دمای موتور پایین است، راهاندازی موتور به سختی انجام میشود.
- امروزه کاربرد روغنهای تکدرجهای تنها در موارد خاص است.
- عددی که بعد از SAE میآید بیانگر ویسکوزیته روغن است؛ به عنوان مثال روغن SAE 30 خاصیت روانکنندگی کمتری نسبت به روغن SAE 60 دارد.
6- روغنهایی را که چند درجه ویسکوزیته (Multi Grade) داشته باشند با استاندارد SAE و به همراه حرف لاتین W (زمستان) نشان میدهند. روغنهای چنددرجهای بهترین و مرسومترین روغنهای موجود در بازارند و به دلیل آنکه در محدوده دمایی متغیری قابل استفادهاند، به روغنهای چهارفصل نیز معروفاند.
- دقت کنید که اعداد قبل و بعد از W بیانگر درجه ویسکوزیته است، نه دمای روغن.
- عدد قبل از W نشاندهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین است. هرچه این عدد کمتر باشد، قابلیت استفاده از روغن در دمای پایینتر نیز بیشتر است.
- عدد بعد از W نشاندهنده ویسکوزیته در دمای بالا (دمای عادی انجین) است. هرچه این عدد بزرگتر باشد، روغن در دمای بالاتر چسبندهتر و سفتتر است.
- به عنوان مثال در روغن 10W40، عدد 10 نشاندهنده درجه ویسکوزیته در زمان استارت انجین و عدد 40 نیز نشاندهنده درجه ویسکوزیته در دمای عادی انجین است.
شکل زیر ویسکوزیته روغنهای چند درجه را در دماهای مختلف نشان میدهد.
روغنهای تکدرجه تابستانی | ||
حداکثر دما (درجه سانتیگراد) | حداقل دما (درجه سانتیگردا) | ویسکوزیته |
27+ | 7- | SAE 20 |
38+ | 0 | SAE 30 |
50+ | 5+ | SAE 40 |
روغنهای تکدرجه زمستانی | ||
حداکثر دما (درجه سانتیگراد) | حداقل دما (درجه سانتیگردا) | ویسکوزیته |
27+ | 1- | SAE 20W |
38+ | 18- | SAE 15W |
50+ | 29- | SAE 10W |
0 | 40- | SAE 5W |
روغنهای چنددرجهای (چهارفصل) | ||
حداکثر دما (درجه سانتیگراد) | حداقل دما (درجه سانتیگردا) | ویسکوزیته |
21+ | 40- | SAE 0W-30 |
16+ | 35- | SAE 5W-20 |
27+ | 35- | SAE 5W-30 |
32+ | 29- | SAE 10W-30 |
38+ | 24- | SAE 10W-40 |
43+ | 15- | SAE 15W-40 |
49+ | 10- | SAE 15W-50 |
55+ | 0 | SAE 20W-50 |
7- کیفیت روغن و همچنین پیشرانه مناسب آن را باید از استاندارد API تشخیص داد. API مخفف عبارت American petroleum institute یا انستیتو نفتی آمریکاست.
8- حرف اول بعد از API نشاندهنده نوع پیشرانه است.
- اگر روغن برای استفاده در پیشرانه بنزینی باشد، اولین حرف با S آغاز میشود، مانند API SL.
- اگر روغن برای استفاده در پیشرانه دیزلی باشد، اولین حرف با C آغاز میشود، مانند API CI.
- اگر روغن برای استفاده در پیشرانه دیزلی و همچنین بنزینی باشد، از هردو حرف برای آن استفاده میشود، مانند API SL/CI.
9- حرف دوم بعد از API، نشاندهنده سطح کیفیت روغن است و هرچقدر این حرف به حروف انتهایی الفبای لاتین نزدیکتر باشد، کیفیت روغن نیز بهتر است.
- در پیشرانههای بنزینی: حرف A کمترین عملکرد و حرف N نیز بهترین عملکرد را دارد.
- در پیشرانههای دیزلی: حرف A کمترین عملکرد و حرف N نیز بهترین عملکرد را دارد.
10- جنس (نحوه ساخت) روغن موتور به سه دسته مختلف تقسیمبندی میشود:
- روغن معدنی یا نفتی یا مینرال: این روغنها مستقیما از نفت خام حاصل میشوند و از آنجایی که کمترین کیفیت را دارند، معمولا از دو دسته دیگر ارزانترند. مهمترین عیب روغنهای مینرال این است که در دماهای خیلی بالا رقیق و در دمای خیلی پایین غلیظ (و نسبتا جامد) میشوند. اگر روغنی از جنس مینرال باشد، اکثر سازندگان عبارت مینرال را (به دلایل بازاریابی!) روی قوطی روغن نمینویسند.
- روغن سینتیک یا سنتزی یا تمام سینتیک: این روغنها به صورت آزمایشگاهی ساخته میشوند و نسبت به تغییرات دمایی، مقاومت بسیار خوبی دارند. از اینرو قیمتشان نسبت به دو دسته دیگر گرانتر است ولی باتوجه به عمر بیشتر، روانکاری بهتر، غیرسمی بودن، جلوگیری از خوردگی و کاهش نسبی مصرف سوخت (به دلیل اصطکاک کمتر قطعات) خریداری آنها (بهرغم قیمت بیشتر) اقتصادیتر است.
- نیمه سنتیک یا نیمه سنتزی: این روغنها بین روغنهای مینرال و سینتیک قرار میگیرند. به خاطر داشتن ترکیبات اضافهای نسبت به مینرالها، در دماهای بالا و شرایط سخت (مانند دورهای بالای موتور) توانایی و تحمل بالاتری از خود نشان میدهند.
11- جنس روغن را هیچگاه از سینتیک به مینرال تغییر ندهید. تغییر مینرال به سینتیک معمولا اشکالی ندارد، ولی بازهم از انجام چنین کاری خودداری کنید، چراکه به دلیل تغییر ویسکوزیته ممکن است واشرها، کاسه نمد و حتی روانکاری یاتاقانها دچار مشکل شود.
12- بهترین روغن موتور همان است که سازنده توصیه میکند، بنابراین برای اطلاع از نوع روغن خودروتان به دفترچه راهنمای خودرو یا نمایندگیهای رسمی مراجعه کنید.
قیمت انواع روغنهای بیزول (Bizol) | |||||
مدل | SAE | API | جنس |
حجم |
قیمت بازار (تومان) |
Protect | 5W-40 | SN/CF | سینتیک | 1 لیتری | 57,000 |
Technology | 5W-40 | SN/CF | سینتیک | 1 لیتری | 43,000 |
Green | 10W-40 | SN/CF | سینتیک | 1 لیتری | 46,000 |
Technology | 5W-30 | SN/CF | سینتیک | 1 لیتری | 50,000 |
Green | 5W-40 | SN/CF | سینتیک | 1 لیتری | 53,000 |
Allround | 5W-40 | SN/CF | سینتیک | 1 لیتری | 65,000 |
Protect | 0W-40 | SN/CF | سینتیک | 1 لیتری | 57,000 |
Green | 5W-30 | SN/CF | سینتیک | 1 لیتری | 60,000 |
Protect | 5W-40 | SN/CF | سینتیک | 4 لیتری | 124,000 |
Allround | 10W-40 | SN/CF | سینتیک | 4 لیتری | 130,000 |
Allround | 5W-30 | SN/CF | سینتیک | 4 لیتری | 156,000 |
Green | 5W-40 | SN/CF | سینتیک | 4 لیتری | 190,000 |
Allround | 5W-40 | SN/CF | سینتیک | 4 لیتری | 225,000 |
Protect | 0W-40 | SN/CF | سینتیک | 4 لیتری | 218,000 |
Green | 10W-40 | SN/CF | سینتیک | 4 لیتری | 199,000 |
Technology | 0W-20 | SN/CF | سینتیک | 5 لیتری | 219,000 |
قیمت انواع روغنهای بهتوتال (Beh Total) | |||||
Quartz MotorOil | 20W-50 | SG/CD | مینرال | 3.78 لیتری | 45,000 |
Quartz 5000 | 20W-50 | SL | مینرال | 4 لیتری | 52,000 |
Quartz 7000 | 10W-40 | SL | مینرال | 4 لیتری | 70,000 |
قیمت انواع روغنهای توتال (Total) | |||||
Quartz 5000 SL | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 1 لیتری | 25,000 |
Quartz 9000 Energy | 5W-40 | SN/CF | سینتیک | 1 لیتری | 39,000 |
Quartz 9000 Energy | 0W-30 | SL/CF | سینتیک | 1 لیتری | 47,000 |
Quartz Racing | 10W-50 | SM/CF | سینتیک | 1 لیتری | 59,000 |
Quartz 7000 | 10W-40 | SN/CF | نیمه سینتیک | 4 لیتری | 105,000 |
Quartz 9000 | 5W-40 | SN/CF | سینتیک | 4 لیتری | 136,000 |
Quartz 9000 | 5W-40 | SN/CF | سینتیک | 5 لیتری | 160,000 |
Quartz 9000 Energy | 5W-40 | SN/CF | سینتیک | 5 لیتری | 179,000 |
Quartz INEO MC3 | 5W-30 | SN/CF | - | 5 لیتری | 192,000 |
Quartz 9000 Energy | 0W-40 | SN/CF | سینتیک | 5 لیتری | 175,000 |
Quartz 9000 Future NFC | 5W-30 | SL/CF | سینتیک | 5 لیتری | 145,000 |
Quartz 9000 Energy | 0W-30 | SL/CF | سینتیک | 5 لیتری | 178,000 |
قیمت انواع روغنهای الف (Elf) | |||||
Evolution 400 | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 1 لیتری | 20,000 |
Evolution 700 ST | 10W-40 | SN/CF | سینتیک | 1 لیتری | 28,000 |
Evolution 400 | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 4 لیتری | 65,000 |
Evolution 700 ST | 10W-40 | SN/CF | سینتیک | 4 لیتری | 85,000 |
Evolution 900 SXR | 5W-30 | SL/CF | سینتیک | 4 لیتری | 155,000 |
قیمت انواع روغنهای کاسترول (Castrol) | |||||
Magnatec | 10W-40 | SM/CF | مینرال | 1 لیتری | 30,000 |
GTX | 20W-50 | SJ | تمام سینتتیک | 4 لیتری | 62,000 |
GTX | 20W-50 | SJ | نیمه سینتتیک | 4 لیتری | 85,000 |
Magnatec | 10W-40 | SM | نیمه سینتیک | 4 لیتری | 77,000 |
Magnatec | 5W-30 | SM | تمام سینتتیک | 4 لیتری | 110,000 |
قیمت انواع روغنهای بهران (Behran) | |||||
Super Pishtaz | 10W-40 | SL/CF | مینرال | 1 لیتری | 22,750 |
Rana | 5W-50 | SM/CF | سینتیک | 1 لیتری | 27,000 |
Raksh | 20W-50 | SE/CC | مینرال | 3.8 لیتری | 41,750 |
Taktaz | 20W-50 | SG/CD | مینرال | 3.8 لیتری | 44,800 |
Pishtaz | 20W-50 | SJ/CF/CF-4 | مینرال | 4 لیتری | 49,800 |
Super Pishtaz | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 4 لیتری | 58,250 |
Super Pishtaz | 10W-40 | SL/CF | نیمه سینتیک | 4 لیتری | 64,000 |
Rana | 5W-50 | SM/CF | سینتیک | 4 لیتری | - |
Rana | 5W-30 | SM/CF | سینتیک | 4 لیتری | - |
Super Rana | 5W-30 | SN | سینتیک | 4 لیتری | - |
قیمت انواع روغنهای لوتوس (Lotus) | |||||
Semisyntetic | 10W-40 | SL | نیمه سینتیک | 1 لیتری | - |
Quazar K | 5W-40 | SM/CF | سینتیک | 1 لیتری | 48,000 |
Synthetic Plus | 5W-40 | SN | سینتیک | 1 لیتری | - |
Semisyntetic | 10W-40 | SL | نیمه سینتیک | 4 لیتری | - |
Quazar K | 5W-40 | SM/CF | سینتیک | 4 لیتری | - |
Synthetic Plus | 5W-40 | SN | سینتیک | 4 لیتری | - |
قیمت انواع روغنهای لوپ تک (Loop Tech) - (قیمتها مربوط به اوایل سال 96) | |||||
Gasoline 8000 | 20W-50 | SF/CD | مینرال | 4 لیتری | 58,000 |
Gasoline 12000 | 20W-50 | SG/CD | مینرال | 4 لیتری | 60,000 |
Gasoline 15000 | 20W-50 | SJ/CD | مینرال | 4 لیتری | 65,000 |
Gasoline 18000 | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 4 لیتری | 70,000 |
Gasoline CNG/LNG | 20W-50 | - | مینرال | 4 لیتری | 70,000 |
Gasoline 20000 | 20W-50 | SM/CF | نیمه سینتیک | 4 لیتری | 76,000 |
Gasoline 15000 | 20W-50 | SJ/CD | مینرال | 5 لیتری | 78,000 |
Gasoline 25000 | 10W-40 | SM/SL/CF | سینتیک | 4 لیتری | 80,000 |
Gasoline CNG/LNG | 20W-50 | - | مینرال | 5 لیتری | 86,000 |
Gasoline 18000 | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 5 لیتری | 87,000 |
قیمت انواع روغنهای لیکومولی (Liqui Moly) | |||||
Touring High Tech | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 1 لیتری | 16,700 |
Touring High Tech | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 3.5 لیتری | 44,000 |
Touring High Tech | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 4 لیتری | 51,000 |
Touring High Tech | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 5 لیتری | 63,000 |
Super Touring High Tech | 20W-50 | SM/CF | نیمه سینتیک | 4 لیتری | 56,000 |
Super Touring High Tech | 10W-40 | SM/CF | نیمه سینتیک | 4 لیتری | 92,100 |
Super Touring High Tech | 10W-40 | SM/CF | نیمه سینتیک | 5 لیتری | 107,000 |
CNG Touring High Tech | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 4 لیتری | 63,000 |
CNG Touring High Tech | 20W-50 | SL/CF | مینرال | 5 لیتری | 75,000 |
LEICHTLAUF | 10W-40 | SL/CF | مینرال | 4 لیتری | 92,100 |
قیمت انواع روغنهای موبیل (Mobil) | |||||
Synt S | 5W-40 | SL/SJ/CF | سینتیک | 4 لیتری | 225,000 |
New Life | 0W-40 | CF | سینتیک | 5 لیتری | 260,000 |
قیمت انواع روغنهای فوسر (Fooser) | |||||
Ultra LL | 10W-40 | SL | سینتیک | 1 لیتری | 32,000 |
Drive Formula | 10W-40 | SN | سینتیک | 1 لیتری | 32,000 |
Premium VS | 5W-40 | SN | سینتیک | 1 لیتری | 42,000 |
Premium LA | 5W-40 | SN | سینتیک | 1 لیتری | 42,000 |
Premium Plus | 0W-40 | SN | سینتیک | 1 لیتری | 55,000 |
Premium Plus | 0W-30 | SN | سینتیک | 1 لیتری | 55,000 |
Ultra LL | 10W-40 | SL | سینتیک | 4 لیتری | 105,000 |
Drive Formula | 10W-40 | SN | سینتیک | 4 لیتری | 125,000 |
Ultra LL | 10W-40 | SL | سینتیک | 5 لیتری | 130,000 |
Premium LA | 5W-40 | SN | سینتیک | 4 لیتری | 140,000 |
Premium VS | 5W-40 | SN | سینتیک | 4 لیتری | 150,000 |
Premium Plus | 0W-40 | SN | سینتیک | 4 لیتری | 220,000 |
Premium Plus | 0W-30 | SN | سینتیک | 4 لیتری | 240,000 |
Premium LL | 5W-30 | SN | سینتیک | 5 لیتری | 240,000 |
قیمت انواع روغنهای هیوندای اکستیر (Hyundai XTeer) | |||||
Diesel | 10W30 | CI4/SL | سینتیک | 1 لیتری | 28,000 |
4T | 10W-40 | SL | سینتیک | 1 لیتری | 28,000 |
Gasoline | 20W-50 | SN | سینتیک | 4 لیتری | 30,000 |
Gasoline | 10W-30 | SN/GF-5 | سینتیک | 1 لیتری | 40,000 |
Gasoline | 10W-40 | SN/GF-5 | سینتیک | 1 لیتری | 32,000 |
Gasoline Ultra Protection | 5W-30 | SN/GF-5 | سینتیک | 1 لیتری | 43,000 |
Gasoline | 20W-50 | SN | سینتیک | 1 لیتری | 112,000 |
4T | 10W-40 | SL | سینتیک | 4 لیتری | 105,000 |
Gasoline | 10W-30 | SN/GF-5 | سینتیک | 4 لیتری | 128,000 |
Gasoline | 10W-40 | SN/GF-5 | سینتیک | 4 لیتری | 130,000 |
Heavy Duty | 15W-40 | CI4/SL | سینتیک | 6 لیتری | 120,000 |
Ultra Protection | 5W-30 | SN/GF-5 | سینتیک | 4 لیتری | 185,000 |
Diesel | 10W-30 | CI4/SL | سینتیک | 6 لیتری | 185,000 |
Gasoline | 10W-30 | SN/GF-5 | سینتیک | 6 لیتری | 185,000 |
Ultra Protection | 5W-30 | SN/GF-5 | سینتیک | 6 لیتری | 260,000 |