برنامهریزی اشکودا برای ورود به بازار ایران
آقای برنهارد مایر، مدیرعامل اشکودا، در نمایشگاه پاریس بیشتر از همه سرگرم معرفی اولین شاسیبلند کمپانیاش بود که کودیاک نام دارد. آقای مایر در حاشیه رونمایی این خودرو در نمایشگاه پاریس خبرهای جالبی هم داشت. آنطور که اتوموتیو نیوز نوشته، اشکودا ممکن است بعد از 50 سال دوباره به بازار ایالات متحده برگردد، ولی تا قطعیشدن این موضوع هنوز زمان زیادی باقی مانده. اما این خبر جالب آقای مایر نبود! آقای مایر رسما به رسانهها اعلام کرد که در سال 2017 برای نخستینبار اشکودا به دو بازار جدید راه پیدا میکند: یکی کرهجنوبی و دیگری ایران؛ بله! ایران.
و حالا این خبر در حال پیوستن به واقعیت است و توماس سدران مدیر استراتژیک گروه فولکسواگن که از مدیران سابق کمپانی جنرال موتورز امریکا نیز بود بیان کرد: گروه فولکسواگن بهواسطهی برند زیرمجموعهی خود یعنی اشکودا بهزودی برای تولید خودروهای ارزانقیمت در کشور ایران و هند آماده میشود.
در سال ۹۴ بود که شرکتی به نام ایده برنا موتور خبر از عرضهی محصولات برند آلمانی اشکودا در بازار ایران را منتشر کرد و دیری نگذشت که وزارت صنعت، معدن و تجارت ادعای کسب نمایندگی اشکودا در ایران را کاملاً تکذیب کرد. کمی بعد، ایرانخودرو نیز با اشکودا وارد مذاکراتی شد تا خودروهای زیر ۵۰ تومان را با این کمپانی در ایران تولید کند که این مذاکرات نیز نتیجهای در بر نداشت.
مثل داچیا برای رنو؛ اشکودا هم برای فولکسواگن!
اشکودا بیش از 120 سال قدمت دارد و به همین دلیل باید آنرا یکی از قدیمیترین برندهای خودروساز جهان دانست. اشکودا در 1991 با فروش 30% سهامش به فولکسواگن عملا زیرمجموعه غول خودروسازی اروپا شد. سال 1995 نیز VW سهامش را در این شرکت به 70% رساند و نهایتا در 2000 میلادی تمام سهامش را گرفت. از آن زمان به بعد، تمام خودروهای اشکودا با پلتفرم فولکسواگن ساخته شدند. از این لحاظ رابطه اشکودا با فولکسواگن را میتوان به رابطه داچیا با رنو شباهت داد، ولی با یک تفاوت بسیار بزرگ: محصولات داچیا ارزانتر از رنو هستند، ولی محصولات اشکودا از فولکسواگن معمولا گرانترند! به عبارت دیگر، خودروهای اشکودا اندکی لوکستر، گرانتر و جادارتر از فولکسواگن هستند و عمدتا هم مشخصات فنی بهتری دارند.
اینکه چرا نام اشکودا را، در مقایسه با سایر برندهای اروپایی، بسیار کم شنیدهایم دو دلیل دارد؛ اول اینکه اصالت آن به جمهوری چک برمیگردد! دوم اینکه اشکودا مدتها تنها در بازار اروپای شرقی فروخته میشد و حتی امروزه سه کشور چین، هند و روسیه تنها بازارهای غیراروپایی این برند هستند که اشکودا تمرکز اصلیاش را روی آنها گذاشته است؛ بهخصوص بازار چین که از سال 2011 به بعد، با عبور از آلمان، بزرگترین بازار اشکودا در جهان شد.
اشکودا حالا به فکر جهانیشدن است؛ البته نه از همین حالا! سال 2010 بود که مدیرعامل سابق این کمپانی برنامه گسترش فروش محصولاتش موسوم به Growth Strategy را طرح کرد. نتیجه اول این برنامه رسیدن به فروش سالانه 1.5 میلیون دستگاه است که باید تا 2018 محقق شود و قاعدتا به همین دلیل است که حالا بهدنبال بازارهای تازهای مثل ایران و کرهجنوبی میگردد. اشکودا برای هرچه سریعتر رسیدن به هدف 2018 خود احتمالا لجبازی 50 سالهاش را هم کنار میگذارد و دوباره به بازار آمریکا میرود. در پایان سال 2015 اشکودا بیش از 1 میلیون دستگاه از محصولاتش را در 102 کشور جهان فروخت.
هفتتایی اشکودا برای ایران
طبق گفتههای آقای مایر، اشکودا ابتدا محصولاتش را به بازار ایران صادر میکند تا هم کشش بازار ایران را بسنجد و هم اینکه شریکی برای خودش پیدا کند؛ شاید یکی از موضوعات بحث در مذاکرات چندماه پیش فولکسواگن با خودروسازان ایرانی نیز عرضه اشکودا در ایران بوده است. اما اشکودا با اضافهشدن شاسیبلند جدیدش، که بهتازگی در پاریس رونمایی شد، حالا 7 محصول مختلف دارد که حداکثر حجم انجین آنها بیشتر از 2.0 لیتر نیست و از اینرو هیچکدام از محصولات آن مانعی برای ورود به بازار ایران ندارد.
در کانالهای اینستاگرام و تلگرام ما، خبرهایی هست که شما از آن بیخبرید!