رنو کولئوس 2017 ؛ پرچمدار فرانسوی با قیمت رقابتی در ایران
اولین مرتبه در نمایشگاه خودرو ژنو در سال 2000 بود که نام کولئوس شنیده شد؛ کانسپتی با طراحیای متفاوت از آنچه در دنیای شاسیبلندها رایج بود. اما با گذشت زمان فرم ساختارشکنانه آن عادیتر و سرانجام نسل اول کولئوس در سال 2008 به خط تولید وارد شد و بیش از 300 هزار دستگاه از آن در سراسر دنیا، از جمله ایران، به فروش رفت.
پس از گذشت مدتی نسبتا طولانی نسل دوم کولئوس در نمایشگاه خودرو پکن 2016 رونمایی شد. اما چرا رونمایی در چین؟ چون مهمترین بازار رنو به شمار میرود؛ آنها از سال 2009 بیش از 135 هزار دستگاه کولئوس در بازار چین به فروش رساندهاند. 6 ماه بعد از پکن، کولئوس جدید در نمایشگاه خودرو پاریس، اولین رونماییاش را در اروپا تجربه کرد.
ظاهری جدید ولی با همان پیشرانه سابق!
با این حال با معرفی نسل دوم، رنو بازار هدف خود را وسعت بخشیده است. کولئوس 2017 در ظاهر خوشبختانه چیزی از نسل قبلیاش به ارث نبرده است، اما در باطن چرا. جدول زیر تفاوت فنی دو نسل کولئوس را به خوبی نشان میدهد.
کولئوس (از 2016 به بعد) | نسل دوم کولئوس (از 2008 تا 2016) | |
CVT | گیربکس | CVT |
چهار چرخ محرک (4WD) | محورمحرک | چهار چرخ محرک (4WD) |
4 خطی/16 | تعداد و آرایش سیلندر/ سوپاپ | 4 خطی/16 |
2488 | حجم موتور (سیسی) | 2488 |
170/6000 | قدرت (دوردردقیقه/اسببخار) | 170/6000 |
226/4400 | گشتاور (دوردردقیقه/نیوتنمتر) | 226/4400 |
200 | حداکثر سرعت (کلیومتربرساعت) | 186 |
9.8 | شتاب 0 تا 100 (ثانیه) | 9.3 |
1678/2063/4672 | طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 1695/2120/4520 |
2705 | فاصله محوری (میلیمتر) | 2690 |
1608 | وزن خالص (کیلوگرم) | 1655 |
225/60R 18 | رینگ و لاستیک استاندارد | 225/60 ZR17 |
10.7 | مصرف شهری (لیتردر 100 کیلومتر) | 12 |
6.9 | مصرف جادهای (لیتردر 100 کیلومتر) | 8 |
8.3 | مصرف ترکیبی (لیتردر 100 کیلومتر) | 9.5 |
60 | حجم مخزن سوخت (لیتر) | 65 |
722 | پیمایش (کیلومتر) | 684 |
دو پرچمدار از یک برند
انتظار خریداران شاسیبلندها، راحتی، فضای جادار کابین و عملکردی چالاک است. کولئوس هم توانسته به خوبی این نیازها را برآورده کند. رنو در سال 2015 و 2016، با معرفی محصولات باکیفیتی همچون رنو اسکیپ و رنو تلیسمان نشان داد که سعی دارد وجهه خود را ارتقا ببخشد. کولئوس جدید ترکیبی از شاسیبلندی تنومند با ویژگیها و امکانات سدانی ردهبالا مانند تلیسمان است. استایل کولئوس شباهتهای بسیاری به تلیسمان دارد؛ سدانی که توانسته جوایز متعددی برای طراحی بینظیرش کسب کند.
کولئوس، به عنوان یکی از برترین محصولات رنو در عصر جدید، با لوگویی بزرگتر از قبل، درب موتور کشیده و استفاده از تزئینات کرومی در جایجای بدنه سعی میکند جایگاه خود را در میان رقبا ارتقا دهد. همچنین شاهد خطوط کشیده و برجسته در آن هستیم، در عقب هم نحوه نصب چراغها آنرا عریضتر جلوه میدهد. البته از مشخصههای کلاسیک خودروهای شاسیبلند هم بهرهمند است، مانند: رینگهای بزرگ، سقف با ساختار آلومینیومی، ساختار محافظگونه دربها. تصاویر زیر مربوط به رونمایی کولئوس در نمایشگاه خودرو تهران است.
بیشتر بخوانید:
عکس: مرتضی احمدیه
مهمترین اتفاقی که در کولئوس 2017 رخ داده، تغییر ابعاد و اندازه آن است. رنو با اضافهشدن شاسیبلند کجار به خانوادهاش، دو محصول در یک سگمنت داشت که اصلا منطقی نبود. به همین دلیل دست به تغیر ابعاد کولئوس زد و آن را از کلاس شاسیبلندهای جمعوجور (کامپکت) به کلاس شاسیبلندهای متوسط ارتقا داد؛ این یعنی کولئوس جدید حالا 3 ردیف صندلی دارد.
تیپ E3 کولئوس چه امکاناتی دارد؟
کولئوس 2017 نخستین شاسیبلند D-segment رنوست و به همین دلیل فرانسویها برای آن سنگ تمام گذاشتهاند. فضای کابین رنو کولئوس، ماهرانه مشخصههای یک شاسیبلند تنومند و کیفیت مورد انتظار از سدانی خانوادگی را مخلوط میکند. کنسول مرکزی بزرگ آن تاکیدی بر راحتی فوقالعادهای است که سرنشینان تجربه خواهند کرد.
در داخل کابین به کمک خطوطی که هماهنگی کامل با زبان طراحی خارجی دارند، فضایی راحت و زیبا خلق شده است. صندلیها هم با ابعاد و طراحی مناسبشان به خوبی سرنشین را مهار میکنند. برای افزایش راحتی از فومهایی با درجه تراکم متغیر در آنها استفاده شده است. در عقب هم فضای سخاوتمندانهای تدارک دیده شده است!
طبق اعلام نگین خودرو، کولئوس E3 در ایران مجهز به امکانات زیر است:
- مانیتور 8.7 اینچی لمسی
- پخش حرفهای BOSE با 13 اسپیکر
- سانروف پانوراما
- سیستم پارک اتومات
- بازشدن هوشمند درب صندوق
- تریم داخلی چرم / روکش چرم فرمان
- ترمز پارک
- هشداردهنده نقطه کور
- مهشکنهای چرخشی جلو / دیلایت / اتولایت
- کنترل پایداری
- کمکی حرکت در سربالایی
- سنسور باد تایر / سنسور باران / سنسور پارک جلو و عقب
- دوربین عقب
- قابلیت نصب صندلی کودک در عقب
- دو دیفرانسیل هوشمند
- محفظه خنککن جالیوانی
- شش ایربگ
- آینههای تاشو برقی با گرمکن
- تهویه دوگانه اتومات / دریچههای تهویه عقب
- خروجی 12 ولت در کنسول و صندوق عقب
- کروز کنترل / محدودکننده سرعت
- رینگ 18 اینچی آلومینیومی دو رنگ
- صندلیهای تاشو لمسی عقب
- صندلی 8 حالته برقی راننده
- صندلی 6 حالته برقی سرنشین جلو
از نظر عملکرد، کولئوس به لطف فاصله 213 میلیمتری از کف زمین و زاویه ورود و خروج 19 و 26 درجه، توانایی رفتن به هر نقطهای را دارد. البته استفاده از سیستم چهارچرخ محرک جدید 4x4i این ویژگی را به بالاترین سطح رسانده است. کولئوس به لطف این تکنولوژی به بهترین شکل تواناییهای حرکتی خود را به رخ رقیبان کشانده است.
چه قیمتی دارد؟
فروش کولئوس در پاییز 2016 در استرالیا، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز شد و در ادامه نیز روسیه، چین و نهایتا تمام بازار اروپا میزبان آن هستند. کولئوس در صورت ورود به بازار ایران اول از همه باید با دو رقیب قدر روبرو شود: هیوندای سانتافه، که پرفروشترین شاسیبلند وارداتی بازار است، و دیگری کیا سورنتو.
بیشتر بخوانید:
علاوه بر این دو کرهای، کولئوس دو حریف ژاپنی هم دارد: یکی میتسوبیشی اوتلندر 2017 و دیگری هم کسی نیست جز برادرخواندهاش، نیسان ایکس تریل. آخرین رقیب قیمتی کولئوس در ایران دیاس 6 آرین موتور است که بیش از 6 ماه از ورودش به بازار ایران نمیگذرد. حالا باتوجه به این پنج رقیب، اگر نگین خودرو دست به واردات این خودرو بزند احتمالا کولئوس 2017 را با قیمتی بین 200 تا 240 میلیون تومان تحویل مشتریان ایرانی میدهد.
کولئوس 2017 | دی اس 6 | اوتلندر 2017 | سورنتو 2017 | سانتافه 2017 | |
حجم پیشرانه | 2.4L | 1.6L-Turbo | 2.4L | 2.4L | 2.4L |
قدرت | 170hp | 165hp | 170hp | 188hp | 190hp |
گشتاور | 226nm | 240nm | 232nm | 241nm | 245nm |
شتاب | 9.8sec | 9.5sec | 10.5sec | 9.8sec | 10.9sec |
سرعت | 200km/h | 195km/h | 190km/h | 190km/h | 190km/h |
مصرف ترکیبی | 8.3L | 6.7L | 9.3L | 10.7L | 11.2L |
آخرین قیمت | - | آخرین قیمت | آخرین قیمت | آخرین قیمت |
بهروزرسانی - 15 آذر 95 : جمشید حسینی، مدیرعامل نگین خودرو، از رونمایی کولئوس 2017 در نمایشگاه خودروی تهران خبر داد که یعنی اواخر بهمنماه امسال کولئوس جدید را از نزدیک خواهیم دید. کولئوسهای سفارش ایران از مارس 2017 ، سه ماه دیگر، تولید میشوند که یعنی موعد تحویل آن حداقل از اواسط بهار 96 است. کولئوس ایران، دو نسخه کمآپشن و فول آپشن خواهد داشت و هردو مدل نیز دو دیفرانسیل هستند. همانند رنو تلیسمان، رنو کولئوس فروخته شده در بازار ایران نیز بیشتر از مدل فولآپشن است. مدیرعامل نگین خودرو درمورد قیمت کولئوس میگوید: « تمام تلاشم را میکنم تا در صورت ثبات قیمت ارز، بهای تمام شده خودرو را کمتر از 200 میلیون تومان اعلام کنم » از این جمله میتوان حدس زد که تیپ فولآپشن کولئوس بیشتر از اینها قیمت دارد!
بهروزرسانی - 26 بهمن 95: نسل جدید رنو کولئوس برای اولینبار در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد. در این رونمایی آقای لورنس ون دن اکر، طراح ارشد رنو، نیز حضور داشت؛ این طراح 52 ساله هلندی خالق مدلهایی چون رنو کپچر، نسل چهارم رنو کلیو (2012 به بعد) و مفهومی Trezor است. طبق اعلام نگین خودرو قیمت پایه برای نخستین سری تحویلی کولئوس 199.5 میلیون تومان است. نسخه فول کولئوس 2017 نیز همچون تلیسمان 2017 ، تیپ E3 نام دارد.
بیشتر بخوانید:
در کانالهای اینستاگرام و تلگرام ما، خبرهایی هست که شما از آن بیخبرید!