محصولات جدید پژو در ایران؛ چه زمانی؟ چه قیمتی؟
اواخر مردادماه امسال، ایران خودرو در نمایشگاه مشهد برای نخستینبار زمان و حدود قیمتی محصولات جدید پژو بعلاوه یک مدل از رنو را اعلام کرد. اما چیزی که ایران خودروییها اعلام کردند با آنچه در عمل شاهدش هستیم، تفاوت زیادی دارد! در ادامه این متن به همین موضوع میپردازیم.
رنو کلیو؛ رقیب i20 کرمان موتور
بعد از رنو کپچر، رنو کلیو را باید دومین محصول ایران خودرو از خانواده رنو دانست که به صورت CBU وارد بازار کشورمان میشود. رنو کلیو به دلیل وارداتی بودنش قیمت گرانتری از پژو 208 دارد و با اینکه در یک کلاس هستند ولی در ایران رقیبی برای یکدیگر نخواهند بود! نکته جالبی که در مورد کلیو وجود دارد این است که پیشرانه توربو آن با پیشرانه رنو کپچری که در ایران عرضه میشود مشترک است و به همین دلیل شاید ایران خودرو نسخه توربوشارژ کلیو را وارد بازار کند.
شروع تولید جهانی | از سال 1990 |
شروع عرضه در ایران | نیمه اول 96 |
کدام مدل در ایران عرضه میشود؟ | نسل چهارم - فیس لیفت 2016 - مدل 2017 |
قیمت تقریبی اروپا | 14 تا 22 هزار یورو |
قیمت احتمالی در ایران | 75 تا 85 میلیون تومان |
پیشرانه احتمالی | 4 سیلندر 1.2 لیتری 90 اسبی 4 سیلندر 1.2 لیتری توربو 120 اسبی |
پژو 208 : کوچکترین پژو
کوچکترین عضو خانواده پژو در ایران، هاچبک 208 است. 208 ابتدا قرار بود جایگزین 206 در ایران باشد ولی متاسفانه نیست. 206 از اوایل سال 2001 میلادی وارد خط تولید ایران خودرو شده بود، آنقدر محصول خوش فروشی است که بعید است 208 بزودی بتواند جایگزین آن در بازار شود ولی در صورت تولید این فرانسوی در ایران و شاید در یک بازه 5 ساله ممکن است این اتفاق بیفتد.
ایران خودرو همچنین در نمایشگاه مشهد امسال گفته بود که 208 را فقط با گیربکس دستی در ایران عرضه میکند ولی بعدها اتفاقات دیگری افتاد؛ در اواسط مهرماه 95 و در حاشیه کنفرانس مشترک مدیرعامل پژو سیتروئن با مدیرعامل ایران خودرو، نسخهای که از 208 رونمایی شده بود، گیربکس 4 سرعته اتومات داشت!
شروع تولید جهانی | از سال 2011 |
شروع عرضه در ایران | نیمه دوم 96 |
کدام 208 در ایران عرضه میشود؟ | فیس لیفت 2016 - مدل 2016 |
قیمت تقریبی اروپا | 13 تا 21 هزار یورو |
قیمت احتمالی در ایران | 60 تا 70 میلیون تومان |
پیشرانه احتمالی | 3 سیلندر 1.2 لیتری 82 اسبی 4 سیلندر 1.4 لیتری 118 اسبی |
پژو 2008 ؛ اولین موج ایکاپ در بازار
این شاسیبلند جمع و جور، که رقیبی برای رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی است، نخستین محصول ایکاپ است. 2008 از ابتدای اسفندماه 95 وارد خط تولید میشود ولی عرضه انبوه آن به بازار برای سال 96 است. با اینکه مشتریان زیادی آماده خریدن 2008 هستند ولی بلاتکلیفی ایران خودروییها و تصمیم دیرهنگامشان درمورد سرنوشت 2008 در ایران، باعث شده تا حرف و حدیثهای زیادی پیرامون 2008 باشد.
برای پژو 2008 تیراژ سالیانه 7000 دستگاهی درنظر گرفتهاند که احتمالا بخشی از آن برای بازارهای صادراتی خواهد بود. پژو 2008 با اینکه به لحاظ قیمتی، رقیبان چینی زیادی دارد ولی مهمترین رقیبش هنوز در بازار ایران حضور ندارد ولی تولیدش در ایران قطعی است؛ نسل دوم رنو داستر، که در سال جاری میلادی به عنوان مدل 2018 معرفی خواهد شد، تنها خودرویی است که میتواند دردسرهای زیادی برای 2008 ایجاد کند! طبق قراردادی که رنوییها با ایدرو بستهاند، تولید نسل جدید رنو داستر در ایران قطعی است ولی احتمالا زودتر از سال 2018 وارد کشورمان نمیشود.
شروع تولید جهانی | از سال 2013 |
شروع عرضه در ایران | بهار 96 |
کدام مدل در ایران عرضه میشود؟ | فیس لیفت 2016 - مدل 2017 |
قیمت تقریبی اروپا | 16 تا 19 هزار یورو |
قیمت احتمالی در ایران | 75 تا 95 میلیون تومان |
پیشرانه احتمالی | 3 سیلندر 1.2 لیتری 82 اسبی 4 سیلندر 1.6 لیتری 115 اسبی |
پژو 301 ؛ جایگزین 405 است؟ نه!
301 بعد از پژو 2008، قرار بود دومین محصول مونتاژی ایکاپ در ایران باشد و حتی آبیپوشان جاده مخصوص تیراژ سالیانه 40 هزار دستگاهی برای آن درنظر گرفته بودند که بالاترین میزان درمیان همه محصولات پژو در ایران است ولی ظاهرا ایران خودرو فکرهای دیگری برای این سدان فرانسوی در سر دارد. اواخر بهمن ماه امسال، نام 301 در لیست خودروهای مجاز وارداتی رفت تا عملا تکلیف همه چیز مشخص شود! ایران خودرو ابتدا 301 را وارد بازار میکند و اگر با استقبال مشتریان روبرو شد، تولید این خودرو را از اواخر 96 در دستور کارش قرار میدهد.
پژو 301 اگر به صورت وارداتی به ایران بیاید در رده قیمتی خودروهایی همچون هیوندای اکسنت، کیا ریو صندوقدار و تویوتا یاریس صندوقدار خواهد بود اما اگر در ایران تولید شود با صرف نظر از سدانهای چینی، به غیر از ام جی 360 رقیب مهم دیگری در ایران ندارد. در صورت تولید 301 در ایران خودرو، به احتمال زیاد سایپا نیز تولید سیتروئن سیالیزه (که دوسالی میشود از آمدنش حرف میزند!) را شروع میکند چراکه هردو این فرانسویها از پلتفرم مشترکی بهره میبرند.
پژو 301 قرار بود در سه تیپ به دست مشتریان ایرانی برسد که تیپ1 آن گیربکس دستی و تیپ2 و تیپ3 آن گیربکس تیپ ترونیک داشتند. امکانات دقیق 301 هنوز مشخص نیست ولی ظاهرا تیپ2 آن ویژگیهایی مانند کروز کنترل، کنترل پایداری، تهویه اتومات و دو ایربگ دارد درحالیکه تیپ3 آن به مانیتور کنسول، دوربین عقب و سنسور پارک مجهز است.
شروع تولید جهانی | از سال 2012 |
شروع عرضه در ایران | واردات: بهار 96 تولید: نیمه دوم 96 |
کدام مدل در ایران عرضه میشود؟ | واردات: مدل 2016 تولید: فیس لیفت 2016 - مدل 2017 |
قیمت تقریبی اروپا | 13 تا 21 هزار یورو |
قیمت احتمالی در ایران | واردات: 90 تا 110 میلیون تومان تولید: 50 تا 65 میلیون تومان |
پیشرانه احتمالی | 3 سیلندر 1.2 لیتری 82 اسبی 4 سیلندر 1.6 لیتری 115 اسبی |
پژو 508 ؛ در آرزوی بازار تلیسمان
508 گرانترین فرانسوی ایران خودرو در تمام تاریخ است! شاید بازار رقابتی ولی پرسود سدانهای نیمه لوکسی مانند اپتیما تیاف و سوناتا LF ایران خودروییها را برای ورود به چنین بازاری وسوسه کرده است یا شاید هم موفقیت فرانسویهای جدید کشور یعنی رنو تلیسمان و دیاس 5LS باعث شده تا ایران خودرو ریسک عرضه پژو 508 را به جان بخرد ولی به هرحال 508 بزودی وارد کشورمان میشود.
شروع تولید جهانی | از سال 2011 |
شروع عرضه در ایران | بهار 96 |
کدام مدل در ایران عرضه میشود؟ | فیس لیفت 2014 - مدل 2015 |
قیمت تقریبی اروپا | 25 تا 31 هزار یورو |
قیمت احتمالی در ایران | 170 تا 190 میلیون تومان |
پیشرانه احتمالی | 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو 163 اسبی |