پیگرد قانونی اپل بهدلیل خطای 53
چندی پیش گزارشاتی از کاربران آیفون منتشر شد که از این قرار بود: دستگاههایی که تاچ آیدی یا دکمه Home آیفونشان را تعمیرکاران غیررسمی تعویض کردهاند، پس از بهروزرسانی به iOS 9 با خطای 53 روبرو میشوند؛ خطایی که بهمعنی از کار افتادن کامل گوشی و نابود شدن تمام اطلاعات داخل آن است. حال یک شرکت حقوقی قصد دارد بهعلت چنین اتفاقی از اپل شکایت کند. اپل در مورد این موضوع گفته است:
خطای 53 نتیجه بررسیهای امنیتی است که ما برای امنیت کاربرانمان طراحی کردهایم. iOSبررسی میکند که تاچ آیدی آیفون یا آیپد شما با سایر بخشهای دستگاهتان هماهنگ باشد. اگر سیستمعامل متوجه ناهماهنگی شود، خطای 53 رخ میدهد. این اقدام امنیتی برای حفاظت از دستگاه کاربران در مقابل سنسورهای تاچ آیدی تقلبی ضروری است.
اما شرکت حقوقی PCVA معتقد است این اقدام اپل موجب نقض قوانین حمایت از حقوق مصرفکننده در ایالات متحده است:
ما معتقدیم اپل عمدا با این کار قصد دارد کاربران را مجبور کند از سرویسهای تعمیر خودش استفاده کند؛ خدماتی که بسیار گرانتر از خدمات شرکتهای متفرقه عرضه میشود. اپل برای دور نگهداشتن کاربرانش از استفاده از راهحلهای جایگزین برای تعمیر دستگاهشان انگیزه خوبی دارد.
این شرکت در حال جمعآوری شکایات کاربرانی است که در این قضیه متضرر شدهاند. یکی از اصلیترین اتهامات به اپل این است که پیش از این هشدار نداده بود که کاربران در صورت تعمیر آیفونشان نزد تعمیرکاران غیررسمی با چنین مشکلی مواجه خواهند شد.
اپل گفته است کسانی که با خطای 53 مواجه شدهاند با پشتیبانی این شرکت تماس بگیرند. باید منتظر ماند و دید آیا اپل در این ماجرا مجرم شناخته میشود یا خیر.