اندروید گسستهتر از همیشه: لالیپاپ فقط در 21 درصد موبایلهای کاربران فعال است
گوگل بهکمک سیستم عامل اندروید موفق شد انحصار اپل را در ارائه اکوسیستمی قدرتمند برای اسمارتفونها بشکند و این دستگاهها را در اختیار گروههای جمعیتی بیشتری قرار دهد. اما رویکرد گوگل و شرکایش به این سیستم عامل باعث گسستگی و مشکلات بسیاری هم شده است. آمار اخیر درباره سهم نسخههای مختلف اندروید از موبایلها بهخوبی این امر را نشان میدهد. مشاهده پیشرفت و فراگیری بیشتر اندروید لالیپاپ بسیار خوشایند و خوب است، اما با گذشت زمان و ارائه تعداد نسخههای بیشتر از این سیستم عامل مشکلات هم بزرگتر میشوند و سردرگمیها را افزایش میدهند.
طبق آخرین گزارشها، حتی نسخههای قدیمیتری مانند Gingerbread نیز هنوز در تعدادی از دستگاههای اندرویدی مشغول کارند. البته هر سال میزان استفاده و فعال بودن این نسخهها کمتر میشود، ولی به نظر میرسد این روند کاهشی از جایی به بعد بسیار کند شده و درمقابل صفرشدن هم مقاومت میکند!
رسیدن نسخههای تازهتر هم به دست کاربران نهایی دشوار است. گوگل در کنفرانس از جدیدترین اندروید رونمایی میکند، ولی بعد از عرضه به تولیدکنندگان همهچیز به تاخیر میافتد! سازندگان اسمارتفونها زمانبندیهای مخصوص خود را برای معرفی تلفنها دارند و هر کدام رابط کاربری و بخشهای ویژه خودشان را به موبایلهای اندرویدی اضافه میکنند. معضلات این روند تا حدی افزایش یافته که سرانجام گوگل مجبور شده دخالت کند و با تولید گوشیهای نکسوس و خرید برندی مانند موتورولا سعی کند نحوه کار را به سایر تولیدکنندگان هم نشان دهد.
به همین دلیل است که روند فراگیری اندروید لالیپاپ بسیار کند پیش رفته و فقط در 3-4 ماه اخیر است که رشد قابل قبول این نسخه از اندروید را در آمارهای ماهانه شاهدیم؛ رشدی که در ماه گذشته دو درصد افزایش یافته و باعث شده سهم لالیپاپ از اکوسیستم اندروید به 21 درصد برسد. این رقم هنوز هم کمتر از نسخههای Jelly Bean و Kitkat است و به نظر میرسد افت فروش پرچمداران بزرگ اندرویدی هم در چنین آماری بیتاثیر نبوده. اکثر این دستگاهها به نسخه آخر اندروید مجهز بودهاند و آمار فروش ناامیدکننده آنها تاثیر بزرگی بر نحوه شکلگیری سهم نسخههای سیستم عامل اندروید داشته است.
نکته جالب اینجاست که سال پیش در همین موقع اندروید کیتکت سهمی 24.5 درصدی از بازار داشت و نسخه جلیبین هم در سپتامپر 2013 موفق شد سهمی 45 درصدی کسب کند. علاوه بر کندی و دشواری لالیپاپ در گرفتن سهم بیشتر از بازار، این وضعیت ممکن است بازتابی از شرایط فعلی اکوسیستم اندروید هم باشد. هر نسخه بیشتر بهمعنای زمان طولانیتر برای تهیه و رسیدن به دست مشتری است. و این خودش بهمعنای وقت طولانیتر در جهت رشد نسخههای جدید و گرفتن سهم مناسب از بازار است. توسعهدهندگان هم در شرایط فعلی دچار مشکلات بسیارند و گوگل نگرانیهایی نیز از این بابت اعلام کرده است.
به نظر نمیرسد، حداقل در آینده نزدیک، شاهد تغییر بزرگی باشیم. گوگل در چند هفته آتی از اندروید مارشمالو پردهبرداری میکند و این روند دوباره از اول آغاز میشود. چند هفته یا شاید چند ماه برای بهروزرسانی تلفنهای قدیمی و البته عرضه تلفنهای جدید با اندروید مارشمالو باید منتظر بمانیم و احتمالا بعد از یک سال ببینیم که سهم بازار این نسخه حتی از کیتکت و جلیبین نیز بسیار کمتر است.
مشخص نیست که سازندگان سختافزاری و گوگل برای اصلاح این رویکرد آیا تدبیری میاندیشند یا با همین شیوه ادامه میدهند. ولی در صورت ادامه دادن همین روش باز هم شاهد گسستگی بیشتر در استفاده کاربران از نسخههای مختلف اندروید و بروز مشکلات امنیتی متعدد خواهیم بود.
منبع: androidheadlines