فروش جهانی تبلتها با سیر نزولی مواجه است
این روزها فروش تبلتها در حال کم شدن است و البته دلایل قابل توجهی نیز برایش وجود دارد. تحقیق جدیدی که موسسه Forrester Research انجام داده برخی از این دلایل را آشکار میکند. تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند به ساخت فبلتهای بیشتر روی آوردهاند و این موضع بر فروش تبلتها تاثیر منفی گذاشته است. موسسه Forrester میگوید بر اساس تحقیقاتی که انجام داده 41 درصد کارمندان از اسمارتفونی استفاده میکنند که نمایشگر بزگتر از 5 اینچ دارد و 11 درصد آنها نیز به Forrester گفتهاند انتخاب اولشان برای خرید، فبلت است.
اطلاعات آماری قابل توجهی نیز وجود دارد که ثابت میکند افزایش فبلتها نقشی عمده در کاهش فروش تبلتها داشته است. میتوان گفت از سال گذشته، حدودا زمانی که سامسونگ گلکسی نوت 4 خود را روانه بازار کرد، سهم تبلتها در بازار 5 درصد کاهش پیدا کرده است. سهماهه چهارم سال گذشته فروش آیپد 18 درصد سال به سال کاهش یافته است. با عرضه آیفون 6 پلاس 5.5 اینچی، این دیوایس اپل جایگزین خوبی برای آیپد این شرکت به شمار رفت و تقریبا جای آن را گرفت. یکی از کارشناسان نیز پیشبینی کرده است که فروش آیپد امسال 30 درصد کاهش مییابد و دیگر کارشناسان نیز گفتهاند فروش تبلت تولیدکنندههای دیگر نیز امسال با کاهش قابل ملاحظه مواجه میشود.
تنها خبر خوب برای تولیدکنندههای تبلت این است که این دیوایسها گزینهای حتمی و بسیار مهم برای شرکتهای تجاری شدهاند. بیش از نیمی از کارمندانی که Forrester از آنها در این مورد سوال کرده گفتهاند حداقل یک بار در هفته از تبلت برای کارشان استفاده میکنند. آنها همچنین گفتهاند اگر شرکت برایشان تبلت تهیه نکند، از تبلت خودشان در محیط کار استفاده میکنند. طبق آمار، 29 درصد شرکتها برای کارمندانشان تبلت تهیه میکنند.
برخلاف اسمارتفونها، که ارتقای ویژگیهای آنها در نسلهای جدید کاربر را ملزم میکند هر دو سال یک بار نسل جدید آنها را بخرد، در تبلتها سرعت ارتقا و افزایش ویژگی کمتر است. همین امر باعث میشود تبلت کاربر تا مدتی طولانی از عملکرد خوبی برخوردار باشد و درنتیجه کاربر نیازی به خرید تبلت جدید پیدا نکند.