نبرد تاجوتخت - بخش پنجم - وقتی اندروید رقبای iOS را از بازی خارج میکند
وقتی سیستم عامل گوگل، یعنی اندروید، رقبای iOS را شکست داد.
همانطور که میدانید، آیفون در همان بدو ورودش توانست تمام پلتفرمهای موجود را از صحنه رقابت کنار بزند. فعالان تکنولوژی، که در مبارزه با اپل خودشان را دست خالی میدیدند، به اولین سلاحی که وجود داشت، یعنی اندروید، روی آوردند؛ فعالانی که نتوانستند با تقویت هیچیک از سیستم عاملهای Symbian، ویندوز موبایل، جاوا و لینوکس، اپل و iOS را شکست دهند. در آن زمان برخی شرکتها بهسادگی شکست خودشان را نپذیرفتند و با بهروزرسانی سیستم عاملهای خود محصولاتی نظیر نسخه متنباز Symbian و ویندوزفون عرضه کردند که فقط شکست آنها را دردناکتر کرد.
اندروید دستاوردهای بسیاری داشت. این سیستم عامل تمام پلتفرمهایی را که خارج از قلمرو iOS قرار داشتند سرکوب کرد. با این حرکت گوگل، تمام دشمنان اپل متحد شدند و با سلاحی بهنام اندروید به جنگ iOS رفتند؛ داستانی مشابه بلایی که مایکروسافت با ویندوز بر سر مکینتاش آورد. بین سالهای 1995 تا 2010 تغییرات بسیاری به وجود آمد و قاعده بازی بارها تغییر کرد.
اما چرا در سال 2010 اتفاقی مشابه سال 1995 رخ نداد؟
اگر به سال 1995 میلادی بازگردیم، میبینیم که شرکت اپل سعی میکرد دنبالهرو رایانههای ویندوز شود. ساده کردن رابط کاربری و عرضه رایانههای Mac با برچسب قیمتی ارزانتر از ویندوز ما را یاد سختافزارهای تحت لیسانس شرکت مایکروسافت میاندازد. حتی اپل تلاش کرد نرمافزارهای سیستم عاملش را دقیقا مشابه روشی به دست کاربران Mac برساند که مایکروسافت ویندوز را عرضه کرد. این رویکرد اپل باعث شد مکینتاش و رایانههای Mac، که اوایل پیشرفت چشمگیری داشتند، بهشدت سیر نزولی طی کنند و سرانجام مغلوب مایکروسافت شوند.
اما در سال 2010 اپل با هیچیک از مشکلات فوقالذکر روبرو نشد، زیرا مدیر آگاه آن، یعنی استیو جابز، رویکرد شرکت را 180 درجه تغیر داد و، بهجای استفاده از استراتژی اجرایی تعریفشده، سراغ دانش متخصصان خود رفت. او بهجای اینکه وقتش را صرف تحلیل تجربیات بهدستآمده از شکست نسل اول Mac کند یا بهمنظور پایین آمدن قیمت نهایی محصول ویژگیهای پرهزینه را حذف کند، به پیادهسازی طراحیهای برتر در محصولات روی آورد و از آخرین تکنولوژیها و فناوریهای روز استفاده کرد. نتیجه این رویکرد محصولاتی است با تکنولوژیهای جدید که البته قیمت پایینی ندارند.
در آن دوران اپل حرکتش را به سوی طراحی اختصاصی سیستم عامل آغاز کرد و بهجای اینکه تامین قطعات و ساخت رایانههای Mac تحت لیسانس خود را به شرکتها و رقبای دیگر واگذار کند، آنان را مستقیما در اختیار مشتریان مصرفکننده خود قرار داد.
علاوه بر این، اپل از تمام تواناییاش استفاده کرد تا بتواند ظرفیت تولید را به میزان چشمگیری افزایش دهد، که این موضوع به فروش محصولاتی با کیفیت بالاتر به همراه قیمتی پایینتر کمک شایانی میکند. زمانی که اپل اولین نسل آیپد را در سال 2010 معرفی کرد، حتی شرکتهای بزرگتری که در زمینه طراحی و ساخت تبلتها بسیار باتجربه بودند، نتوانستند محصولی برای رقابت با آیپد عرضه کنند.
شرکتهایی نظیر سامسونگ، موتورولا، اچپی و دیگر شرکای اندروید بلافاصله به تولید تبلت روی آوردند. نتیجه کار محصولاتی بود با ضخامت بیشتر، عملکرد ضعیفتر، صفحه نمایش کوچکتر و کیفیت ساخت پایینتر که تنها قیمتی مشابه آیپد داشتند. رویکرد گوگل در ساخت محصولات ارزانقیمت باعث خلق گجتهایی ضعیفتر با پلتفرم اندروید شد که بهعنوان محصولی درجه 3 در کشورهای در حال توسعه مورد استقبال قرار گرفتند.
وقتی تلاش گوگل و سیستم عامل آن، اندروید، با هدف رسیدن به قیمت ارزانتر با شکست مواجه میشود.
تبلیغات گسترده رسانههای تکنولوژی پیرامون مزیتهای محصولات ارزانقیمت باعث شد بسیاری از کاربران iOS به اندروید روی بیاورند. دقیقا مشابه روندی را که قبلتر در موج خرید رایانههای Mac و آیپادها بهجای PC های ارزانقیمت و MP3 پلیرهای ابتدایی پیش آمد میتوان بین مشتریان تلفنهای همراه و تبلتها نیز مشاهده کرد.
در این بین چندین موسسه تحقیق و توسعه در حوزه تکنولوژی، نظیر Strategy Analytic، بهشدت مشغول انتشار خبرهای دروغی مبنی بر کاهش کاربران محصولات اپل پرداختند، اما درآمد شرکت اپل در بازه سهماهه حقیقتی دیگر نشان میداد. اپل در این مدت، علاوه بر رشد پرسرعت و چشمگیر، توانست اختلاف خودش را با رقبا زیادتر کند و سرمایهای بیشتر از تمام آنها بهدست بیاورد. اپل در ساخت محصولات عملکرد هدفمندی داشت و در نوع کاربری و برچسب قیمت آنها حساسیت خاصی به خرج داد تا بازار هدفش مشتریان بیشتری دربرگیرد. این دقیقا همان استراتژیای است که در اکثر سازندگان خودرو، پوشاک، اغذیه و دیگر صنعتهای وابسته به مشتریان میبینیم. در این استراتژی، بهجای ساخت محصولاتی ارزانقیمت، تمرکز سازنده به محصولاتی باکیفیت و درعینحال با قیمتی معقول معطوف میشود.
همانطور که قبل از ظهور اپل و محصولات آن مشخص بود، هدف اصلی گوگل و دیگر شرکای آن ساخت محصولات ارزانقیمت بود؛ محصولاتی نظیر سری تلفنهای همراه نکسوس که قیمت تمامشدهاش به میزان چشمگیری پایین است. در این حال شرکتهایی نظیر سامسونگ از موفقیت اچپی الگو برداری کردند و به استراتژی ساخت محصولات باکیفیت با درآمد پایین روی آوردند. شرکت اچپی اگرچه توانست رایانههای خارقالعادهای بسازد، درآمدش همواره از اپل کمتر بود.
اندروید را میتوان با صفت ارزانقیمت توصیف کرد، درحالیکه اپل سرمایه بهدستآمده از فروش محصولاتش را صرف تحقیق و توسعه تکنولوژیهای جدید میکند. شش ماه پس از اینکه آیپد معرفی شد، اپل با معرفی آیفون 4 شوک بزرگی به بازار تلفنهای همراه اندروید وارد کرد؛ گوشی قدرتمندی که در ساختش از پردازشگری مشابه آیپد، یعنی A4، استفاده شد. صفحه نمایش باکیفیتتر تنها نقطهقوت آیفون 4 نیست، بلکه از نظر قابلیتها نیز امکانات بیشتری در اختیار برنامهنویسان iOS قرار میدهد.
آیفون 4 آغاز پیشرفتهای امروزی تلفنهای همراه شرکت اپل در زمینههای متعدد علیالخصوص دوربین بود. استراتژی مهندسان اپل در تمرکز بر ویژگیهای اصلی محصولاتش تا امروز و در نسل آخر آیفون، یعنی آیفون 6، نیز دیده میشود. (البته منظورمان کیفیت بالای عکسبرداری است، نه بزرگتر بودن صفحه نمایش.)
در ادامه و در قسمتهای بعدی بررسی خواهیم کرد که:
- چرا گوگل در نوآوریهای سختافزاری موفق نبوده است؟
- نقصهای اندروید در حریم شخصی کاربران چه نقشی در احتمال شکست گوگل دارد؟
- تفاوتهای دیدگاه اپل و گوگل چه تاثیری در محتوای کنفرانسهای WWDC و Google I/O گذاشته است؟
منبع: appleinsider
پرونده جیاسام: نبرد تاجوتخت
قسمت اول: رسیدن به پایان اولین دهه از عمر iOS
قسمت دوم: چه کسی پیش از همه به مبارزه با اپل برخاست؟
قسمت سوم: چرا همه فکر میکردند اندروید پیروز نهایی ماجراست؟
قسمت چهارم: چه تفاوت عمدهای در دید اپل و گوگل به تلفنهای هوشمند وجود دارد؟
قسمت پنجم: وقتی اندروید رقبای iOS را از بازی خارج میکند
قسمت ششم: چرا گوگل در نوآوریهای سختافزاری موفق نبوده است؟
قسمت هفتم: شکست گوگل در حفظ حریم شخصی کاربران اندروید
قسمت پایانی - تفاوتهای دیدگاه اپل و گوگل چه تاثیری در محتوای کنفرانسهای WWDC و I/O گذاشته است؟
برچسبها: