خانهبررسی‌ها
مقایسه تخصصی موتورولا موتو G54 5G و سامسونگ گلکسی A14 4G

مقایسه تخصصی موتورولا موتو G54 5G و سامسونگ گلکسی A14 4G

موتورولا موتو G54 5G و سامسونگ گلکسی A14 4G، دو گوشی میان‌رده بسیار پرطرفدار هستند که به نسبت قیمت در نظر گرفته شده، از مشخصات فنی مناسب و قابل قبولی بهره برده‌اند. هر دو گوشی در این بازه قیمتی می‌توانند انتخاب خوبی برای خرید باشند، اما اینکه کدامیک عملکرد بهتری دارد، موضوعی است که در این مقاله بصورت دقیق و تخصصی به آن خواهیم پرداخت. درست است که سامسونگ تا به امروز با توجه به تنوع بسیار بالایی که در زمینه گوشی‌های هوشمند میان‌رده داشته، توانسته است عملکرد بسیار خوبی را به‌نمایش بگذارد و از طرفی طرفداران بسیار زیادی دارد، اما موتورولا با معرفی محصولاتی که داشته، نشان داده است که می‌تواند رقیب بسیار جدی برای برند کره‌ای باشد. در ادامه خواهیم دید که در تک تک بخش‌ها، کدامیک از این دو میان‌رده عملکرد بهتری خواهند داشت. 

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۳/۱/۱۵
product-image

موتورولا موتو G54 5G

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

زبان طراحی جذاب موتورولا موتو G54 5G 

شاید پیش خودتان بگویید که با دو گوشی میان‌رده نه‌چندان گران‌قیمت رو‌به‌رو هستید که شاید چندان طراحی جالبی نداشته باشد اما در مورد این دو گوشی  و به‌خصوص موتورولا موتو G54 5G، این حدس درست نیست. در همان نمای رو‌به‌رویی موتورولا طراحی جذاب‌تری به نسبت سامسونگ دارد. 

طراحی اینفینیتی O موتو G54 حاشیه کمتری به نسبت طراحی واتردراپ گلکسی A14 اشغال کرده و همین امر سبب شده تا موتورولا صفحه‌نمایش گسترده‌تری داشت باشد. 

اما جایی که موتورولا خودنمایی می‌کند، طراحی قسمت پشتی است. جایی که متریال چرم بسیار با‌کیفیت، حس و حال استفاده بسیار خوبی در حین استفاده به شما می‌دهد. این در حالی است که متریال پلاستیکی برای قسمت پشتی سامسونگ گلکسی A14 4G در نظر گرفته شده. هر دو گوشی در قسمت پشتی زبان طراحی آشنای برند خودشان را دارند که می‌توان گفت طراحی مناسب و کاربر‌پسندی است. اما به دلیل متریال چرم مصنوعی، موتورولا به مراتب حس و حال بهتری در حین استفاده به نسبت سامسونگ به شما می‌دهد. 

DSC06265.jpg

اما دلایل برتری موتورولا در بخش طراحی هنوز تمام نشده، اکثر گوشی‌های موتورولا به وزن سبک معروف هستند و البته نقدی هم به این وزن سبک وارد است که در حین استفاده احساس افتادن تشدید می‌ شود، اما وزن 177 گرمی سبک موتو G54 5G نه‌تنها در استفاده طولانی مدت هیچ خستگی برای دست به‌‌همراه نخواهد داشت، بلکه به لطف متریال چرم قسمت پشتی و طراحی مناسب، به خوبی در حین استفاده در دست استیبل است. این در حالی است که وزن نه‌چندان سبک 201 گرمی سامسونگ گلکسی A14 4G بدون شک در استفاده طولانی مدت دستتان را خسته می‌کند. در مجموع موتورولا موتو G54 5G گوشی ظریف‌تر، زیبا‌تر و البته با‌کیفیت‌تری در بخش طراحی است و حس و حال استفاده یک گوشی با‌کیفیت و گران‌قیمت را به شما می‌دهد. 

DSC06260.jpg

موتو G54 5G با صفحه‌نمایشی بهتر از گلکسی A14 4G

همواره سامسونگ در زمینه صفحه‌نمایش حرف‌های بسیار برای گفتن داشت، اما گویا همانطور که در ابتدای این مقاله گفته بودیم، موتورولا تبدیل به رقیب جدی برای سامسونگ شده و که تایید این حرف، عملکرد بسیار خوب صفحه‌نمایش موتو G54 5G است. موتو G54 5G به صفحه‌نمایش 6.5 اینچ و رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل از نوع IPS و سامسونگ گلکسی A14 4G به صفحه‌نمایش 6.6 اینچ و رزولوشن 1080 در 2408 پیکسل از نوع PLS مجهز شده است. تا اینجا تفاوت چندان زیادی با یکدیگر ندارند و باید بگوییم که هر دو گوشی در جایگاه قیمتی که دارند، عملکرد بسیار خوب و کاملا قابل قبولی را در اختیارتان قرار می‌دهند. اما باید بدانید که صفحه‌نمایش موتورولا توانایی نمایش 405 پیکسل و صفحه‌نمایش سامسونگ، توانایی نمایش 400 پیکسل در هر اینچ را دارند. 

در این بخش هم هر دو گوشی عملکرد بسیار خوب و نزدیک بهم دارند. تفکیک رنگی بسیار خوب والبته نمایش رنگ بسیار دقیق، از جمله ویژگی‌‌های برتر صفحه‌نمایش این دو گوشی هوشمند است. اما تنها دلیل برتری نصفه‌ نیمه موتورولا در این بخش به نسبت سامسونگ، نرخ بروزرسانی 120 هرتز در برابر نرخ بروزرسانی 60 هرتز سامسونگ است. همین امر سبب شده تا صفحه‌نمایش موتورولا عملکرد روان‌تر و البته بدون لگ در حین استفاده داشته باشد. البته سامسونگ هم در استفاده معمولی روزمره عملکرد روانی دارد، اما برای مثال در اجرای بازی‌های سنگین و تماشای ویدیو، موتورولا عملکرد بهتری دارد. در مجموع باید بگوییم که عملکرد هر دو گوشی در صفحه‌نمایش نزدیک بهم بوده و تنها دلیل برتری نرخ بروزرسانی بهتر موتورولا است. 

رقابت حساس دوربین موتو G54 5G و گلکسی A14 4G 

رسیدیم به بخشی که بیشترین میزان تاثیر در تصمیم کاربران برای خرید گوشی را دارد و خواهیم دید که موتو G54 5G و گلکسی A14 4G هر کدام در شرایط مختلفی که بررسی کردیم، چه عملکردی را به‌نمایش خواهند گذاشت. ابتدا با مشخصات سنسور‌های دوربین شروع می‌کنیم. موتورولا موتو G54 5G در قسمت پشتی به یک سنسور دوربین اصلی 50 مگاپیکسل و سنسور 2 مگاپیکسل ماکرو و دوربین سلفی 16 مگاپیکسل، و سامسونگ گلکسی A14 4G هم در قسمت پشتی به یک سنسور دوربین اصلی 50 مگاپیکسل، سنسور 8 مگاپیکسل فوق‌عریض یا همان اولترا واید و سنسور 2 مگاپیکسل ماکرو و  دوربین سلفی 13 مگاپیکسل مجهز شده. به جز دوربین سلفی و البته دوبین اولترا واید سامسونگ، تفاوت چندانی بین سنسور‌های دوربین در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند وجود ندارد. 

با سنسور‌های دوربین اصلی 50 مگاپیکسل شروع می‌کنیم. به تصویر زیر دقت کنید، هر دو تصویر در شرایط آب و هوای ابری ثبت شده‌اند. همانطور که مشاهده می‌کنید، سامسونگ تلاش داشته تا خروجی تصاویر روشنی را ارائه کند و از این نظر موفق بوده. در بخش نمایش رنگ هم سعی داشته تا رنگ‌های نزدیک به واقعیت را نشان دهد و از این نظر هم تا میزان بسیار زیادی موفق بوده. اما موتورولا چندان توجهی به خروجی تصاویر روشن نداشته و تمرکز اصلی خود را برای نمایش رنگ‌های دقیق و البته جذاب گذاشته است. جایی که رنگ‌ و لعاب بهتر به نسبت سامسونگ، خروجی تصویر با جذابیت بصری بهتری را ارائه کرده است. در بخش نمایش جزئیات هم هر دو گوشی عملکرد چندان خوبی نداشتند اما باز هم موتورولا عملکرد بهتری داشت.

تصویر 1 موتورولا copy.jpg
موتورولا موتو G54 5G دوربین اصلی 
تصویر ۱ سامسونگ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A14 4G دوربین اصلی

اما زمانی برتری واضح موتورولا در بخس عکاسی روز مشخص می‌شود که نگاهی به تصاویر زیر داشته باشید. در زوم یک برابری همانطور که مشاهده می‌کنید موتورولا توانست به مراتب در زمینه تفکیک رنگ و جذابیت تصویر، عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. سامسونگ هم در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشت. اما اصلی‌ترین دلیل برتری موتورولا در این بخش به نسبت سامسونگ، نمایش جزئیات است. با نگاهی به شاخص تصویر (درخت)، سامسونگ در برخی از بخش‌های جزئیات بسیار زیادی را از دست داده اما موتورولا در نمایش جزئیات، عملکرد بسیار خوب و کاملا قابل قبولی داشته است. در بخش زوم دو برابری، هر دو گوشی عملکرد یکسانی داشتند و باید بگوییم که نباید حساب چندان زیادی در این بخش روی این دو گوشی باز کرد. هنوز هم موتورولا در زمینه تغییر رنگ خروجی به نسبت زوم یک برابری مشکل دارد و رنگ‌ها به مراتب سرد‌تر از خروجی  تصاویر زوم یک برابری هستند. 

تصویر 2 موتورولا copy.jpg
موتورولا موتو G54 5G زوم یک برابری
تصویر 3 موتورولا copy.jpg
موتورولا موتو G54 5G زوم دو برابری
تصویر 2 سامسونگ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A14 4G زوم یک برابری
تصویر 3 سامسونگ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A14 4G زوم دو برابری 

در بخش عکاسی استاندارد و پرتره هم  این دو گوشی را مورد بررسی قرار دادیم. در حالت استاندارد باز هم موتورولا در دقت رنگ و جذابیت تصویر عملکرد بهتری داشت و سامسونگ سعی داشت تا تصاویر را نزدیک به واقعیت نشان دهد. رنگ و لعاب جذاب‌تر خروجی تصاویر موتو G54 5G برخلاف بسیاری از گوشی‌های میان‌رده، سبب نشده تا جزئیات، کنتراست و وایت بالانس تصویر چندان تحت تاثیر قرار بگیرد و عملکرد خوبی نداشته باشد. در حالت پرتره هم هر دو گوشی عملکرد قابل قبولی داشتند و در بوکه کردن پس‌زمینه و البته جداسازی شاخص تصویر از پس‌زمینه بوکه شده، عملکرد خوبی داشتند. اما اگر کمی روی تصاویر خروجی دقت کنیم، مشاهده می‌کنیم که باز هم موتورولا در زمینه نمایش جزئیات، عملکرد بهتری به نسبت سامسونگ داشته است. 

تصویر 4 موتورولا copy.jpg
موتورولا موتو G54 5G حالت استاندارد
تصویر 5 موتورولا copy.jpg
موتورولا موتو G54 5G حالت پرتره
تصویر 4 سامسونگ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A14 4G حالت استاندارد
تصویر 5 سامسونگ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A14 4G حالت پرتره

گلکسی A14 4G در عکاس شب حرفی برای گفتن نداشت

می‌رسیم به عکاسی در نور شب که اصلی‌ترین چالش برای سسنور‌های دوربین گوشی‌های هوشمند است و متاسفانه سامسونگ گلکسی A14 4G در این بخش، عملکرد چندان خوبی نداشته است. نگاهی به تصاویر خروجی داشته باشید، می‌بینید که سامسونگ توانسته خروجی تصویر با روشنایی مناسب و قابل قبولی را ارائه کند، اما در بخش حذف نویز و البته نمایش جزئیات، عملکرد بسیار ضعیفی داشته است. در نقطه مقابل اما موتورولا سوای اینکه تصاویر خروجی با روشنایی مناسبی را ارائه کرد، در حذف نویز و کنترل پراکندگی نور و البته نمایش جزئیات، عملکرد بسیار بهتری به نسبت سامسونگ داشته باشد. در کل برای عکاسی نور شب نباید توقع زیادی از سامسونگ گلکسی A14 4G داشته باشد، موتورولا موتو G54 5G هم عملکردی فراتر از یک گوشی میان‌رده به نسبت ارزان قیمت داشته است. 

تصویر 6 سامسونگ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A14 4G عکاسی شب
تصویر 6 موتورولا copy.jpg
موتورولا موتو G54 5G عکاسی شب

در بخش دوربین سلفی روی کاغذ موتورولا به سنسور قدرتمند‌تری مجهز شده اما تست‌ها نتیجه دیگری را بازگو کردند. با توجه به تصاویر خروجی ثبت شده همانطور که مشاهده می‌کنید، سامسونگ در زمینه نمایش جزئیات به نسبت موتورولا عملکرد بهتری داشته است. در حالت پرتره هم هر دو گوشی عملکرد نزدیک بهم داشتند و در زمینه بوکه کردن پس‌زمینه و تفکیک شاخص تصویر به نسبت پس‌زمینه بوکه شده، عملکرد خوبی داشتند. در بخش فیلمبرداری باید بگوییم، درست است که سنسور دوربین اصلی موتو G54 5G به لرزشگیر اپتیکال یا همان OIS مجهز شده و می‌تواند لرزش‌های ناخواسته هنگام ضبط ویدیو را تا میزان بسیار زیادی کاهش دهد، اما هنوز هم نویز‌ها در خروجی ویدیو به چشم می‌آیند و همین امر سبب شده تا برای فیلمبرداری تخصصی و تولید محتوای تخصصی، گزینه مناسبی نداشته باشد. سامسونگ هم در این بخش به نسبت نویز‌های کمتری در خروجی فیلمبرداری داشت اما باز هم تنها برای استفاده روزمره و معمولی در بخش فیلمبرداری مناسب است. 

تصویر 8 سامسونگ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A14 4G دوربین سلفی
تصویر 9 سامسونگ copy.jpg
سامسونگ گلکسی A14 4G دوربین سلفی پرتره
تصویر 8 موتورولا copy.jpg
موتورولا موتو G54 5G دوربین سلفی 
تصویر 9 موتورولا copy.jpg
موتورولا موتو G54 5G دوربین سلفی پرتره

عملکرد عالی پردازنده موتو G54 5G

موتورولا موتو G54 5G به پردازنده دایمنسیتی 7020 شرکت مدیاتک و گلکسی A14 4G به پردازنده اگزینوس 850 اختصاصی سامسونگ مجهز شده‌اند. پیش از اینکه به مقایسه عملکرد این دو پردازنده بپردازیم، باید بگوییم که هر دو پردازنده برای فعالیت‌های روزمره و اجرای برنامه‌های کاربردی، عملکرد بسیار مناسب و قابل قبولی دارند. برای اجرای بازی‌های سنگین مثل کال‌آف‌دیوتی موبایل، آسفالت 9 و PUBG موبایل، هم در  تنظیمات گرافیکی LOW، عملکرد روان و بدون لگ کاملا قابل قبولی را شاهد خواهید بود. اما با نگاهی به امتیاز‌های بنچمارک، همانطور که در اسکرین‌ شات‌های زیر مشاهده می‌کنید، موتو G54 5G به مراتب امتیاز‌های بیشتری را کسب کرده است. همین امر نشان از آن دارد که در اجرای بازی، موتورولا عملکرد بهتری به نسبت سامسونگ خواهد داشت. 

استرس تست سامسونگ copy.jpg
استرس تست موتورولا copy.jpg
انتوتو موتورولا copy.jpg
انتوتو سامسونگ copy.jpg
گیک بنچ سامسونگ copy.jpg
گیگ بنچ موتورولا copy.jpg
 

اما نکته جالب توجه در خروجی تست‌های سنگینی بود که از این دو گوشی گرفتیم. درست است نباید توقع عملکرد بسیار خوبی از چنین گوشی‌های میان‌رده‌ای برای مثال در اجرای بازی‌های سنگین در بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن داشته باشیم اما باز هم هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی داشتند. 

نگاهی به نمودار‌های خروجی استرس تست داشته باشید. در بالاترین ترافیک کاری ممکن، پردازنده گلکسی A14 4G کاهش 20 درصدی داشت اما در کمال تعجب، موتو G54 5G در کل زمان 45 دقیقه استرس تست، تقریبا در اکثر موارد پرفرمنس 100 درصدی پردازنده را داشت. سوای این مقایسه، باید بگوییم که موتو G54 5G همانطور که از نامش پیداست، از شبکه‌های اینترنتی 5G پشتیبانی می‌کند اما گلکسی  A14 4G، توانایی پشتیبانی از شبکه‌های 4G را دارد. در مجموع موتورولا در این بخش عملکرد بهتری به نسبت سامسونگ داشته است. در بخش باتری هر دو گوشی از باتری با میزان ظرفیت 5000 میلی‌آمپر‌ساعت بهره برده‌اند که باید بگوییم انتخاب بسیار خوبی بوده است. باتری که به ازای هر بار شارژ صد درصدی در حالت استفاده معمولی روزمره، زمان آماده به‌کار یک روز را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 15 وات برای هر دو گوشی اتفاق ناامید کننده‌ای بود. چون زمان نسبتا زیادی را برای شارژ صفر تا صد درصدی گوشی باید هدر دهید. 

جمع‌بندی

DSC06271 copy.jpg

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته بودیم، هر دوی این محصولات برای انتخاب در جایگاه یک گوشی میان‌رده، بسیار مناسب هستند. اما با توجه به تست‌های انجام شده، در بخش طراحی موتورولا بهتر بود، در بخش صفحه‌نمایش عملکرد بسیار نزدیکی داشتند و می‌توانیم بگوییم که تنها دلیل برتری موتورولا به نسبت سامسونگ، نرخ تازه‌سازی 120 هرتز آن بود. در بخش دوربین برای عکاسی موتورولا عملکرد به مراتب بهتری در نور روز و نور شب داشت اما در فیلمبرداری، این سامسونگ بود که عملکرد بهتری داشت و البته دوربین سلفی سامسونگ هم عملکرد بهتری را ارائه کرد. در بخش پردازنده اما هر دو گوشی برای بازی و استفاده روزمره عملکرد کاملا قابل قبولی دارند، اما با توجه به تست‌های انجام شده، موتورولا به مراتب عملکرد بهتری داشت. در مجموع موتورولا موتو G54 5G به مراتب گوشی بهتری به نسبت سامسونگ گلکسی A14 4G است و می‌تواند انتخاب بهتری باشد. 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)