خانهاخبار
CDN چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

CDN چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

دسترسی سریع به صفحه‌ها و محتوای وب‌سایت‌ها برای بازدیدکنندگان بسیار مهم است. 

۱۴۰۳/۲/۱۰
سی دی ان چیست

دسترسی سریع به صفحه‌ها و محتوای وب‌سایت‌ها برای بازدیدکنندگان بسیار مهم است. بدون شک کاربران با کاهش سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ شما را ترک خواهند کرد.در طرف دیگر، سرعت در سئو وب‌سایت نیز تاثیر زیادی دارد و با کاهش سرعت بارگذاری صفحات، موتورهای جست‌وجو به‌دلیل تاخیر در پایش محتوا، رتبه‌های پایین‌تری را به وب‌سایت‌ها اختصاص خواهند داد. 

اگر به‌دنبال افزایش سرعت سایت‌تان هستید، حتمن عبارت سی دی ان یا همان شبکه توزیع محتوا به گوش‌تان خورده است. ما در این مطلب سعی می‌کنیم به پرسش، CDN چیست؟ پاسخ دهیم.

CDN چیست؟

CDN مخفف عبارت Content Delivery Network به‌معنی شبکه توزیع محتوا است و با کاهش فاصله جغرافیایی کاربران با سرورهای اصلی سایت سعی می‌کند تا محتوای بارگذاری‌شده روی سایت شما را با سرعت بالاتری به دست کاربران برساند.

بدیهی است که اگر کاربران و دیتاسنتر سرورهای شما در یک کشور و شهر قرار داشته باشند، سرعت دسترسی کاربر به داده‌ها بیش‌تر می‌شود و با زیاد شدن این فاصله فایل‌ها دیرتر به مرورگر آن‌ها می‌رسد. شبکه توزیع محتوا با استفاده از سرورهای مستقر در نقاط پرجمعیت جهان، باعث می‌شود تا سرعت تحویل محتوا به کاربران افزایش پیدا کند و بار ترافیکی سرور اصلی سایت به‌طرز چشم‌گیری کم‌تر شود.

خدمات CDN چیست؟

در سرویس شبکه توزیع محتوا (CDN)، شبکه‌ای جهانی از سرورها وجود دارند که محتوای استاتیک و داینامیک وب‌سایت‌ها اعم از تصویر، متن، ویدیو و… در آن‌ها به‌طور موقت نگهداری (کش) می‌شوند. بنابراین با درخواست محتوا از سوی کاربران، به‌جای پاسخگویی سرور میزبان، محتوای کش‌شده از نزدیک‌ترین سرور به منطقه جغرافیایی، برای مخاطبان ارسال می‌شود. این ویژگی علاوه‌بر افزایش سرعت تبادل اطلاعات بین کاربران و وب‌سایت‌ها، بار سرور میزبان را به‌مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. در پاسخ به سوال خدمات CDN چیست؟ می‌توان گفت، CDN محتوای (کش‌شده) وب‌سایت‌ها را در سرورهایی با موقعیت جغرافیایی مختلف معروف به «Point Of Presence» یا همان نقطه‌ی حضور ذخیره می‌کند. در هر نقطه حضور (POP) تعدادی سرور با محتوای (کش‌شده) قرار دارند که محتوای درخواستی را به نزدیک‌ترین کاربران ارسال می‌کنند. شما می‌توانید از CDN رایگان یا تجاری برای ارایه‌ی محتوا با سرعت بالا به کاربران خود استفاده کنید. 

CDN چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به سوال بسیاری از کاربران درباره‌ی خدمات CDN، چنین می‌توان گفت که CDN شبکه‌‌ی جهانی تحویل محتوای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به کاربران است. بیش‌تر وب‌سایت‌های پربازدید مانند آمازون، فیس‌بوک و… برای افزایش سرعت سرویس‌دهی به کاربران از سرویس CDN استفاده می‌کنند. برای مثال، فرض کنید شما کاربری ساکن ایران هستید و می‌خواهید از وب‌سایت آمازون بازدید کنید. حال اگر دیتاسنتر سرورهای آمازون در کشور آمریکا قرار داشته باشد، درصورت درخواست محتوا از سوی شما، باید محتوای درخواستی از سرور مستقر در آمریکا برای‌تان ارسال شود. فاصله زیاد جغرافیایی بین شما و سرورها سرعت تبادل اطلاعات را به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد. بنابراین با سی‌دی‌ان می‌توان سرعت وب‌سایت‌ها را افزایش داد و بار ترافیکی ارسال‌شده به سرور میزان نیز کاهش پیدا خواهد کرد. هم‌چنین به‌دلیل پخش ترافیک روی چندین سرور با سرویس توزیع محتوا، امنیت وب‌سایت‌ها در برابر حملات DDoS نیز افزایش پیدا می‌کند. 

مزایای استفاده از CDN چیست؟

شاید فکر کنید تنها مزیت CDN تسریع سرعت وب‌سایت‌ها و کاهش تاخیر در توزیع محتواها برای افزایش رتبه سئو در موتورهای جستجو (SEO) و بهبود تجربه کاربران (User Experience) است. اگرچه یکی از مزایای مهم سی‌دی‌ان را می‌توان بهبود عملکرد وب‌سایت‌ها با ذخیره اطلاعات در دیتاسنترهای سراسر دنیا و کاهش مسیر توزیع محتوا معرفی کرد. با این‌حال، نمی‌توان از مزیت‌های دیگر آن مانند افزایش امنیت وب‌سایت با استفاده از قابلیت‌های امنیتی اعم از کنترل ترافیک ورودی شبکه (Rate Limiting)، دیواره آتش (Firewall)، دیواره آتش وب (WAF) و منع حملات توزیع‌شده (DDOS Protection) در شبکه تحویل محتوا چشم‌پوشی کرد. 

با سی‌دی‌ان هزینه‌های مصرفی برای تامین پهنای باند وب‌سایت‌ها کاهش پیدا می‌کند. زیرا سرورهای توزیع‌شده در سراسر جهان به درخواست‌های کاربران پاسخ می‌دهند و با کاهش مصرف پهنای باند سرور اصلی، هزینه‌های تامین پهنای باند نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

CDN چه تاثیری بر سرعت سایت دارد؟

اولین برخورد کاربران با وب‌سایت‌ها هنگام بارگذاری صفحات وب درخواستی‌شان است. بنابراین اگر سرعت بارگذاری صفحات کُند و با تاخیر باشد، بی‌شک کاربران بیش‌تر از ۵ ثانیه منتظر نمایش محتوا نمی‌مانند و با تاخیر در آن به سراغ وب‌سایت‌های دیگر می‌روند. در شبکه CDN از حافظه‌های RAM با ظرفیت بالا و درایوهای ذخیره‌سازی به‌روز و پرسرعت SSD استفاده می‌شود. به‌همین‌دلیل، علاوه‌بر کاهش مسیر ارسال محتوا به کاربران، با استفاده از سخت‌افزار‌های قدرتمند نگرانی بابت سرعت بارگذاری وب‌سایت و ارسال محتواهای‌تان به کاربران را نخواهید داشت. بنابراین اگر به‌دنبال افزایش سرعت وب‌سایت‌تان هستید و می‌خواهید تجربه کاربری خوبی را برای مخاطبان خود رقم بزنید، انتخاب CDN گزینه‌ای مناسب برایتان خواهد بود. این سرویس از نظر هزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ است، تا جایی‌که بسیاری از شرکت‌ها مانند ابر آوران با ارایه‌ی CDN رایگان بخش عمده‌ای از نیاز شما را بدون دریافت هزینه برآورده می‌کنند.

CDN چه تاثیری در سئو وب‌سایت دارد؟ 

سرعت و امنیت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین رتبه وب‌سایت‌ها در موتورهای جست‌وجو است. با افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت و بهبود تجربه کاربری برای بازدیدکنندگان، نه‌تنها اعتماد کاربران را به‌دست می‌آورید، بلکه موتورهای جست‌وجو رتبه‌های بهتری را به‌دلیل تامین سرعت مطلوب به وب‌سایت‌تان اختصاص خواهند داد. اما در مواقع قطعی وب‌سایت، رتبه‌های به‌دست آمده به‌مرور ریزش می‌کنند و لازم است تا برای جلوگیری از این اتفاق اقدام موثری را انجام دهید. سرورهای CDN در زمان قطع‌شدن سرورهای اصلی سایت، محتواهای کش‌شده را به کاربران تحویل می‌دهند و با این‌کار تا حد بسیار زیادی رتبه‌ی سئو سایت‌تان ثابت می‌ماند.

در طرف دیگر امنیت وب‌سایت شما با استفاده از سرویس شبکه تحویل محتوا به‌طور قابل توجهی بالا می‌رود و می‌توانید از حملات و نفوذهای مهاجمان سایبری مثل حملات DDoS جلوگیری کنید.

خرید بهترین CDN ایرانی

اگر می‌خواهید از CDN ایرانی برای ارسال محتوای وب‌سایت‌تان استفاده کنید، هنگام خرید به اعتبار سرویس‌دهنده، هزینه‌ی سرویس، سرعت، محل قرارگیری سرورها، قابلیت اطمینان و امنیت و پشتیبانی توجه زیادی کنید.

در صورت تمایل به خرید بهترین سرویس CDN با هزینه‌ای ارزان و حتا رایگان پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت Arvancloud.ir حتمن سر بزنید.

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)