خانهاخبار
هوش مصنوعی جدید مایکروسافت رقیب جدی برای جمنای گوگل است

هوش مصنوعی جدید مایکروسافت رقیب جدی برای جمنای گوگل است

هوش‌ مصنوعی مبتی بر زبان جدید مایکروسافت برای رقابت با جمنای و GPT-4 آماده است

۱۴۰۳/۲/۱۸

مایکروسافت در ماه‌های اخیر سخت در حال کار روی پروژه هوش مصنوعی مبتنی بر زبان خود که با اسم MAI-1 شناخته می‌شود بوده است. این هوش مصنوعی قرار است تا با گوگل و اوپن AI رقابت تنگاتنگی داشته باشد. این اولین اقدام جدید مایکروسافت برای ساخت یک هوش مصنوعی مبتنی بر زبان جدید است.

مایکروسافت نزدیک به یک سال پیش بیش از ۱۰ میلیارد دلار روی OpenAI سرمایه‌گذاری کرد تا یک مدل آماده هوش مصنوعی مبتنی بر زبان برای ورود به این بازار داشته باشد. همجنین این شرکت Microsoft Copilot را معرفی کرد که از GPT-4 استفاده می‌کند و آن را رایگان در اختیار کاربرها قرار می‌دهد. با این حال بعد از گذشت مدت زمان کم بنظر می‌رسد که مایکروسافت تصمیم ندارد تا تنها به همین بخش قناعت کند و برای ساخت یک مدل هوش مصنوعی جدید دست به کار شده است.

این هوش مصنوعی با نام MAI-1 شناخته می‌شود و تیم سازنده آن توسط مصطفی سلیمان رهبری شده که تجربه زیادی در بحث تولید هوش مصنوعی و ابزار هوش مصنوعی دارد. سلیمان سابقه کار در بخش هوش مصنوعی گوگل را دارد و در آن‌جا نیز به عنوان مدیر تیم مشغول به کار بوده است. وی بعد از جدا شدن از گوگل تصمیم به راه اندازی یک استارتاپ کرد که به تازگی توانست تا آن را به مبلغ ۶۵۰ میلیون دلار به مایکروسافت بفروشد.

Mustafa-Suleyman_GettyImages-1932097196-800x450.jpg

گرچه بخشی از کار این هوش مصنوعی از پیش توسط تیم استارتاپ انجام شده، اما بنظر می‌رسد که آن‌ها بخش زیادی از کار را بعد از خریداری شدن توسط مایکروسافت انجام داده‌ند. MAI-1 به عنوان یک هوش مصنوعی کاملا جدید شناخته می‌شود که تکنیک‌های به‌کار رفته در ساخت آن از جمنای و GPT-4 متمایز است. بنظر می‌رسد که این مدل زبانی تواناهایی بیشتری نسبت به رقبای خود دارد که البته تا زمان عرضه و دیدن قابلیت‌های آن نمی‌توان با اطمینان گفت که چقدر از جمنای و سایرین بهتر عمل می‌کند.

 مایکروسافت ادعا می‌کند که این هوش مصنوعی مبتنی زبان نزدیک به ۵۰۰ میلیارد پارامتر مختلف را در خود جا داده است. همچین رقمی نیازمند دیتای آموزش و قدرت زیادی است که تنها غول فناوری مانند مایکروسافت از پس آن برمی‌آید. MAI-1 با وجود داشتن چنین رقمی هنوز از GPT-4 که چیزی حدود ۱ تریلیون دیتا را در خود جا داده عقب است. البته باید در نظر داشته باشیم که دیتای GPT-4 بعد از عرضه و با استفاده کاربرها به این رقم رسیده است. با این حال دیتای مورد نظر مایکروسافت از مدل‌های کوچکی مانند پروژه‌ی هوش مصنوعی متا که تنها ۷۰ میلیارد پارامتر دارد جلوتر است.

ساخت MAI-1 به منظور عرضه شدن روی گوشی‌های موبایل و استفاده‌های بسیار گسترده‌تر برای شرکت‌های مختلف فناوری است و بازار هدف آن گسترده‌تر از جمنای است. همچنین این نوع سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی توسط مایکروسافت نشان می‌دهد که آن‌ها تا حد زیادی دنبال این هستند که راه خود را از اوپنAI جدا کنند و بازار خود را تشکیل دهند. درآمد هوش مصنوعی مبتنی بر زبان قابل چشم‌پوشی نیست و شرکت‌هایی مانند گوگل توانسته‌ند تا رقم‌های چشمگیری را با به کار بردن هوش مصنوعی در تبلیغات و سایر تجارت‌ها به دست بیاورند.

یکی از بازارهای هدف MAI-1 که آن را خاص می‌کند فضای ابری اختصاصی مایکروسافت است. این‌طور که پیداست مایکروسافت می‌خواهد از این هوش مصنوعی به طور تمام و کمال در امور مربوط به فضای ابری خود استفاده کند و شاید حتی اکانت‌های خاصی برای فروش این هوش مصنوعی و کاربرد آن در فضای ابری به فروش برساند. هنوز دقیق نمی‌دانیم که کاربرد این هوش مصنوعی در فضای ابری چه خواهد بود و باید تا معرفی رسمی آن صبر کنیم.

بازارهای هدف MAI-1 هنوز به طور کامل معرفی نشده‌ند، اما طبق اطلاعات داده شده بازار محدودی برای آن در نظر گرفته نشده و قرار است تا حد زیادی همه‌جا آن را ببینیم. به زبان دیگر، MAI-1 وابسته به درخواست کاربر می‌تواند کارهای متفاوتی انجام دهد و محدودیتی برای انجام کارهای سنگین نیز نخواهد داشت.

برای آموزش MAI-1 از کارت گرافیک‌های مختص به هوش مصنوعی انویدیا استفاده شده که در نوع خود کارایی بی‌نظیری را ارائه می‌دهند. همچنین از آن‌جایی که مایکروسافت سهم بزرگی در اوپنAI دارد از دیتای این شرکت و GPT-4 نیز برای آموزش به MAI-1 استفاده فراوانی شده است به طوری که می‌توان آن را نسل بعدی این هوش مصنوعی خواند.

تمام این‌ها درحالی است که مرورگر اختصاصی مایکروسافت و حتی دستیار ویندوز به تازگی با GPT-4 تجهیز شده‌ند و کمتر کسی فکرش را می‌کرد که مایکروسافت به زودی دست به ساخت هوش مصنوعی مبتنی بر زبان جدید بزند. هنوز نمی‌دانیم که این هوش مصنوعی قرار است چت‌بات نیز داشته باشد و یا مایکروسافت کوپایلوت به آن مجهز خواهد شد. با توجه به خرج بزرگی که مایکروسافت در دو سال اخیر برای هوش مصنوعی مبتنی به زبان انجام داده بنظر می‌رسد که آن‌ها برای درآمدزایی از این بخش برنامه‌های بسیار زیادی خواهند داشت. استفاده این هوش مصنوعی در فضای ابری که تا حد زیادی در انحصار خود مایکروسافت است به تنهایی می‌تواند برای این شرکت میلیاردها دلار را به همراه داشته باشد.

مایکروسافت با ساخت هوش مصنوعی جدید خود در حال حاضر جزو شرکت‌هایی حساب می‌شود که بیشترین سرمایه و فعالیت را در هوش مصنوعی دارند. این شرکت در حال حاضر یک تیم جدا برای هوش مصنوعی مرورگر خود (بینگ) دارد و همچنین تیم‌های WizardLM، Phi-3 team و همکاری با شرکت‌هایی مانند اوپنAI و میسترال از نمونه فعالیت‌های بسیار جدی این شرکت در زمینه AI هستند. هنوز خبری از پروژه‌های در دست ساخت این تیم‌ها منتشر نشده و باید منتظر بمانیم تا بالاخره‌ مایکروسافت از آن‌ها رونمایی کند.

انتظار داریم که مایکروسافت خبرهای بیشتری از MAI-1 منتشر کند و بعضی از شایعات می‌گویند که پیش‌نمایش کامل این هوش مصنوعی قرار است در رویداد Build developer که همین ماه برگزار می‌شود منتشر شود. باید دید قابلیت‌های MAI-1 شامل چه مواردی است و تا چه اندازه در زمینه رقابت با غول‌هایی مانند گوگل جدی عمل می‌کند.   

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)